koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzeum w Łowiczu wirtualnie
zmodyfikowano  7 lat temu  »  

FESTIWAL OPER KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO. Po gdańskiej inscenizacji „Ubu Rexa” – wrocławski „Raj utracony”

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 390 wyświetleń od 4 października 2013
  • 3 października 2013, czwartek
    » 18:30

W Operze Krakowskiej odbywa się Festiwal Oper Krzysztofa Pendereckiego (27.09. – 5.10.)

Zainaugurowało go wznowienie „DIABŁÓW Z LOUDUN” w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka. Usłyszeliśmy m.in. Ewę Biegas jako Joannę i Leszka Skrlę w kreacji księdza Grandiera. Krzysztof Penderecki docenił pracę artystów i realizatorów wznowienia, a publiczność nagrodziła zespół Opery Krakowskiej owacjami na stojąco. Na kolejny spektakl „Diabłów z Loudun” zapraszamy w marcu.

"Baryton, gościnnie występujący w Krakowie [Leszek Skrla], był w kluczowej roli księdza Grandiera zarówno precyzyjny wokalnie, jak i przekonujący aktorsko. Stworzył sugestywną wizję mocnej, silnie zarysowanej postaci. Taki też był jego głos – nie było w nim zmęczenia, za to dużo siły, głębi i świeżości. Brawo. (…) Musiała też intrygować reżyserska wizja Laco Adamika. Opera rozgrywała się na trójpoziomowej dużej scenie. Bardzo często coś działo się równocześnie na każdym z tych poziomów. Ten pomysł pozwalał podkreślać niektóre sceny i wątki, inne wyciszać. Być może dzięki temu historia opowiedziana przez Adamika jest przede wszystkim historią nieludzkiej i bezwzględnej władzy, która niszczy i zabija. To przesłanie jest zdecydowanie ponadczasowe, nie był to zakurzony slajd z przeszłości, z ponurych czasów inkwizycji." (Marcin Kaczmarczyk, bachandlang.blogspot.com, 28.09.2013)

Gościem i współorganizatorem Festiwalu jest Opera Bałtycka, która w czwartek (3.10.) zaprezentowała spektakl „UBU REX”. Inscenizacja w reżyserii Janusza Wiśniewskiego, pod kierownictwem muzycznym Wojciecha Michniewskiego miała swoją premierę kilka dni temu – 27.09.br. i została entuzjastycznie przyjęta. Krakowska publiczność doceniła gdański spektakl gromkimi brawami.

To jedna z najbardziej udanych polskich oper postmodernistycznych, pełna błyskotliwego humoru i efektownej muzyki. (Gazeta Wyborcza, Katarzyna Chmura, 30.09.2013)

Wszyscy są bardzo dobrzy, ale to co zaprezentowali Jacek Laszczkowski (Ubu)i Karolina Sikora (Ubica), zasługuje na miano kreacji sezonu. Ciekawe kto im dorówna w następnych miesiącach. (Rzeczpospolita, Jacek Marczyński, 30.09.2013)

W finale Festiwalu wystąpi zespół Opery Wrocławskiej prezentując „RAJ UTRACONY” (5.10.). Spektakl w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego zebrał pozytywne recenzje, a po premierze w 2008 roku został uznany przez samego kompozytora za najlepszą inscenizację tego tytułu.

Zawodziński posługuje się prostymi symbolami religijnymi, nawiązuje do barokowych widowisk danse macabre i do współczesności. A ponieważ chór komentujący akcję przeniósł na balkony blisko widzów, całą scenę zyskał do dyspozycji. I z dostojnego „Raju utraconego” zrobił spektakl wręcz trzymający w napięciu. (Rzeczpospolita, Jacek Marczyński, 11.05.2008)

Przegląd Oper K. Pendereckiego został zorganizowany z inicjatywy Opery Krakowskiej w ramach Festiwalu Muzyki Emanacje w 80. rocznicę urodzin wielkiego kompozytora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

zmodyfikowano  7 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ