koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

Gert Weigelt // Absolutnie Pina

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 683 wyświetleń od 23 marca 2012
  • od: 4 kwietnia 2012, środa
    do: 6 maja 2012, niedziela

Wystawa fotografii tańca

Otwarcie wystawy: 3 kwietnia 2012, godz. 18

Czas trwania: 4 kwietnia - 6 maja 2012

Organizatorzy: Goethe-Institut Krakau i Galeria Sztuki Wspołczesnej Bunkier Sztuki

Koordynacja: Izabela Szaszkiewicz-Michalczyk, Renata Zawartka

Wystawa tancerza i fotografa Gerta Weigelta ukazuje przegląd spektakli Piny Bausch i Teatru Tańca z Wuppertalu w sekwencjach fotograficznych, kolażach oraz montażach wideo.

Gert Weigelt o wystawie:

„Od pamiętnego i przełomowego spektaklu Sacre du Printemps (Święto wiosny), 1975, towarzyszyłem Teatrowi Tańca z Wuppertalu jako fotograf. Od tamtego momentu fotografowałem wszystkie sztuki - sama Pina nazywała tak swoje produkcje - w oryginalnej obsadzie. Było ich razem 38.

Naturalnie jest rzeczą niemożliwą, by w ramach jednej wystawy przedstawić kompleksowo dzieło życia tej wybitnej choreografki. Mogłem starać się jedynie je przybliżyć. Zamiast podejmować daremny wysiłek dokumentowania, ktory z pewnością i tak by się nie powiodł, postawiłem na inny atut sztuki fotografii, mianowicie na jej artystyczną autonomię.

Moim celem było ukazanie całej choreografii danej sztuki w jednym zdjęciu. Zabieg niemal utopijny, ale z pewnością konieczny, jeśli chce się sprostać stawianym sobie wymaganiom, utrzymać wysoko postawioną poprzeczkę.

Starałem się przede wszystkim prześledzić sposob recepcji pojedynczych, niezależnych obrazow w opozycji do siły oddziaływania ujęć grupowych. Zastosowałem sekwencje ujęć pojedynczych zamiast grupowych. Poprzez celowe kombinacje pojedynczych zdjęć rodzą się zupełnie nowe relacje, zarowno natury formalnej, jak i emocjonalnej. Fotografia jest szkołą patrzenia i jako absolutnie autonomiczne medium przyczynia się prawdopodobnie do nowego, bardziej intensywnego, świeższego przeżycia każdego wydarzenia scenicznego Piny. Teraz, kiedy jej już nie ma, kiedy nie sprawuje ona pieczy nad wszystkim, co dzieje się na scenie, rodzi się pytanie o autentyzm. Prezentowane fotografie nie pozostawiają jednak wątpliwości. Nad nimi wszystkimi unosi się bowiem duch wielkiej choreografki. Wszystkie są dogłębnie przesycone osobowością tej wielkiej artystki. Absolutnie Pina!".

Gert Weigelt

Karierę zawodową rozpoczynał jako tancerz. Odebrał klasyczne wykształcenie i - tańcząc w Szwedzkim Krolewskim Balecie, Balecie Birgit Cullberg oraz Teatrze Duńskim - miał okazję wspołpracować z wybitnymi choreografami, jak: Hans van Manen, Jerome Robbins, Jiri Kylian, Kurt Jooss, Glen Tetley i Birgit Cullberg. Po zakończeniu kariery tanecznej odbył studia fotografii artystycznej w Kolonii. Tańcowi pozostał wierny. Bardzo szybko zyskał sławę wybitnego fotografa tańca. Swoją działalnością artystyczną przyczynił się do upowszechnienia formującego się wowczas teatru tańca. Od połowy lat siedemdziesiątych stał się niemal jego kronikarzem, dokumentując pracę: Piny Bausch, Hansa van Manen, Susanne Linke, Williama Forsythe'a, Gerarda Bohnera i wielu innych. Sporo miejsca, poza działalnością publicystyczną, poświęca portretowi i inscenizowanej fotografii ciała. Opracował też sześć krotkich filmow wideo tańca dla telewizji, ktore zyskały uznanie i wyrożnienia na festiwalach.

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ