koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Kółko samokształceniowe

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 146 wyświetleń od 4 czerwca 2012
  • 14 czerwca 2012, czwartek
    » 18:30

W ramach po kapitalizmie, moduł: teoria.

O rewolucji medialnej i seksualnej. Tym razem zapraszamy na dwa referaty.

Mateusz Curyło: Dlaczego nam nie wyszło? Od wizji sieci dialogicznej do dyskursywnej ekonomii programowania.

Kilka dekad temu, kiedy komputeryzacja znajdowała się w zalążku, powstawały wielkie wizje społeczeństw sieciowych. Aktualnie mamy do dyspozycji kolejne wersje systemu operacyjnego z 1969 roku (Ubuntu, MaxOS X), interfejsy powstałe w 1973 roku (WIMP, WYSISYG) oraz działającą encyklopedię (Wikipedia). Przede wszystkim komputeryzacja poszła jednak w kierunku tworzenia wirtualnych sieci dystrybucyjnych, przypominających raczej dyskursywną centralno-nadawczą telewizję niż globalny dialog. W trakcie referatu zostanie powiedziane, dlaczego i w jaki sposob związek programowania z ekonomią i fakt, że alternatywy dla naszego systemu ekonomicznego nie powstały, doprowadził w sieci do sytuacji, w ktorej ideologiczny Opensource jest użyteczny nawet dla międzynarodowych korporacji. Ponadto zostaną zaprezentowane pomysły, ktore mogą pomoc w odłączeniu projektow, rownież programistycznych, od międzynarodowych rynkow finansowych (bitcoin, kickstarter).

Mateusz Curyło - filozof, doktorant na Zakładzie Estetyki UJ, miłośnik gier wideo i filozofii Vilema Flussera. Interesuje się filozofią Internetu i problematyką utopii.

Michał Pospiszyl, Dlaczego rewolucja aby była komunistyczna musi być też seksualna?

Jak pisze Karol Marks w jednym z najsłynniejszych fragmentow Ideologii niemieckiej: „Filozofia ma się tak do badania świata rzeczywistego, jak onanizm do miłości płciowej" (MED, t. 3, s. 255). Zdanie to ciężko jednak zrozumieć, nie zestawiając go z innym, w ktorym Marks stwierdza: „Filozofia nie może się urzeczywistnić bez zniesienia proletariatu, a proletariat nie może znieść siebie bez urzeczywistnienia filozofii" (MED, t. 1, s. 473). Niemiecki filozof skłonny jest zresztą także i w innych fragmentach pisać o „miłości płciowej" jak o tej, ktorej _queerowe _wyzwolenie jest istotnie związane z wyzwoleniem proletariatu (porażki dwoch największych rewolucji XX wieku - komunistycznej z 1917 i seksualnej z 1968, stają się tutaj silnym argumentem przemawiającym za szkodliwością separowania tych dwoch perspektyw).

Zdaniem Marksa stosunek seksualny jest papierkiem lakmusowym alienacji i wyzysku, z ktorych szczytową postacią mamy do czynienia w sprostytuowanym kapitalizmie. Kapitalizm bowiem z charakterystyczną dla siebie ekspansją zmierza nie tylko do zwiększenia liczby stosunkow sprostytuowanych (na przykład potęgując - do niespotkanej w historii ludzkości skali - handel ludźmi, z jakim mamy dziś do czynienia), ale do uczynienia wszystkich stosunkow (przede wszystkim tych międzyludzkich) podległymi sprostytuowanej logice towarow.

Marks, ale także jego tworcze kontynuatorki - jak Hardt i Negri, Badiou, hooks czy Spivak - w swojej filozofii miłości widzą dwoch głownych wrogow. Pierwszym jest onanizm rozumiany jako proba zredukowania relacji z innymi ludźmi do samego siebie, rodziny, narodu, korporacji, takiej czy innej zamkniętej tożsamości. Drugim jest prostytucja rozumiana jako stosunek międzyludzki zapośredniczony i wyzyskiwany przez kapitał. Krytyka skorumpowanego pojęcia miłości w onanizmie lub prostytucji staje się tu jednak tylko rewersem jej opisu jako miejsca, w ktorym (już niewyalienowany) „człowiek jest człowiekiem a jego stosunek do świata jest ludzki, [wowczas] miłość możesz wymieniać tylko na miłość, zaufanie tylko na zaufanie itd." (MED, t. 1, s. 614).

Michał Pospiszyl - filozof, kulturoznawca. Zajmuje się marksizmem, filozofią kultury i wątkami teologicznymi w myśli politycznej. Aktualnie przygotowuje prace (w Instytucie Kultury UJ) o estetyce relacyjnej i jej związkach z Italian Theory. Wspołpracuje z Krakowskim Klubem KP i organizuje pierwsze w Polsce studia z myśli postsekularnej na UPJPII.

W ramach po kapitalizmie, moduł: teoria.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ