Lato Teatralne Mumerus 2012
Lato Teatralne Mumerus 2012
- 21 lipca 2012, sobota» 19:00
- 20 lipca 2012, piątek» 19:00
- 19 lipca 2012, czwartek» 19:00
- 18 lipca 2012, środa» 19:00
Letni festiwal teatralny
*Lato Teatralne Mumerus 2012 *
Zapraszamy na Lato Teatralne Mumerus. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 18-21 lipca 2012 w Teatrze Zależnym Politechniki Krakowskiej przy ul. Kanoniczej 1. Dla naszych Widzow przygotowaliśmy cztery spektakle:
18.07. godz. 19:00
„Cyrki i ceremonie"
Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Olga Przeklasa, Ewa Ryks, Karol Zapała, Robert Żurek
Konsultacja malarska: Jan Polewka
„Cyrki i ceremonie" to spektakl zainspirowany obrazami Witolda Wojtkiewicza, jednego z najciekawszych i najbardziej oryginalnych polskich malarzy, zmarłego w roku 1909 w wieku 29 lat. Świat płocien, grafik i rysunkow Wojtkiewicza: ludzie przemieniający się w lalki i lalki transformujące się w ludzi, tajemnicze ceremonie przemieniające się w podejrzane cyrki, powracający wciąż do magicznego kręgu obłąkani, ogrody zarośnięte bujnym, zeschłym zielskiem, drzewa pełne powieszonych pesymistow, błaźni i kapłani uwięzieni w maskach, cukiernie oferujące trujące ciasta - wszystko to znajduje swoje odbicie w teatrze aktorow, lalek, masek, klaunow i tancerzy. W przedstawieniu pada niewiele słow - wszystkie one pochodzą z tekstow Romana Jaworskiego - przyjaciela Wojtkiewicza, prekursora literatury z pogranicza dwoch rzeczywistości: realnej i opartej na halucynacjach.
Więcej: [http://www.mumerus.net/index.php?zone=spektakle&showpage=17](http:// www.mumerus.net/index.php?zone=spektakle&showpage=17)
Media o spektaklu:
Justyna Nowicka, Krakow. Miesięcznik społeczno-kulturalny:
Cyrki i ceremonie, widma i sny
_ _
W ponurej piwnicy przy Kanoniczej l trafiłam na seans niecodzienny. Zjawisko. Teatr Mumerus. Teatr osobny, intrygujący, _mimo kameralnej formy - pochłaniający. Wiesław Hołdys, producent, reżyser i autor scenariusza w jednej osobie zainspirował się poetyką obrazow Witolda Wojtkiewicza, w ktorych, jak napisał _kiedyś Jerzy Ficowski, „dwa skrajne żywioły - zabawa i smutek - splatają się nierozłącznie". Dobrał do tego teksty zapomnianego katastrofisty, prekursora groteski w polskiej literaturze Romana Jaworskiego (...) _Czworkę aktorow zanurzył w rzeczywistości snu, z jego logiką _nieprzewidywalną, absurdem, dziwnością i pokrętnością tropow, _niespodzianką przeobrażeń. _
Hubert Michalak, Nowa Siła Krytyczna:
_ _
Meandry snu
_ _
Troje aktorow: Olga Przeklasa, Karol Zapała i Robert Żurek, stanowi zwarty zespoł wykonawcow. Trzymają narzuconą formę, nie probują aktorstwa realistycznego, są skupieni i istnieją "wewnątrz" stworzonych przez siebie bohaterow. Zapała, od samego początku ubrany w najbardziej efektowny kostium, początkowo najmocniej skupia uwagę. Poźniej jednak, gdy widz przyzwyczaja się do kostiumu, dostrzega jakość gry zespołowej.
19.07. godz. 19:00
„Droga do osmego kwadratu"
Scenariusz, produkcja i reżyseria: Wiesław Hołdys
Wspołpraca: Glen Cullen
Aktorzy: Anna Lenczewska, Jan Mancewicz, Karol Piotr Zapała, Robert Żurek
Muzycy: Gertruda Szymańska i Michał Braszak (kompozycje)
Kostiumy: Elżbieta Rokita
Przedmioty: Magdalena Siejko
Technika: Tadeusz Przybylski
Wspołpraca organizacyjna: Maria Śmiłek
Rozgrywa się tu jakaś gra, wielka jak świat. Jeśli pozwolą ci do niej dołączyć, możesz zostać pionkiem. A jeśli będziesz stosował się do Reguł Prowadzenia Walki bardzo szybko przesuniesz się na trzecie pole - najlepiej pociągiem - trafisz na piąte (to przeważnie woda). Szoste należy do Humpty Dumpty'ego. Siodme pole jest całe porośnięte lasem, ale jeden z rycerzy wskaże ci drogę. Myślisz, że uda ci się spotkać jednego? Nie uda ci się w żadnym razie, chyba że ruszysz w przeciwnym kierunku... Ale jak już zostaniesz hetmanem, nauczysz się dawać sobie ze wszystkim radę.
Więcej:* [http://www.mumerus.net/index.php?action=spektakle](http://www.mume rus.net/index.php?action=spektakle)*
Media o spektaklu:
Adrianna Markowicz, Dziennik Teatralny:**
D8
_ _
_Nie po raz pierwszy Wiesław Hołdys sięgnął do absurdalnej powieść Lewisa Carroll'a - tym razem jednak, poświęcił Alicji cały spektakl. Na motywach powieści "Through the Looking-Glass, and What Alice Found There" Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej, skonstruował spektakl czarno-biały, niedorzeczny i wciągający. _
_(…)
Alicja ma ponad metr dziewięćdziesiąt i to nie za sprawą zawartości buteleczki z napisem "Drink me!" - gra ją Jan Mancewicz. Fakt, że Jan jest dorosłym mężczyzną, nie pomaga mu w zrozumieniu rzeczywistości, w ktorej się znalazł. Powściągliwy, trochę zagubiony, pozwala się wciągnąć w absurdalną szachową partię._
Katarzyna Borys, Teatralia Krakow:
_ _
Szach - Mumerus - Mat!
_
Wiesław Hołdys, reżyser o wyobraźni niepospolitej i fascynującej, tym razem postanowił zabrać widzow w magiczny świat snu, ktorego przestrzeń wyznaczają czarno-białe kwadraty. Przewodnikiem, wręcz protagonistą szachowego choru, a zarazem intruzem w uporządkowanym świecie pionkow jest Alicja. Jan. Alicja. Tak, ta (ten) z Krainy Czarow. Tu: pod postacią eleganckiego czterdziestolatka z parasolką w ręku oraz czerwoną chusteczką w butonierce. Chciałoby się powiedzieć: "Good Morning, sir John"._
20.07. godz. 19:00
*„Ampuć czyli zoologia fantastyczna" *
Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Aktorzy: Anna Lenczewska i Robert Żurek
Muzyka: Michał Braszak (kontrabas) i Maurycy Kin (psychoakustyka)
Kostiumy: Ewa Bujak
Konstrukcje: Tadeusz Przybylski
Spektakl według książki „Zoologia fantastyczna uzupełniona (uzupełniona)" będącej bestiarium zwierząt istniejących tylko w wyobraźni. Galeria egzotycznie brzmiących żyjątek, błyskotliwie opisanych przez Jana Gondowicza, ze swobodą i poczuciem humoru prezentowana na scenie Teatru Zależnego Politechniki Krakowskiej, w kameralnej piwnicy, ktora podobno ma zdolności do zwiększania swych rozmiarow, szczegolnie kiedy aktorzy grają „Ampucia…". Przedstawienie pobudza wyobraźnię, unikając realistycznych środkow wyrazu i dosłowności.
Więcej: [http://www.mumerus.net/index.php?action=spektakle#](http://www.mumer us.net/index.php?action=spektakle)
Media o spektaklu:
Magda A. Jasińska, Dziennik Teatralny:
Zoologiczna onomatopeja
_Dwie białe twarze i całe mnostwo dźwiękow. Tak w jednym zdaniu można opisać materię spektaklu "Ampuć czyli zoologia fantastyczna". Materię bardzo przyjemną, mimo że szeptaną, wykrzykiwaną, szeleszczącą i zgrzytającą. W spektaklu obok słow bardzo istotny jest sam dźwięk. Wydobywa się ze stojącego na scenie, umiejętnie obsługiwanego kontrabasu, jak rownież bezpośrednio z ust aktorow oraz wykorzystywanych do produkcji odgłosow przedmiotow
_
Olga Śmiechowicz, Teatralia Krakow:
Kulka w kurzu
_Autorzy spektaklu "Ampuć" odwołali się do naszego dziecięcego sposobu patrzenia na świat. Ze strychu naszej pamięci przynieśli tę magiczną szafę i na naszych oczach wyważyli jej tylną ściankę. Okazało się, że nasze dawne marzenia znalazły swoją realizację na scenie Teatru Zależnego Politechniki Krakowskiej. Świat za szafą istnieje naprawdę. Na scenie z pozoru nie działo się nic specjalnego, żadnych efektownych dekoracji, kolorowych kostiumow aktorow, gry świateł, nie słyszeliśmy muzyki, ktorą można by nucić pod nosem, gdy będziemy wychodzić z teatru. Esencją i głownymi bohaterami spektaklu były przedmioty, niezwykłe dla naszej dorosłej i poważnej leksyki. _
21.07. godz. 19:00
„*LAPUTA & LAGADO według Jonathana Swifta czyli trzecia podroż Gullivera"*
Scenariusz, inscenizacja, reżyseria oraz produkcja: Wiesław Hołdys
Muzyka Latającej Wyspy: Ewa Ryks
Psychoakustyka: Maurycy J. Kin
Projekty Lalek Struldbruggow: Jan Polewka
Wspołpraca scenograficzna: Katarzyna Jędrzejczyk
Tłumaczenia na język czeski: Alma Haltof i Zbigniew Machej
Asystent: Michał Rdzanek
Metaloplastyka: Robert Calikowski
Napisany w XVIII wieku utwor Jonathana Swifta pt.: "Podroże do wielu odległych narodow świata" jest fantastyczno-surrealistycznym opisem czterech wyimaginowanych podroży, w ktorym - jak pisze Juliusz Kydryński - autor rozprawia się "z całą ludzkością, z samą jej naturą i wszystkimi stworzonymi przez nią instytucjami. Każda epoka - także i nasza - odnajdzie w niesamowitej grotesce Swifta oskarżenie siebie samej, własne swoje rysy i własne zwierciadło". Niestety, dzieło Swifta adresowane do dorosłych, zostało ocenzurowane oraz okaleczone, po czym pozbawione wszelkich drastyczności i całego smaku trafiło do dziecięcego pokoju jako niewinna bajka o ciekawej podroży do krainy Liliputow i krainy Olbrzymow. W niezliczonych adaptacjach dziecięcych pomija się trzecią podroż zaczynającą się wizytą na Latającej Wyspie Lapucie.
Naszym zamierzeniem jest inscenizacja owej trzeciej części dzieła Swifta - Podroży zaczynającej się wizytą na latającej wyspie Laputa, a kończącej odwiedzinami Krainy Nieśmiertelnych.
Więcej: [http://www.mumerus.net/index.php?zone=spektakle&showpage=18](http:// www.mumerus.net/index.php?zone=spektakle&showpage=18)
Media o spektaklu:
Justyna Stasiowska, Gazeta Teatralna Didaskalia:
_ _
_Językowe machiny do bajek _
Gdy akcja przenosi się do Lagado, scena zmienia się pobojowisko, a aktorzy - w członkow ruchu oporu. Ubrani w czarne berety i wywrocone na lewą stronę kurtki, wychylają się nieśmiało zza ustawionych na scenie pudeł. Konstrukcja spektaklu i opowieści jest podporządkowana grze wyobraźni i umowności. Często używa się w spektaklu rymowanek dziecięcych, gdzie zestawienie słow ujawnia polityczno-społeczne uwarunkowania stojące za pozornie niewinnymi zdaniami. Znaczenie, jakie przypisujemy słowom, zostaje postawione pod znakiem zapytania. Słyszymy ze sceny mieszankę słow w rożnych językach (polski, niemiecki, czeski, włoski, francuski i angielski).
Olga Śmiechowicz, Teatralia Krakow:
Koine dla Nieśmiertelnych__
_
Spektakl "Laputa & Lagado według Jonathana Swifta, czyli trzecia podroż Gullivera" to puzderko przepełnione aktorskimi i inscenizacyjnymi perełkami. Wyobraźnia reżysera ujmuje w teatralny cudzysłow drobne epizody - jak ogłaszanie edyktow i tłumienie rebelii - i z tych detali, tworzy samowystarczalny majstersztyk. Każda ze scen, każde rozwiązanie, każda forma życia w tym przedstawieniu, to osobna myśl, ktora ma swoją poważną, mocno zbudowaną konstrukcję. Za każdym razem w przedstawieniach Mumerusa zachwyca wyobraźnia, ktora nie chce tego, co łatwo dostępne w świecie na zewnątrz._
Lato Teatralne Mumerus 2012:
Partnerzy: Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej, Stowarzyszenie Teatrow Nieinstytucjonalnych STeN
Patroni medialni: Miesięcznik Kulturalny Modny Krakow, Internetowy Magazyn Teatralny Teatralia, Krakowski Serwis Kulturalny KULTURATKA, Serwis Teatralny Teatron, Portal Teatr dla Was, Portal e-splot, Portal Internetowy Krakow Zaprasza, Portal Miasteczko Studenckie.
Lato Teatralne Mumerus zostało zrealizowane dzięki pomocy finansowej Gminy Krakow oraz Wojewodztwa Małopolskiego
*Więcej: *www.mumerus.net
bilety:
ulgowy 15 zł, normalny 25 zł
Lato Teatralne Mumerus 2012
Trasa koncertowa RLO na X-lecie L&Dż
30 kwietnia 2022 - 19:00
Klub Studencki ŻACZEK
Al. 3 Maja 5 Kraków
149 094teatr
Renata Przemyk i Mężczyźni
29 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
26 574teatr
„Rytuał” – spektakl Teatru Ab Intra
27 kwietnia 2022 - 20:00jest więcej terminów
Nowohuckie Centrum Kultury
Al. Jana Pawła II 232 Kraków
33 299teatr
Kabaret Hrabi - Wady i Waszki
26 kwietnia 2022 - 17:00/20jest więcej terminów
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Krakówjest więcej miejsc
1 128 656teatr
Wojtek Fiedorczuk | Kraków
25 kwietnia 2022 - 20:00
Artefakt Café
ul, Dajwór 3 Kraków
12 101teatr
Kuba Badach / Tribute to Andrzej Zaucha. Obecny
25 kwietnia 2022 - 20:00
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Kraków
112 094teatr
Śpiew i humor żydowski
24 kwietnia 2022 - 18:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
17 584teatr
Misery
23 kwietnia 2022 - 19:00
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
11 306teatr
Z najnowszym programem "Dorosły facet"
23 kwietnia 2022 - 20:00
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
51 027teatr
Mieszko Minkiewicz - Dorosły facet
23 kwietnia 2022 - 18:00/20
Scena Berlin
Skawińska 2 Kraków
246 359teatr
Chudy żołnierz
22 kwietnia 2022 - 20:30
Scena Supernova
Zyblikiewicza 12/4 Kraków
10 262teatr
Przełamując fale
22 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
10 560teatr
Przełamując fale
22 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
11 651teatr
Lubomski
22 kwietnia 2022 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
25 336teatr
Piosenka francuska i cancan
22 kwietnia 2022 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
9 941teatr
Stroiciel grzebieni. Akt 2
21 kwietnia 2022 - 19:00jest więcej terminów
Teatr KTO
Gzymsików 8 Kraków
10 038teatr
"Rowerek" Zatrzymać Obrotówkę
10 kwietnia 2022 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
11 538teatr