koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Pierwsza symfoniczna trasa Narodowej Orkiestry DętejCO JEST GRANE - wrzesień 2021 - nr 329
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Kultura wysoka, czyli masowe oszustwo - wykład Samuela Nowaka

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 906 wyświetleń od 16 kwietnia 2013
  • 23 kwietnia 2013, wtorek
    » 19:00

23 kwietnia o godz. 19.00 zapraszamy na pierwszy z czterech wykładów Samuela Nowaka w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. „Sztuka, kultura i demokracja. Tragifarsa w czterech odcinkach” wprowadzi słuchaczy w społeczną teorię sztuki i kultury. Interesującym nas zagadnieniem będzie rola tych dwóch dziedzin w procesach stratyfikacji społecznej, a tym samym ustalania szczególnych hierarchii i gradacji uznania. Punktem wyjścia natomiast będzie założenie o dystynkcji na kulturę wysoką i kulturę masową. Na wykładach sztuka pojawi się jako potencjalny wehikuł społecznej zmiany, cywilizacyjna awangarda, istotny kapitał w obszarze przemian. Poszczególne odsłony stanowić będą podstawę do krytyki pewnego sposobu myślenia o kulturze i aktualnego jej postrzegania. Czy sztuka i działania artystyczne rzeczywiście mogą stać się przestrzenią oporu? Czy są odtrutką na szarą codzienność, banał kultury masowej? Niełatwych odpowiedzi na te pytania udzieli prowadzący wykład kulturoznawca dr Samuel Nowak.

Odcinek pierwszy: "Kultura wysoka, czyli masowe oszustwo"

Zdrowy rozsądek podpowiada, aby kulturę wysoką rozumieć jako kluczowy, jeśli nie najważniejszy, kapitał cywilizacyjny. W takim świetle sztuka przeciwstawiana jest tandecie kulturze masowej. Czy sztuka i towarzyszące jej konwencje nie służą jednak czemuś innemu, aniżeli doświadczeniu transcendentego piękna i doniosłości? Opierając się na dorobku brytyjskich studiów kulturowych [a dokładniej pracach Johna Fiske'a i jego odczytaniu koncepcji Michela DeCerteau oraz Pierre'a Bourdieu] można pokusić się o wnioski że kultura wysoka, jako praktyka społeczna, służy przede wszystkim tworzeniu i podtrzymywaniu społecznych podziałów. Inaczej mówiąc, konwencje estetyczne tworzą własne hierarchie, a te pokrywają się z hierarchiami społecznymi. Odwracając klasyczną tezę T. W. Adorno i M. Horkeimera o przemyśle kulturowym jako masowym oszczerstwie możemy dojść do intrygujących wniosków, które pozwolą spojrzeń na kulturę masową z innej perspektywy.

WSTĘP WOLNY

*Samuel Nowak, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktor nauk humanistycznych — praca "Media i tożsamość gejów" obroniona w roku 2012. Stypendia wyjazdowe i staże badawcze: Universiteit Antwerpen; King's College London; New York University; Goldsmiths, University of London. Specjalizacja naukowa: brytyjskie studia kulturowe, studia LGBT, kulturoznawcza teoria mediów. Pracuje w Zakładzie Antropologii Społecznej Instytutu Socjologii UJ.

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ