koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Seminarium: Muzeum jako praktyka artystyczna

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 762 wyświetleń od 12 listopada 2012

Co dzieje się, kiedy muzeum staje się dziełem sztuki a kolekcja samochodów zyskuje status muzealny?

Jak komunikują się z nami przedmioty i czy porażka napawa lękiem, czy

wzmaga pożądanie?

W piątek, 16 listopada, w godz. 14.00-19.00, w Gmachu Głownym Muzeum Narodowego w Krakowie (sala "U Samurajow") odbędzie się seminarium pt. "Muzeum jako praktyka artystyczna" zorganizowane przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka oraz Muzeum Narodowe w Krakowie.

Uczestnicy: Agency, Archiwum Tadeusza Kantora - Cricoteka, MoAA (Museum of American Art / Muzeum Sztuki Amerykańskiej), MOLAF (Museum of Longing and Failure / Muzeum Tęsknoty i Porażki) oraz projekcja filmu Antje Majewski & Alejandro Jodorowskiego. Wstęp bezpłatny.

Nie wierzę, aby historia sztuki, zwłaszcza wspołczesnej, była jedynie [...] odbiciem procesu tworzącego opinię zbiorową. [...] Historia sztuki na pewno bierze w tym decydujący i rozstrzygający udział. A […] Muzeum jest jakimś ostatnim rozdziałem i rekapitulacją tejże historii - pisał o Muzeum Sztuki w Łodzi Tadeusz Kantor.

W pismach Kantora nie pojawia się definicja Muzeum jako takiego, jest ona zawsze związana z określonym celem. Rzadkie są także nawiązania do konkretnych instytucji i ich praktyk, bardziej w oparciu o inspiracje artysta konstruował program rozwoju swojej sztuki. W czasie pierwszego pobytu w Paryżu (1947), Kantor odwiedził Palais de la Decouverte, określony przez niego mianem muzeum kuriozow. Interdyscyplinarna jednostka wystawiennicza fascynowała go przede wszystkim nagromadzeniem rzeczy, zagęszczeniem materii, obrazem świata jako produktu wiedzy. Ta perspektywa przełożyła się na jego definicję sztuki nierozłącznie związanej z materią. Wszystko to sprawia, że muzealna przestrzeń u Kantora wyłania się głownie w kontekście aury tworcy, aury samego dzieła i jego wartości materialnej, kolekcjonerstwa rozumianego jako zbieractwo owych unikatowych przedmiotow i pamiątek.

Celem seminarium będzie zmapowanie wizji muzealniczych a także refleksji i działań w tworczości Kantora ocierających się o praktykę wystawienniczo- kolekcjonerską w kontekście nowego programu Cricoteki jako instytucji włączającej widza, artystę, proces tworczy, samo dzieło w działania na pograniczu teatru, archiwum, muzeum. Seminarium odbędzie się w ramach projektu Muzeum Migrujące. Wprowadza on w nową misję Cricoteki, ktora w 2013 roku otworzy swoją siedzibę w dzielnicy Podgorze w Krakowie.

Kuratorki: Ewa Tatar i Joanna Zielińska

Więcej o projekcie www.news.cricoteka.pl

Projekt Muzeum Migrujące dofinansowany ze środkow Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wspołorganizator seminarium: Muzeum Narodowe w Krakowie

Partner projektu: Barka Alrina, Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego

Patroni medialni: radio krakow, o.pl, cracow-life.com

bilety:

wstep wolny!

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ