koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Artysta w drodze

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 950 wyświetleń od 13 lutego 2012
  • 18 lutego 2012, sobota
    » 12:00

Spacer po wystawie Kingi Arayi

Wszystkie wielkie myśli rodzą się podczas marszu (F. Nietzsche), czyli artysta w drodze.

Przemieszczanie się w postaci marszu, wędrowki, czy spaceru to jeden z centralnych motywow prezentowanej obecnie w Bunkrze Sztuki tworczości Kingi Arayi.

W wideo „Salty Feet: Passeggiate" obserwujemy spacer artystki po istotnych dla niej miejscach w Rzymie, w trakcie ktorego nosi ona na szyi łańcuch ze stopami z soli.

Inny film dokumentuje performance „Spacerując po Tamiami Trail", w trakcie ktorego artystka pieszo przemierzyła 60 kilometrow jednej z ulic na Florydzie, jak łatwo się domyślać, nietypowe zachowanie z perspektywy poruszających się głownie samochodem mieszkańcow.

W pracy „Spacerując po Ostrzyhomiu" z kolei Araya zestawiła własny spacer po miejscu urodzenia św. Kingi z nagraniem, w ktorym - korygowana przez lektorkę węgierskiego - zdaje relację z tego wydarzenia w tym języku.

W innych - nieobecnych na wystawie - realizacjach rownież pojawia się ten wątek, na przykład w performance „Grounded", w ktorym artystka przemieszcza się po Toronto przy użyciu protezy w kształcie (dodatkowej) nogi.

Modernistyczny flaneur - zazwyczaj mężczyzna - zyskuje w tych pracach swoj żeński odpowiednik w postaci wspołczesnej flaneuse.

Araya dołącza w ten sposob do grupy artystow wykorzystujących w swej sztuce medium marszu czy spaceru. Takie postaci jak Francis Alÿs, Richard Long, czy Hamish Fulton ukazują wielość kontekstow, w jakich funkcjonuje chodzenie. Z pozoru prosta czynność staje się w ich pracach narzędziem medytacji, problematyzacji stosunku człowieka do natury, czy krytyki społeczno- politycznych realiow.

Sobotnie oprowadzanie będzie okazją do wspolnego zastanowienia się, na czym dokładnie polega obecna w wymienionych powyżej pracach performatywna refleksja.

Zapraszamy nie tylko tych, ktorzy namiętnie spacerują

Aneta Rostkowska - kuratorka, krytyczka sztuki, filozofka, autorka tekstow o sztuce publikowanych m.in. w Arteonie, Ha-arcie, Dwutygodniku i Tygodniku Powszechnym. Wspołtworczyni inicjatywy Projekt Miejski poświęconej przestrzeni publicznej Krakowa. Kończy doktorat poświęcony teorii obrazu abstrakcyjnego w perspektywie semiotyki Charlesa Sandersa Peirce'a. Ponadto zajmuje się teorią i praktyką sztuki publicznej, metodologią historii sztuki, upamiętnianiem w sztukach wizualnych oraz historią i teorią artystycznego aktywizmu.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ