koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

GALERIA FILMU II

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 662 wyświetleń od 1 lutego 2012
  • od: 4 lutego 2012, sobota
    do: 9 czerwca 2012, sobota

Galeria Filmu to propozycja wprowadzenia filmu w obręb muzeum sztuki, zainicjowana w 2010 roku jako działanie towarzyszące Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie. Odwołując się do medium filmowego, poszerza możliwość aktywnego poznawania sztuk wizualnych.

Galeria Filmu stanowi łącznik między artystami, kuratorami, krytykami a publicznością odwiedzającą Muzeum. Poszerza kompetencje odbiorcow, zachęcając ich do aktywniejszego i regularniejszego kontaktu zarowno ze sztuką wspołczesną, jak i z interesującymi działaniami filmowymi.

Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, ktore pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.


**KALENDARIUM
luty - czerwiec 2012

soboty, godz. 16.00

EWA OPAŁKA

BORN IN FLAMES - WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET

*Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwoch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą probą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposob konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwoch skrajnie rożnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotow i ich seksualności, a także odmiennych sposobow oddziaływania na widza. Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).
*

04.02.2012

Rożne gatunki potworow: kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta- potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie

*(fragmenty oraz materiały wizualne z filmow: "Obcy: osmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)
*

03.03.2012

Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą - wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem

(fragmenty filmow: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga).

31.03.2012

Lust for the Vampire - wizerunki wampirow-lesbijskich kochanek w horrorach wytworni Hammer

(fragmenty filmow: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker").

19.05.2012

Zrodzone w płomieniach - strategie oporu w filmie Born in flames Lizzy Borden.


SAMUEL NOWAK

SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO

Cykl wykładow wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, tworcach i tematach, prowadzący sprobuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesow i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmow w kontekście ich społecznego funkcjonowania.

11.02.2011

Seks i śmierć - tworczość Paula Verhoevena

*("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
*

10.03.2012

Horror i przemiany kobiecej seksualności*

(saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnes Merlet 2008)

  • prowadzenie dr Anna Taszycka

12.05.2012

Dzieci, kino i przemoc popularna

("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )

26.05.2012

Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe

("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrot Batmana" Tim Burton 1992)


KATARZYNA CZECZOT

KINO I HIPNOZA

**
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w ktorych męski podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarowno powtorzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrocenie. Z jednej strony bowiem władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokoj, że za pomocą ruchomych obrazow można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom kinematografii.

Cykl „Kino i hipnoza" poświęcony jest podobieństwom i rożnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładow omowione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerow i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektore teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.**


18.02.2012

„Poteżne oko" magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender

("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II - Film nr 991" bracia Lumieres, "Chez le magnetiseur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" - rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)

17.03.2012

Czy somnabuliczki bywały emancypantkami?

("Bostończycy" James Ivory 1984)

14.04.2012

Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych

("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer)

02.06.2012

Seans filmowy a seans hipnotyczny - teorie kina propagandowego

("Triumf woli" Leni Riefensthal)

**


JOANNA OSTROWSKA

WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH - KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)

Cykl wykładow skoncentrowanych na filmach ukazujących wspołczesne konflikty zbrojne - temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazow patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety - bezwolnej ofiary, ktorą należy ocalić - Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachow bombowych, sprawstwa kobiet. Jak wspołczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głownego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we wspołczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?

25.02.2012

Wzorce - obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej

("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmuller 1975)

24.03.2012

Gwałt jako broń wojenna - była Jugosławia.

("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)

21.04.2012

Żołnierki/sąsiadki/bombiarki - Izraelki i Palestynki.

("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)

09.06.2012

Historia powojenna - „życie ze sprawcą/sprawczynią"

("Dzień, w ktorym odszedł Bog" Philippe Van Leeuw 2009)

**

bilety:

WSTĘP WOLNY!

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ