koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - Wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

JACEK KOROHODA * WALDEMAR GOŁĘBSKI

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 538 wyświetleń od 6 lipca 2012

JACEK KOROHODA - GITARA

WALDEMAR GOŁĘBSKI - EVI

Jacek Korohoda urodził się w Krakowie. Na gitarze gra od 30 lat, i jak twierdzi, zamierza to robić jeszcze przez kolejne trzy dekady. Tajniki nauki na instrumencie zgłębiał samodzielnie oraz pod okiem Jarka Śmietany. Sam Śmietana uważa do dziś, że Jacek był jednym z najlepszych i najbardziej pilnych uczniow z jakimi pracował. Zadebiutował na początku lat 80. w formacjach jazz-rockowych Chwila Nieuwagi (związana z Dworkiem) oraz Projekt - oba zespoły wystąpiły na najbardziej prestiżowych festiwalach w Polsce (Jazz Nad Odrą i Jazz Jamboree). W 1992 roku został członkiem zespołu Prowizorka Jazz Band. Grupa ta w latach 1996-1997 zwyciężała w ankiecie Jazz Top (plebiscyt czytelnikow pisma „Jazz Forum"), odbyła kilkaset tras koncertowych po Europie i nagrała kilka albumow. „Doszło do tego - powiedział Jacek w jednym z wywiadow - że byliśmy bardziej popularni na Zachodzie niż Polsce". Jacek Korohoda grał też w big-bandzie Rotunda, wspołpracował z Adamem Kawończykiem, Markiem Grechutą (1995-2005), Jarkiem Śmietaną (Jarek Śmietana Super Group).

Jego działalność nie ogranicza się do jazzu. Nagrywa muzykę do filmow, spektakli teatralnych i telewizji. Przez cały czas jest aktywny jako kompozytor - dwukrotnie był laureatem ogolnopolskich konkursow kompozytorskich.

Ważnym elementem działalności Jacka Korohody jest dydaktyka. Obecnie prowadzi warsztaty nauki gry na gitarze w Dworku Białoprądnickim, jest też autorem podręcznika Gitara i ja. Nazwisko Jacka Korohody pojawiło się w wydanej niedawno Historii jazzu w Polsce Krystiana Brodackiego. Najlepszą rekomendacją najnowszego albumu Korohody są słowa samego lidera: „Staram się nie grać bełkotu. W muzyce najważniejsza jest dla mnie relacja melodii do harmonii. Wybieram takie dźwięki, ktore chciałbym mieć w uszach jako słuchacz muzyki". Album Window To The Backyard zawiera 10 kompozycji autorstwa (i w aranżacji) lidera, ktory napisał też teksty do utworow wokalnych. Muzyka płyty łączy lżejsze odmiany jazzu, elementy ethnic, fusion, popu, soulu, rocka i funky. Trzeba jednak wyraźnie zaznaczyć, że żaden z tych składnikow nie dominuje. Liderowi udało się zestroić wymienione ingredienty w zintegrowaną całość, wymykającą się utartym kategoriom. Album nie jest składanką przypadkowych kawałkow, lecz precyzyjnie przemyślaną strukturą o jednolitym charakterze, brzmieniu i rownowadze między partiami aranżowanymi i solowkami. Jednym z najważniejszych elementow jest melodyka. Korohoda ma łatwość tworzenia oryginalnych, a przy tym prostych tematow i podawania ich w atrakcyjnej postaci. Warto tu wymienić: Over The Sixties, Fascinations Part II, Sad LA, ale chyba jednak numerem jeden płyty jest PJB2010 - materiał na prawdziwy hit.

W kolejnych nagraniach wzięło udział aż 15 muzykow. W składzie zespołu znaleźli się m.in. członkowie Prowizorka Jazz Band oraz trojka wokalistow, a gościem specjalnym jest Jarek Śmietana, ktorego solo możemy usłyszeć w utworze Market. Lider bardzo sprawnie porusza się po zakreślonym przez siebie terytorium stylistycznym. Jego gra cieszy ucho wysmakowanym brzmieniem, sposobem frazowania, oszczędną ekspresją. Korohoda przywiązuje większą wagę do barwy, śpiewności i detali artykulacyjnych, niż do popisow technicznych. Podobały mi się też partie wokalne i chorki, idealnie wpasowujące się w klimat całości.

Tej muzyki słucha się bardzo dobrze w każdym miejscu i o każdym czasie, a dobre energie i optymizm płynące z dźwiękow, działają kojąco na duszę każdego wrażliwego fana.

Bogdan Chmura - wspołpracownik miesięcznika „Jazz Forum",

autor artykułow teoretycznych, recenzji płytowych i korespondencji z festiwali jazzowych.

Prowadzi zajęcia nauki gry na instrumentach klawiszowych w Dworku Białoprądnickim.

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ