koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KAMERALIŚCI_WIOSENNA_ZMIANARybnicki Festiwal Podróżników KARAWANA Rybnik 6-7 kwietnia 2019 r.CO JEST GRANE - Marzec 2019 - nr 301
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Minister nie aprobuje takich wypowiedzi albo Metapolityka

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 7 168 wyświetleń od 22 sierpnia 2013
  • 23 sierpnia 2013, piątek
    » 19:00

-Jaap Blonk -Rafał Bujnowski -Jurry -Zbigniew Libera -Jarosław Modzelewski -Danuta Urbanowicz

Pod hasłem "metapolityka" zebraliśmy prace, które odnoszą się do polityki nie wprost, ale metaforycznie lub jeszcze inaczej, tak jak czyni to sztuka, kiedy nie bierze na siebie ciężaru obowiązków propagandowych. 

Najstarsze dzieła na wystawie pochodzą z przełomu lat 60. i 70. – są to kolaże z cyklu "Identyfikacje" Danuty Urbanowicz, które powstały pod wrażeniem tzw. wydarzeń marcowych. Jest to rzadki przypadek pojawienia się treści politycznych w kręgu awangardowej Grupy Krakowskiej.

Z lat 1979-80 pochodzą "Portrety helsińskie" Jurrego Zielińskiego, przedstawiające polityków-sygnatariuszy Aktu Końcowego KBWE w Helsinkach. Zostały namalowane na zamówienie Komitetu Centralnego PZPR, tuż przed tragiczną śmiercią artysty. Zestawienie Urbanowicz/Jurry wydało nam się intrygujące, zarówno z powodów politycznych, jak estetycznych.

Z 1981 roku pochodzi obraz Jarosława Modzelewskiego "Winston Churchill i delfin", namalowany w roku Solidarności pod wyraźnym wpływem estetyki Jurrego. Wystawa, na której był pokazywany, została zawieszona z powodu wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Na pewien czas malowanie delfinów zostało przez władze uznane za działalność wywrotową i zabronione.

Z okolicy roku 1992 pochodzą dwa duże rysunki Zbigniewa Libery, pokazywane na pierwszej wystawie indywidualnej artysty w CSW w Warszawie. Oba są dość zagadkowe, gdyż odnoszą się do systemu filozofii hermetycznej Roberta Fludda z przełomu XVI i XVII wieku, co jest tym bardziej ciekawe, że ich autora uznaje się powszechnie za anarchistę.

W 1995 roku w Zderzaku został zarejestrowany na video performance głosowo-mimiczny Jaapa Blonka "Kré. Dla Antonina Artaud". Jest to dzieło dowcipne i mrożące krew w żyłach. Holenderski artysta prezentuje w nim dadaistyczny stosunek do sfery polityczności, idąc po linii tradycji Kurta Schwittersa i Artaud. To z dzieła Blonka pochodzi tytuł naszej wystawy "Minister nie aprobuje takich wypowiedzi".

Z okolicy 2000 roku pochodzi olbrzymi linoryt Rafała Bujnowskiego "Auto, dom, ona, on", zakupiony przez Galerię z wystawy dyplomowej artysty, tuż po szczęśliwej obronie dyplomu. Dzieło reprezentuje, naszym zdaniem, światopogląd socjoliberalny i optymistyczny, właściwy epoce ustrojowej transformacji, choć każdy z widzów może mieć w tej sprawie odmienne zdanie.

Prace pochodzą z kolekcji Zderzaka oraz kolekcji prywatnych. Pomysłodawcą wystawy jest Jan Michalski.

Komentarz pomysłodawcy wystawy Obraz Jurrego „Kapelusz na święto”, wybrany na znak rozpoznawczy naszej wystawy, przedstawia coś, co wygląda jak czerwono-różowy pudding na białym talerzu. Z „puddingu” sterczy dumnie pawie pióro. Kapelusz Jurrego, choć pochodzi z 1975 roku, jest ciągle modny – jego fason jest absolutnie ponadczasowy. Codziennie widzimy, jak wielu naszych bliźnich paraduje w nim po ulicach z nieukrywanym zadowoleniem. Sądzić należy, że rozmiar tego wspaniałego kapelusza zależy nie tylko od obwodu głowy... No właśnie, kogo widziano w nim ostatnio? Autor wystawy jest ciekaw spostrzeżeń osób inteligentnych. 

24 sierpnia – 26 października 2013 otwarcie: piątek 23 sierpnia o godz. 19:00 Galeria czynna wt-sob w godzinach 12-17

Zapraszamy!

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ