koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NON SOLA SCRIPTA 2024KOMEDAKRUPASIŁY PRZEPŁYWU BWA SICpokCO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Śpiewać i opiewać zarzuelę

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 822 wyświetleń od 27 marca 2014
  • 5 kwietnia 2014, sobota
    » 18:30

WSTĘP WOLNY

Instytut Cervantesa w Krakowie oraz Stowaryszenie Miłośników Opery Krakowskiej ARIA zapraszają na koncert Śpiewać i opiewać zarzuelę w wykonaniu znakomitego tenora hiszpańskiego Enrique Viany oraz pianisty Miguela Huertasa. Recital będzie przekrojową prezentacją najwybitniejszych utworów należących do zarzueli - hiszpańskiego, lirycznego gatunku muzycznego - i zawierać będzie krótkie wprowadzenia, uwagi i ciekawostki dotyczące wykonywanych utworów, skomponowanych m.in. przez Federico Moreno Torrobę, Manuela PenellęPablo Sorozábala, uzupełnionych fantazjami na fortepian.

„Zarzuela próbowała — z powodzeniem zresztą — poprzez muzykę i przedstawiane sytuacje, wyrażać uczucia, rzeczywistość a także fantazje swoich bohaterów w prosty i czytelny sposób. Kadencje, rytm i melodie naszej ziemi docierały bezpośrednio do serca słuchacza”, wyjaśnia tenor Enrique Viana. I dodaje: „Sądzę, że autorzy tworzący pod koniec XIX i na początku ubiegłego wieku odkryli magiczny sposób opisywania na pięciolinii nawet zapachu bazylii, światła baskijskiej nocy, galisyjskiego świtu, czy też świeżego deszczu padającego w Madrycie po festynie ulicznym, a nawet ciszy panującej podczas andaluzyjskich upałów...”.

Zarzuela to melodie i rytmy typowe dla muzyki hiszpańskiej, takie jak jota, seguidilla czy chotiss, które przeplatają się z walcami, mazurkami, polkami i habanerami pochodzącymi z innych krajów.

Enrique Viana

Enrique Viana pochodzi z Madrytu. W tym mieście ukończył również naukę w Królewskim Wyższym Konserwatorium Muzycznym. W późniejszych latach doskonalił swoje umiejętności w Barcelonie, Mediolanie, Sienie, Rzymie i Paryżu. Wyspecjalizował się w repertuarze bel canto i francuskich autorach romantycznych. Jest solistą w oratoriach, koncertach i operach. Występował w wydarzeniach cyklicznych, na festiwalach oraz na deskach teatrów w Stanach Zjednoczonych, Francji, Anglii, Niemczech, Włoszech, Belgii, Portugalii, Kanadzie Chinach, Korei, Filipinach, Argentynie, Kubie, Kostaryce, Peru, Wenezueli, Bułgarii, Egipcie, Meksyku, Chile, Urugwaju i Węgrzech. Występował w operach tak uznanych jak: Rigoletto, Traviata, Wesele Figara, Cyrulik Sewilski, Tankred, Purytanie, Kawaler Srebrnej Róży czy Wesoła Wdówka. Enrique Viana grał w hołdzie Donizettiemu, Belliniemu i Rossiniemu, oklaskiwano go na większości światowych scen, współpracował z takimi sławami jak: de Rós Marbá, López Cobos, Ralf Weikert, Debart, Raichev, Angeloff, Delibozov, Kriegger, Palumbo, Ian Cayers czy Christophe Rousset. Autor, interpretator i reżyser La locura de un tenor – monologu dydaktycznego przeplatanego fragmentami dziewiętnastowiecznych utworów muzycznych oraz spektaklu Tenor, vivo y al rojo, który został wystawiony na deskach największych teatrów w Hiszpanii. Ponadto uczy śpiewu i prowadzi wykłady na uniwersytetach oraz w szkołach amerykańskich i hiszpańskich. Okazyjnie pisze artykuły do Scherzo czy Cavatina. Chętnie pojawia się na prezentacjach książek i płyt oraz przy okrągłych stołach na temat dziewiętnastowiecznej muzyki. Jest autorem scenariusza audycji Solo Canciones Españolas [Tylko Piosenki Hiszpańskie], którą prowadzi w hiszpańskim radiu publicznym RNE. Jako nauczyciel śpiewu i prelegent prowadził wiele kursów oraz gościł na konferencjach na 20 uniwersytetach w Hiszpanii oraz Hispanoameryce.

Miguel Huertas

Miguel Huertas uczęszczał na studia muzyczne w Hiszpanii do roku 1987, wtedy też przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie doskonalił swe umiejętności pod okiem Makiego Botkina. Po powrocie do Madrytu wstąpił do Królewskiego Wyższego Konserwatorium Muzycznego (katedra Guillermo Gonzáleza). W 1999 roku przeniósł się do Konserwatorium w Wiedniu, gdzie studiował na Wydziale Dyrygentury Orkiestrowej ze specjalnością Pieśni i Oratoria oraz Asystent Dyrygenta. Miguel Huertas jest wykładowcą w Konserwatorium Amaniel w Madrycie, od 2001 roku chętnie współpracuje również jako pianista i klawesynista w Królewskim Teatrze w Madrycie z tak wybitnymi artystami jak: Alan Titus, Waltraud Meier, Plácido Domingo czy Harmut Welker. Dał niezliczoną ilość koncertów w Hiszpanii i za granicą, m.in. w Pałacu Arcybiskupim w Bratysławie, w la Haupt Universität w Wiedniu czy w Narodowym Audytorium Muzycznym w Madrycie. W lipcu 2001 roku wziął udział jako pianista towarzyszący w kursach mistrzowskich Ubaldo Gardiniego w jego rodzinnym mieście, we Włoszech. Był nagrodzony wraz z sopranistką Celią Alcedo w konkursie dla młodych muzyków Juventudes Musicales de Barcelona.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ