koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  10 lat temu  »  

Festiwal Uczuć Urażonych

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 19 354 wyświetleń od 16 października 2014
  • 9 listopada 2014, niedziela
    » 00:00
  • 8 listopada 2014, sobota
    » 18:00

Wyobraźcie sobie świat, w którym nie istnieją sztuczne konwenanse, w którym nie ma poprawności politycznej, a nonkonformizm jest godny podziwu. Świat bez sztucznych podziałów - również, a może przede wszystkim, tych artystycznych. Trudne?

Łaźnia Nowa proponuje urzeczywistnienie tej wizji i chwilowe zawieszenie broni w niecodziennej przestrzeni pierwszej edycji Festiwalu Uczuć Urażonych, podczas którego przemieszamy ze sobą opozycyjne światy. Wejdźmy w labirynt spektakli, dajmy się ponieść muzyce i podyskutujmy o tym kto i w jaki sposób decyduje co jest normą, a co innością? Co artystycznie niskie, a co wysokie? Co dopuszczalne, a co piętnowane? I kiedy podzieliliśmy się na walczące grupy przeciwników
politycznych, ideowych, artystycznych? Chcemy, aby w polskim, rozwarstwionym społeczeństwie pojawiła się przestrzeń wolności i równowagi, w której hasło „Moje uczucia zostały urażone” będzie mogło zniknąć.

1 dzień:
Manipulacje - halucynacje

Kto jest bardziej urażony? Kto wykluczony i manipulowany? Czy niezależnie od poglądów, całkowita wierność sobie oznacza ostracyzm? Co wypada, a czego nie wypada? Jaka jest alternatywa wobec obowiązującego mainstreamu? Joanna Szczepkowska, niegdyś współpracowniczka „Gazety Wyborczej”, odważna komentatorka życia publicznego i polityki, ze środowiskowego świecznika, trafiła do grona odrzuconych. Dlaczego? Przez kilka „niepoprawnych” wypowiedzi, poddanych dodatkowo wybiórczym interpretacjom. Bezkompromisowość i nieustępliwość w głoszeniu własnego zdania z atutu stała się nagle przyczyną odcięcia się od aktorki. Podczas pierwszego dnia Festiwalu Uczuć Urażonych, o 20:30 zobaczymy monodram Joanny Szczepkowskiej „Goła Baba”, który stanie się preludium rozmowy autorki z Joanna Krakowską. Zaprosimy również na reżyserowane przez Jarosława Wójtowicza czytanie sztuki „Bydło” Przemysława Jurka, które otworzy festiwalowy dzień o 18:00. Czytanie uruchomi dyskusję prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej i prof. Przemysława Czaplińskiego o obecnej kondycji społeczeństwa obywatelskiego: jego charakterze, mechanizmach jego działania z uwzględnieniem polskiej historii. Postawione zostanie pytanie o możliwość społecznego porozumienia, a także o rolę teatru jako instytucji - w klasycznym rozumieniu – odzwierciedlającej, ale też kształtującej i przekształcającej postawy społeczne. 
 „GOŁA BABA” 8 listopada, godz. 20:30

Jakie cele powinien stawiać sobie teatr: poddać świat wnikliwej analizie i rozbierać ludzką duszę na czynniki pierwsze? Wzruszać i kształtować widza...? Czy może lepiej schlebiać jego gustom? Jak grać, aby dotrzeć do dzisiejszej publiczności: subtelnością gestu, precyzją myśli, niezwykłą wrażliwością? A może ważniejsza jest siła przebicia i umiejętność zwrócenia uwagi wszystkimi dostępnymi środkami? Kto powinien wyjść na scenę? A kto pozostać w garderobie? Na te i inne pytania w sposób niezwykle przewrotny stara się odpowiedzieć Joanna Szczepkowska. Swoim brawurowym monodramem, który już od kilkunastu lat święci triumfy na scenach całej Polski, nie daje łatwego rozwiązania. Każdy widz będzie musiał udzielić swojej własnej odpowiedzi.

Autor: Joanna Szczepkowska
Reżyseria: Agnieszka Glińska Scenografia: Magdalena Maciejewska Występuje: Joanna Szczepkowska

Po spektaklu odbędzie się otwarte spotkanie i rozmowa z aktorką. 
2 dzień:
Ciało bezwstydne

Kiedy nagie ciało jest sztuką, a kiedy efektowną golizną? Kiedy sztuka zmienia się w prowokację? Kiedy efekt zaczyna być niewygodny? Czy nagość jest dosłownością? A może symbolem i metaforą? I czym różni się nagi aktor w dramacie Buchnera od tańczącego w klubie striptizera? Czy naprawdę odpowiedź jest oczywista? Co myślą na ten temat aktorzy, dla których ciało to tylko
narzędzie pracy, podatne na modyfikacje? Nagość jest bezwstydna. Ale czy ciało ubrane nie może takie być? Czy inność wystawiona na spojrzenie widza nie jest zaczepna? Zastanowimy się nad tym
po 19.00, kiedy obejrzymy spektakl Rafała Urbackiego „Gatunki chronione”, w którym osoby o alternatywnej motoryce tańcem odpowiadają na dominujące w mediach dyskursy dotyczące niepełnosprawności.
Drugiego dnia festiwalu zapraszamy do poznania zupełnie innego ciała od godziny 18:00.

„GATUNKI CHRONIONE” 9 listopada, godz. 19:00 Czworo tancerzy, w niezwykłej przestrzeni śląskich mazur (zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły”). Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. „Gatunki chronione” są próbą krytycznej refleksji na temat tolerancji wobec osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary” albo „superbohatera”.

Tańczą: Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Karolina Stroisz, Katarzyna Szarawara Koncepcja, montaż: Anu Czerwiński, Rafał Urbacki Choreografia, działania performatywne: Rafał Urbacki Realizacja audiowizualna, zdjęcia: Anu Czerwiński Asystent: Marlena Hermanowicz Asystent kamery: Piotr Gacek (WRiTv UŚ) Światła: Paweł Murlik Produkcja: Teatr Rozbark

Po spektaklu odbędzie się spotkanie z Rafałem Urbackim.

autor:
zmodyfikowano  10 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ