Niewidzialne środowisko
- od: 22 grudnia 2014, poniedziałekdo: 31 stycznia 2015, sobota
P R E M I E R A W I M U L S I E
polecamy Impuls
O CZYM JEST TA KSIĄŻKA? KRÓTKA TEZA NA OTWARCIE
Książka ta jest programem dla pedagogiki w Polsce, uzasadnieniem tego programu i serią prób jego realizacji na tle tradycji pedagogiki społecznej i stanu współczesnej humanistyki. Jest też zaproszeniem, by o tym wszystkim zacząć naprawdę na serio rozmawiać. To wyznanie jest złożone tu bardziej jako wyzwanie i zobowiązanie, niż roszczenie, mimo że nie stroniłem od krytyk i wysiłku niezakończonego samokształcenia i relacji z efektów badań.
Jest to druga odsłona zaproszenia do dyskusji, po tomie autora "Przełom dwoistości w pedagogice polskiej", (L. Witkowski, 2013), wydobywająca na światło dzienne niezwykły fenomen polskiej międzywojennej pedagogiki, reprezentowanej przez Wielkie Pokolenie postaci urodzonych w latach 70./80. XIX wieku, które tworzyło zręby odrodzonej państwowości polskiej lat 1918-1939, a którego rola i znaczenie zostały de facto zdławione w PRL. Obecnie skupia uwagę autora wybitne dokonanie Heleny Radlińskiej, widziane zarówno przez pryzmat zjawisk jej czasu twórczego - w tym tych, których nie była świadoma - jak i z perspektywy znacznie późniejszej w humanistyce, wręcz najnowszej. Radlińska jest czytana jako pedagog "kompletny", intuicyjnie wyczuwający wiele z tropów myślowych dopiero przebijających się w latach 20. po 40. na świecie, jak myślenie cybernetyczne, rozumienie ekologiczne, społeczne o kulturze i kulturowe o zjawiskach społecznych czy "komunitaryzm". Splecione, szersze konteksty historyczne i porównawcze analizy pozwalają lepiej rozumieć to, co się w owym czasie twórczym działo. Pokazuję, że dokonanie to było i jest światowego formatu, a jego idee, związane z "przełomem dwoistości" znacznie bardziej fundamentalne i uniwersalne niż tylko reprezentujące wąsko kojarzony "punkt widzenia pedagogiki społecznej" czy filozofię wychowania. Mamy tu program dla całej pedagogiki, dramatycznie aktualny i potrzebny, jak ośmielam się sądzić, śledząc stan dyskursu pedagogicznego w jego rozmaitych odsłonach i zakresach. Wiem, że narażę się tu części zainteresowanych.
Książka jest też kolejną próbą uwolnienia myśli pedagogicznej w Polsce od gorsetu PRL-u, w tym od spłyceń, wypaczeń, zaniechań i marginalizacji, który ustanowiły w pedagogice własne wzorce i ideały twórcze, oraz autorytety, które dużą część wysiłku pokolenia Radlińskiej przemilczały, niedoczytały, zastąpiły spłyceniami rozmaitej proweniencji, a to marksistowskiej, a to katolickiej, a to szatkującej myślenie pedagogiczne na kawałki niezdolne do troski o pełnię i głębię odpowiedzialności specjalistycznej. Jest to książka historyczna i teoretyczna zarazem, w której współczesność i przeszłość, a także pedagogika i inne obszary myśli humanistycznej czy społecznej uwikłane są w sploty dla jej autora nie do rozcięcia, jako żywiące się sobą.
Wysiłek rekonstrukcyjny i analityczny idzie tu w parze z próbą budowania całościowego horyzontu dla sytuowania aktualnego dyskursu pedagogiki społecznej (w tym i teorii pracy socjalnej), gdzie część tego horyzontu obejmuje perspektywę historyczną, wpisywania się w rozumienie tradycji i jej przetwarzanie i przyswajanie nadal nowocześnie brzmiących akcentów. Druga, nie mniej istotna część tego wysiłku poszerzania horyzontu zwrócona jest w stronę otwierania dostępu do najnowszych narracji czy części dyskursu humanistyki zbyt słabo kojarzonego jako zaplecze, podłoże dla poszerzania perspektywy i pogłębiania narzędzi interpretacyjnych pedagogiki społecznej w świetle działania impulsów z innych obszarów, jak teoria komunikacji, cybernetyka czy ekologia jako paradygmat humanistyczny.
Jest to jednocześnie głos w sporze o jakość uprawiania nauki w humanistyce w Polsce, rzucający wyzwanie dużej części środowisk pedagogicznych, stanowiąc zarazem wezwanie do nowego pokolenia badaczy o sięgnięcie po najlepsze wzory z przeszłości. Chodzi o nową formację w zakresie samokształcenia i badań, odzyskującą żywy potencjał tradycji, dla istotnej rewitalizacji dyskursu pedagogicznego i jego reintegracji z zasadniczymi dokonaniami humanistyki, które z różnych powodów acz niesłusznie ciągle znajdują się poza kategorialnym i analitycznym oprzyrządowaniem pedagogiki. Jest to więc zaproszenie głównie dla doktorantów i badaczy na poziomie postdoktorskim, chcących uzyskać nowe impulsy do programowania własnej pracy samokształceniowej i badawczej.
W tomie ukryte są przynajmniej dwie książki, których racje, przykłady i argumentacje splatają się w całość jednej postawy humanistycznej. Jak integralnej i jak aktualnej? - rozstrzygnie wnikliwy Czytelnik. Jedna sfera treści dotyczy tego, z czym do czytania Radlińskiej podchodzę. Druga jest ukazaniem tego, z czym z jej lektur wychodzę. Tego splotu nie umiałem rozwikłać. A nawet miałem poczucie, że nie należy tego robić. Mam nadzieję, że nawet niezgoda z tą książką przyniesie zainteresowanym pożytek twórczy i nowe impulsy do rozwoju pedagogiki i jej świadomości historycznej i teoretycznej.
Podróż poślubna "Machiną przez Chiny" z Łukaszem Wierzbickim
14 kwietnia 2014 - 16:30
Restauracja Orientalna "Hoang-Hai"
Zamkowa 1 Kraków
11 918literatura
WIOSENNY KIERMASZ KSIĄŻEK O KAROLU WOJTYLE
od: 25 marca 2014 do: 1 kwietnia 2014
INSTYTUT DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO IM. JANA PAWŁA II W KRAKOWIE
Totus Tuus 30 Kraków
11 115literatura
Dla miłośników tańca
28 marca 2014 - 17:00
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12 Kraków
10 904literatura
Ha!art Seria Czytań
21 marca 2014 - 18:00-20
Cafe Szafe
Felicjanek 10 Kraków
10 114literatura
"Rozmyślania nad poranną kawą" Spotkanie z fotografią i poezją Dariusza Fijałkowskiego
17 marca 2014 - 18:00
DK Podgórze
Sokolska 13 Kraków
11 579literatura
„Ingeborg Bachmann i Max Frisch. Miłość między intymnością a publicznością“ - wieczór Ingeborg GLEICHAUF
6 marca 2014 - 16:45
Biblioteka Jagiellońska
al. Mickiewicza 22 Kraków
11 123literatura
Wykłady z literatury współczesnej: dr Marek Karwala "Mit przestrzeni idealnej. W kręgu poetyckich realizacji topiki ogrodowej"
26 lutego 2014 - 18:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
Mikołajska 2 Kraków
10 535literatura
Spotkanie z Piotrem Pogorzelskim - Kraków - 21.02.2014
21 lutego 2014 - 18:00
Matras
Rynek Główny 23 Kraków
9 897literatura
Impuls... dla zakochanych!
od: 13 lutego 2014 do: 15 lutego 2014
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
10 414literatura
Prof. Piotr Gliński w Klubie Zygmuntowskim "O powszechnej zmowie obywateli."
10 lutego 2014 - 18:00
Sala Baltazara Fontany w Kamienicy Pod Gruszką
ul. Szczepańska 1. Kraków
11 574literatura
Killiński & Krzywak "Kiedy kupię to miasto..."
5 lutego 2014 - 18:00
DK Podgórze
Sokolska 13 Kraków
11 335literatura
Wieczór „OPOWIEŚCI POLSKICH DWORÓW”
5 lutego 2014 - 18:00
DK Podgórze
Sokolska 13 Kraków
10 347literatura
Jacek Komuda i Andrzej Pilipiuk w Klubie Zygmuntowskim
27 stycznia 2014 - 18:00
Sala Baltazara Fontany w Kamienicy Pod Gruszką
ul. Szczepańska 1. Kraków
10 796literatura
Dzień Babci i Dzień Dziadka
23 stycznia 2014 -
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
10 778literatura
Wykład z literatury współczesnej: dr Marek Karwala - Kultura niezależna ostatniej fazy PRL-u. Wybrane zagadnienia
22 stycznia 2014 - 18:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
Mikołajska 2 Kraków
9 880literatura
Chińskie wiersze o zimie
13 stycznia 2014 - 18:00
Instytut Konfucjusza w Krakowie
Radziwiłłowska 4 Kraków
10 886literatura
Noworoczne inspiracje w Impulsie
od: 27 grudnia 2013 do: 31 grudnia 2013
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
10 792literatura