
Niewidzialne środowisko

- od: 22 grudnia 2014, poniedziałekdo: 31 stycznia 2015, sobota
P R E M I E R A W I M U L S I E
polecamy Impuls
O CZYM JEST TA KSIĄŻKA? KRÓTKA TEZA NA OTWARCIE
Książka ta jest programem dla pedagogiki w Polsce, uzasadnieniem tego programu i serią prób jego realizacji na tle tradycji pedagogiki społecznej i stanu współczesnej humanistyki. Jest też zaproszeniem, by o tym wszystkim zacząć naprawdę na serio rozmawiać. To wyznanie jest złożone tu bardziej jako wyzwanie i zobowiązanie, niż roszczenie, mimo że nie stroniłem od krytyk i wysiłku niezakończonego samokształcenia i relacji z efektów badań.
Jest to druga odsłona zaproszenia do dyskusji, po tomie autora "Przełom dwoistości w pedagogice polskiej", (L. Witkowski, 2013), wydobywająca na światło dzienne niezwykły fenomen polskiej międzywojennej pedagogiki, reprezentowanej przez Wielkie Pokolenie postaci urodzonych w latach 70./80. XIX wieku, które tworzyło zręby odrodzonej państwowości polskiej lat 1918-1939, a którego rola i znaczenie zostały de facto zdławione w PRL. Obecnie skupia uwagę autora wybitne dokonanie Heleny Radlińskiej, widziane zarówno przez pryzmat zjawisk jej czasu twórczego - w tym tych, których nie była świadoma - jak i z perspektywy znacznie późniejszej w humanistyce, wręcz najnowszej. Radlińska jest czytana jako pedagog "kompletny", intuicyjnie wyczuwający wiele z tropów myślowych dopiero przebijających się w latach 20. po 40. na świecie, jak myślenie cybernetyczne, rozumienie ekologiczne, społeczne o kulturze i kulturowe o zjawiskach społecznych czy "komunitaryzm". Splecione, szersze konteksty historyczne i porównawcze analizy pozwalają lepiej rozumieć to, co się w owym czasie twórczym działo. Pokazuję, że dokonanie to było i jest światowego formatu, a jego idee, związane z "przełomem dwoistości" znacznie bardziej fundamentalne i uniwersalne niż tylko reprezentujące wąsko kojarzony "punkt widzenia pedagogiki społecznej" czy filozofię wychowania. Mamy tu program dla całej pedagogiki, dramatycznie aktualny i potrzebny, jak ośmielam się sądzić, śledząc stan dyskursu pedagogicznego w jego rozmaitych odsłonach i zakresach. Wiem, że narażę się tu części zainteresowanych.
Książka jest też kolejną próbą uwolnienia myśli pedagogicznej w Polsce od gorsetu PRL-u, w tym od spłyceń, wypaczeń, zaniechań i marginalizacji, który ustanowiły w pedagogice własne wzorce i ideały twórcze, oraz autorytety, które dużą część wysiłku pokolenia Radlińskiej przemilczały, niedoczytały, zastąpiły spłyceniami rozmaitej proweniencji, a to marksistowskiej, a to katolickiej, a to szatkującej myślenie pedagogiczne na kawałki niezdolne do troski o pełnię i głębię odpowiedzialności specjalistycznej. Jest to książka historyczna i teoretyczna zarazem, w której współczesność i przeszłość, a także pedagogika i inne obszary myśli humanistycznej czy społecznej uwikłane są w sploty dla jej autora nie do rozcięcia, jako żywiące się sobą.
Wysiłek rekonstrukcyjny i analityczny idzie tu w parze z próbą budowania całościowego horyzontu dla sytuowania aktualnego dyskursu pedagogiki społecznej (w tym i teorii pracy socjalnej), gdzie część tego horyzontu obejmuje perspektywę historyczną, wpisywania się w rozumienie tradycji i jej przetwarzanie i przyswajanie nadal nowocześnie brzmiących akcentów. Druga, nie mniej istotna część tego wysiłku poszerzania horyzontu zwrócona jest w stronę otwierania dostępu do najnowszych narracji czy części dyskursu humanistyki zbyt słabo kojarzonego jako zaplecze, podłoże dla poszerzania perspektywy i pogłębiania narzędzi interpretacyjnych pedagogiki społecznej w świetle działania impulsów z innych obszarów, jak teoria komunikacji, cybernetyka czy ekologia jako paradygmat humanistyczny.
Jest to jednocześnie głos w sporze o jakość uprawiania nauki w humanistyce w Polsce, rzucający wyzwanie dużej części środowisk pedagogicznych, stanowiąc zarazem wezwanie do nowego pokolenia badaczy o sięgnięcie po najlepsze wzory z przeszłości. Chodzi o nową formację w zakresie samokształcenia i badań, odzyskującą żywy potencjał tradycji, dla istotnej rewitalizacji dyskursu pedagogicznego i jego reintegracji z zasadniczymi dokonaniami humanistyki, które z różnych powodów acz niesłusznie ciągle znajdują się poza kategorialnym i analitycznym oprzyrządowaniem pedagogiki. Jest to więc zaproszenie głównie dla doktorantów i badaczy na poziomie postdoktorskim, chcących uzyskać nowe impulsy do programowania własnej pracy samokształceniowej i badawczej.
W tomie ukryte są przynajmniej dwie książki, których racje, przykłady i argumentacje splatają się w całość jednej postawy humanistycznej. Jak integralnej i jak aktualnej? - rozstrzygnie wnikliwy Czytelnik. Jedna sfera treści dotyczy tego, z czym do czytania Radlińskiej podchodzę. Druga jest ukazaniem tego, z czym z jej lektur wychodzę. Tego splotu nie umiałem rozwikłać. A nawet miałem poczucie, że nie należy tego robić. Mam nadzieję, że nawet niezgoda z tą książką przyniesie zainteresowanym pożytek twórczy i nowe impulsy do rozwoju pedagogiki i jej świadomości historycznej i teoretycznej.

Spotkanie z Jerzym Rostkowskim – autorem książek o tajemnicach II wojny
14 maja 2013 - 17:00
Dom Kultury "Podgórze"
Sokolska 13 Kraków
3 522literatura
Oczami radzieckiej zabawki. Rzecz o radzieckim i rosyjskim unerdgraundzie - Konstanty Usenko
13 maja 2013 - 18:00
Międzynarodowe Centrum Kultury
Rynek Główny 25 Kraków
3 342literatura
Podróże między kobiecością a męskością (wersja papierowa)
od: 9 kwietnia 2013 do: 9 maja 2013
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
3 441literatura
Wieczór autorski poety i dziennikarza Wiktora Melnika
6 maja 2013 - 19:00
Dwór Czeczów
Popiełuszki 36 Kraków
3 827literatura
Jakub Ćwiek gościem Empiku
29 kwietnia 2013 - 18:00
EMPiK Megastore
Rynek Główny 5 Kraków
4 471literatura
Roma Ligocka gościem Empiku
26 kwietnia 2013 - 18:00
EMPiK Megastore
Rynek Główny 5 Kraków
4 260literatura
Interdyscyplinarna konferencja CYBERARTYWIZM już 26 kwietnia!
26 kwietnia 2013 -
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
9 750sztuka
Interdyscyplinarna konferencja CYBERARTYWIZM już 26 kwietnia!
26 kwietnia 2013 -
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
9 649sztuka
Światowy Dzień Książki!
23 kwietnia 2013 -
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
3 202literatura
Światowy Dzień Książki!
23 kwietnia 2013 -
Oficyna Wydawnicza Impuls
Fatimska 53b Kraków
3 210literatura
Wręczenie Nagrody Instytutu Cervantesa w Polsce za Tłumaczenie Literackie 2012 roku
23 kwietnia 2013 - 18:00
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
2 093literatura
Poeta w drodze. O twórczości Edwarda Stachury
23 kwietnia 2013 - 18:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
2 019literatura
Nauka czytania dla małych dzieci metodą globalną (1-6 r.ż.). Bezpłatne spotkanie. Zapraszamy rodziców i dzieci :-)
od: 20 kwietnia 2013 do: 21 kwietnia 2013
Cafe Bajarka Kraków
pl. Inwalidów 8/3 Kraków
3 029literatura
Andrzej Poniedzielski
20 kwietnia 2013 - 18:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
8 148muzyka
„Akuszerki transformacji” w Czytelni dla Kobiet
19 kwietnia 2013 - 18:00
Massolit Books & Café
ul. Felicjanek 4 Kraków
2 723literatura
XXI Ogólnopolski Konkurs Poetycki „Dać świadectwo”
15 kwietnia 2013 -
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
3 059literatura
Promocja nowej książki Józefa Barana
15 kwietnia 2013 - 19:00
Dom Kultury "Podgórze"
Sokolska 13 Kraków
3 360literatura
