koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NEON VOICECO JEST GRANE - GRUDZIEŃ 2025 - nr 376TpL repertuar grudzień 2025
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

„Król Maciuś I” - listopadowa premiera Teatru Figur Kraków

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 21 185 wyświetleń od 24 listopada 2014
  • 29 listopada 2014, sobota
    » 17:00
  • 28 listopada 2014, piątek
    » 18:00

„Król Maciuś I” uczy, jak radzić sobie z niepowodzeniami

Przygotować dziecko nie tylko na sukces, ale i na porażkę - to jeden z kluczowych przekazów planowanej na 28 listopada premiery korczakowskiego „Króla Maciusia I”, wyprodukowanej przez Teatru Figur z Krakowa. Przedstawienie odbędzie się o godz. 18.00 na scenie Teatru Barakah przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie.

Przyzwyczajeni jesteśmy, że świat dziecięcych zabaw pełen jest bohaterskich czynów i samych dobrych zakończeń. Janusz Korczak, wybitny polski pedagog okresu przedwojennego, zwraca uwagę w swojej powieści „Król Maciuś I”, że – nawet mimo dobrych chęci – czasami nasze plany nie wychodzą, a nawet potrafią przynieść zupełnie odwrotny skutek. Jak wówczas radzić sobie z niepowodzeniem i jego konsekwencjami? Czy zawsze pojawia się czarodziejska siła, która wybawia dziecko z problemów? Na te pytania Korczak odpowiada w swojej książce niejednoznacznie i właśnie ten wątek stał się kanwą przedstawienia realizowanego przez Teatr Figur Kraków.

„Król Maciuś I” – liryczny spektakl Teatru Figur realizowany w technice teatru cieni, adresowany jest do dzieci powyżej 7 roku życia. Opowiada historię chłopca, który po stracie Ojca-Króla, sam musi zacząć władać swoim królestwem. Nie jest to jednak bajkowa rzeczywistość, a świat, w którym pojawiają się również ludzie mu nieżyczliwi. Maciuś, pełen dobrych intencji, próbuje nie tylko ratować swoje królestwo, ale i zaprowadzić w nim reformy, które mają uczynić je jeszcze lepszym. Jednak obrane przez niego metody nie przynoszą właściwych skutków – wręcz przeciwnie: Maciuś przyczynia się do zwiększenia chaosu w państwie i doprowadza do własnej detronizacji. Jednak cała ta historia, opowiedziana z charakterystyczną, korczakowską akceptacją dla dziecięcych błędów służy temu, by przygotować młodego odbiorcę na ewentualne niepowodzenia w życiu. Opowiada scenariusz zdarzeń, które choć może nie kończą się bajkowym happy endem, to pełne są optymizmu i nadziei. Porażki uczą i pozwalają dziecku dojrzewać i właśnie ten proces dojrzewania przykuł uwagę artystów Teatru Figur, stając się kluczowym wątkiem w przedstawieniu.

  • Bohaterami kultury popularnej są dzisiaj różne wersje Piotrusiów Panów – mówi Dagmara Żabska, reżyser przedstawienia. – Dzisiejsza kultura uczy dzieci jak uciekać od rzeczywistości, a nie jak się z nią mierzyć. Brak sukcesu w dzisiejszych czasach dyskwalifikuje. Dobrzy bohaterowie to herosi, którzy nigdy nie ponoszą porażek. Tego uczy się w popularnych produkcjach filmowych czy w książkach z milionowymi nakładami. Korczak już wiele lat temu zwrócił uwagę na problem porażek w życiu dziecka i poprzez swoją pracę starał się przygotowywać je również i na te mniej przyjemne momenty. Co więcej, umiał w każdej sytuacji dostrzec coś pozytywnego i na tym budować motywację dziecka do radzenia sobie z niepowodzeniem – dodaje.

Spektakl został zrealizowany w technice teatru cieni, w planie lalkowym. Technika cieni umożliwia również budowanie plastycznego „pejzażu wewnętrznego” bohatera, jego marzeń i lęków oraz szybkiej konfrontacji z rzeczywistością wyobrażeń na temat własnego sukcesu.

Świat przedstawiony w spektaklu jest przefiltrowany przez perspektywę bohatera – jego uczucia, zagubienie, potrzebę działania i niepowodzenia. Zjawisko to znajduje swoje odzwierciedlenie w tym, jak artyści operują kolorem, formą lalek, scenografią oraz animacją światła. Sceny, w których mały król jest otoczony przez nieżyczliwych mu ministrów, w których zmaga się z biurokracją i legislacją, zostały utrzymane w czerni i bieli; natomiast sceny, w których Król Maciuś snuje marzenia, znajduje rozwiązania i wprowadza reformy – stopniowo „nabierają kolorów”, staje się bardziej miękkie i radosne.

Przedstawienie „Król Maciuś I” zostało zrealizowane w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Przedsięwzięcie wspierane jest też przez Instytut Książki, który udzielił Teatrowi Figur licencji do tekstu powieści Korczaka.

W 2011 r. Teatr Figur Kraków uruchomił kilkuletni program Laboratorium Teatru Cieni (LTC), którego celem jest eksploracja technik cieniowych i sprawdzenie możliwości ich wykorzystania w pracy teatralnej (spektakle, instalacje, happeningi, inne), edukacyjnej, społecznej, komercyjnej. Do tej pory w ramach programu zrealizowano kilkanaście projektów artystycznych i edukacyjnych w oparciu o różne techniki teatru cieni, takich jak cykl miniatur cieniowych przygotowanych dla Muzeum Fabryka Emalii Oskara Schindlera, premiera spektaklu „Mglisty Billy” (1. nagroda oraz nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi); realizacja instalacji teatralnej o getcie krakowskim „Niewidzialne mury” (projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków). Kolejnym przedsięwzięciem w ramach LTC jest premiera spektaklu „Król Maciuś Pierwszy”

Wydarzenie: Premiera spektaklu „Król Maciuś I”, Teatr Figur Kraków na podstawie powieści Janusza Korczaka Termin: 28 listopada, godz. 18.00 Miejsce: scena Teatru Barakah przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie Dla kogo?: dzieci 7+ Reżyseria: Dagmara Żabska; Adaptacja: Marta Hankus; Scenografia: Edyta Stajniak; Muzyka: Tomasz Krzyżanowski; Występują: Dominika Byrska, Tadeusz Dylawerski, Mateusz Wróbel. Spektakl popremierowy: 29 listopada, godz. 17.00, Teatr Barakah, ul. Paulińska 28, Kraków

Więcej na: www.teatrfigur.pl https://www.facebook.com/TeatrFigurKrakow


Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej na stronie: www.klasykazywa.pl


Pokazy premierowe spektaklu są realizowane w ramach projektu "Jest inny świat". Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ