INFORMACJA:
GALERIA FILMU II
- od: 4 lutego 2012, sobotado: 9 czerwca 2012, sobota
Galeria Filmu to propozycja wprowadzenia filmu w obręb muzeum sztuki, zainicjowana w 2010 roku jako działanie towarzyszące Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Odwołując się do medium filmowego, poszerza możliwość aktywnego poznawania sztuk wizualnych.
Galeria Filmu stanowi łącznik między artystami, kuratorami, krytykami a publicznością odwiedzającą Muzeum. Poszerza kompetencje odbiorcow, zachęcając ich do aktywniejszego i regularniejszego kontaktu zarowno ze sztuką wspołczesną, jak i z interesującymi działaniami filmowymi.
Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, ktore pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.
**KALENDARIUM
luty - czerwiec 2012
soboty, godz. 16.00
EWA OPAŁKA
BORN IN FLAMES - WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET
*Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwoch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą probą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposob konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwoch skrajnie rożnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotow i ich seksualności, a także odmiennych sposobow oddziaływania na widza. Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).
*
04.02.2012
Rożne gatunki potworow: kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta- potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie
*(fragmenty oraz materiały wizualne z filmow: "Obcy: osmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)
*
03.03.2012
Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą - wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem
(fragmenty filmow: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga).
31.03.2012
Lust for the Vampire - wizerunki wampirow-lesbijskich kochanek w horrorach wytworni Hammer
(fragmenty filmow: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker").
19.05.2012
Zrodzone w płomieniach - strategie oporu w filmie Born in flames Lizzy Borden.
SAMUEL NOWAK
SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO
Cykl wykładow wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, tworcach i tematach, prowadzący sprobuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesow i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmow w kontekście ich społecznego funkcjonowania.
11.02.2011
Seks i śmierć - tworczość Paula Verhoevena
*("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
*
10.03.2012
Horror i przemiany kobiecej seksualności*
(saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnes Merlet 2008)
- prowadzenie dr Anna Taszycka
12.05.2012
Dzieci, kino i przemoc popularna
("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )
26.05.2012
Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe
("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrot Batmana" Tim Burton 1992)
KATARZYNA CZECZOT
KINO I HIPNOZA
**
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w ktorych męski
podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie
przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarowno
powtorzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrocenie. Z jednej strony bowiem
władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane
męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokoj, że za pomocą ruchomych
obrazow można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom
kinematografii.
Cykl „Kino i hipnoza" poświęcony jest podobieństwom i rożnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładow omowione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerow i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektore teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.**
18.02.2012
„Poteżne oko" magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender
("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II - Film nr 991" bracia Lumieres, "Chez le magnetiseur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" - rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)
17.03.2012
Czy somnabuliczki bywały emancypantkami?
("Bostończycy" James Ivory 1984)
14.04.2012
Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych
("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer)
02.06.2012
Seans filmowy a seans hipnotyczny - teorie kina propagandowego
("Triumf woli" Leni Riefensthal)
**
JOANNA OSTROWSKA
WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH - KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)
Cykl wykładow skoncentrowanych na filmach ukazujących wspołczesne konflikty zbrojne - temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazow patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety - bezwolnej ofiary, ktorą należy ocalić - Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachow bombowych, sprawstwa kobiet. Jak wspołczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głownego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we wspołczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?
25.02.2012
Wzorce - obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej
("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmuller 1975)
24.03.2012
Gwałt jako broń wojenna - była Jugosławia.
("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)
21.04.2012
Żołnierki/sąsiadki/bombiarki - Izraelki i Palestynki.
("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)
09.06.2012
Historia powojenna - „życie ze sprawcą/sprawczynią"
("Dzień, w ktorym odszedł Bog" Philippe Van Leeuw 2009)
**
bilety:
WSTĘP WOLNY!
Joga dla rodzin z dziećmi w Strefie Klocków
12 października 2024 - 09:00
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
św. Wawrzyńca 15 Kraków
42 114samorozwoj
Targi Zajęć Pozalekcyjnych w Galerii Bronowice
14 września 2024 - 12:00
Galeria Bronowice
ul. Stawowa 61 Kraków
55 306samorozwoj
Rodzinne oprowadzanie w MIT
20 lipca 2024 - 14:00
Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie
św. Wawrzyńca 15 Kraków
90 421samorozwoj
Speed Dating w Krakowie (37-48 lat)
8 czerwca 2024 - 18:00
N'Joy
Bracka 4 Kraków
128 287samorozwoj
Speed Dating w Krakowie (20-29 lat)
1 czerwca 2024 - 18:00
N'Joy
Bracka 4 Kraków
131 963samorozwoj
Speed Dating w Krakowie (30-40 lat)
19 maja 2024 - 18:00
Classic Rock Club
Rajska 24 Kraków
140 749samorozwoj
Speed Dating w Krakowie (20-29 lat)
14 maja 2024 - 19:00
Chicago Bar
Sławkowska 11 Kraków
144 522samorozwoj
Speed Dating w Krakowie (25-35 lat)
14 kwietnia 2024 - 18:00
Classic Rock Club
Rajska 24 Kraków
163 520samorozwoj
OLKA SZCZĘŚNIAK „SKĄPIEC POZNAWCZY”
29 stycznia 2024 - 20:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
215 836samorozwoj