koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarAMKL 75 latCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  9 lat temu  »  

„Król Maciuś I” - listopadowa premiera Teatru Figur Kraków

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 684 wyświetleń od 24 listopada 2014
  • 29 listopada 2014, sobota
    » 17:00
  • 28 listopada 2014, piątek
    » 18:00

„Król Maciuś I” uczy, jak radzić sobie z niepowodzeniami

Przygotować dziecko nie tylko na sukces, ale i na porażkę - to jeden z kluczowych przekazów planowanej na 28 listopada premiery korczakowskiego „Króla Maciusia I”, wyprodukowanej przez Teatru Figur z Krakowa. Przedstawienie odbędzie się o godz. 18.00 na scenie Teatru Barakah przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie.

Przyzwyczajeni jesteśmy, że świat dziecięcych zabaw pełen jest bohaterskich czynów i samych dobrych zakończeń. Janusz Korczak, wybitny polski pedagog okresu przedwojennego, zwraca uwagę w swojej powieści „Król Maciuś I”, że – nawet mimo dobrych chęci – czasami nasze plany nie wychodzą, a nawet potrafią przynieść zupełnie odwrotny skutek. Jak wówczas radzić sobie z niepowodzeniem i jego konsekwencjami? Czy zawsze pojawia się czarodziejska siła, która wybawia dziecko z problemów? Na te pytania Korczak odpowiada w swojej książce niejednoznacznie i właśnie ten wątek stał się kanwą przedstawienia realizowanego przez Teatr Figur Kraków.

„Król Maciuś I” – liryczny spektakl Teatru Figur realizowany w technice teatru cieni, adresowany jest do dzieci powyżej 7 roku życia. Opowiada historię chłopca, który po stracie Ojca-Króla, sam musi zacząć władać swoim królestwem. Nie jest to jednak bajkowa rzeczywistość, a świat, w którym pojawiają się również ludzie mu nieżyczliwi. Maciuś, pełen dobrych intencji, próbuje nie tylko ratować swoje królestwo, ale i zaprowadzić w nim reformy, które mają uczynić je jeszcze lepszym. Jednak obrane przez niego metody nie przynoszą właściwych skutków – wręcz przeciwnie: Maciuś przyczynia się do zwiększenia chaosu w państwie i doprowadza do własnej detronizacji. Jednak cała ta historia, opowiedziana z charakterystyczną, korczakowską akceptacją dla dziecięcych błędów służy temu, by przygotować młodego odbiorcę na ewentualne niepowodzenia w życiu. Opowiada scenariusz zdarzeń, które choć może nie kończą się bajkowym happy endem, to pełne są optymizmu i nadziei. Porażki uczą i pozwalają dziecku dojrzewać i właśnie ten proces dojrzewania przykuł uwagę artystów Teatru Figur, stając się kluczowym wątkiem w przedstawieniu.

  • Bohaterami kultury popularnej są dzisiaj różne wersje Piotrusiów Panów – mówi Dagmara Żabska, reżyser przedstawienia. – Dzisiejsza kultura uczy dzieci jak uciekać od rzeczywistości, a nie jak się z nią mierzyć. Brak sukcesu w dzisiejszych czasach dyskwalifikuje. Dobrzy bohaterowie to herosi, którzy nigdy nie ponoszą porażek. Tego uczy się w popularnych produkcjach filmowych czy w książkach z milionowymi nakładami. Korczak już wiele lat temu zwrócił uwagę na problem porażek w życiu dziecka i poprzez swoją pracę starał się przygotowywać je również i na te mniej przyjemne momenty. Co więcej, umiał w każdej sytuacji dostrzec coś pozytywnego i na tym budować motywację dziecka do radzenia sobie z niepowodzeniem – dodaje.

Spektakl został zrealizowany w technice teatru cieni, w planie lalkowym. Technika cieni umożliwia również budowanie plastycznego „pejzażu wewnętrznego” bohatera, jego marzeń i lęków oraz szybkiej konfrontacji z rzeczywistością wyobrażeń na temat własnego sukcesu.

Świat przedstawiony w spektaklu jest przefiltrowany przez perspektywę bohatera – jego uczucia, zagubienie, potrzebę działania i niepowodzenia. Zjawisko to znajduje swoje odzwierciedlenie w tym, jak artyści operują kolorem, formą lalek, scenografią oraz animacją światła. Sceny, w których mały król jest otoczony przez nieżyczliwych mu ministrów, w których zmaga się z biurokracją i legislacją, zostały utrzymane w czerni i bieli; natomiast sceny, w których Król Maciuś snuje marzenia, znajduje rozwiązania i wprowadza reformy – stopniowo „nabierają kolorów”, staje się bardziej miękkie i radosne.

Przedstawienie „Król Maciuś I” zostało zrealizowane w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Przedsięwzięcie wspierane jest też przez Instytut Książki, który udzielił Teatrowi Figur licencji do tekstu powieści Korczaka.

W 2011 r. Teatr Figur Kraków uruchomił kilkuletni program Laboratorium Teatru Cieni (LTC), którego celem jest eksploracja technik cieniowych i sprawdzenie możliwości ich wykorzystania w pracy teatralnej (spektakle, instalacje, happeningi, inne), edukacyjnej, społecznej, komercyjnej. Do tej pory w ramach programu zrealizowano kilkanaście projektów artystycznych i edukacyjnych w oparciu o różne techniki teatru cieni, takich jak cykl miniatur cieniowych przygotowanych dla Muzeum Fabryka Emalii Oskara Schindlera, premiera spektaklu „Mglisty Billy” (1. nagroda oraz nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralna Karuzela w Łodzi); realizacja instalacji teatralnej o getcie krakowskim „Niewidzialne mury” (projekt współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków). Kolejnym przedsięwzięciem w ramach LTC jest premiera spektaklu „Król Maciuś Pierwszy”

Wydarzenie: Premiera spektaklu „Król Maciuś I”, Teatr Figur Kraków na podstawie powieści Janusza Korczaka Termin: 28 listopada, godz. 18.00 Miejsce: scena Teatru Barakah przy ul. Paulińskiej 28 w Krakowie Dla kogo?: dzieci 7+ Reżyseria: Dagmara Żabska; Adaptacja: Marta Hankus; Scenografia: Edyta Stajniak; Muzyka: Tomasz Krzyżanowski; Występują: Dominika Byrska, Tadeusz Dylawerski, Mateusz Wróbel. Spektakl popremierowy: 29 listopada, godz. 17.00, Teatr Barakah, ul. Paulińska 28, Kraków

Więcej na: www.teatrfigur.pl https://www.facebook.com/TeatrFigurKrakow


Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.

Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.

W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej na stronie: www.klasykazywa.pl


Pokazy premierowe spektaklu są realizowane w ramach projektu "Jest inny świat". Projekt jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

autor:
zmodyfikowano  9 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ