Sacrum Profanum 2016
- 8 października 2016, sobota» 20:00
- 7 października 2016, piątek» 20:00
- 5 października 2016, środa» 20:00
- 3 października 2016, poniedziałek» 20:00
- 2 października 2016, niedziela» 20:00
- 1 października 2016, sobota» 20:00
- 6 października 2016, czwartek» 20:00
- 4 października 2016, wtorek» 20:00
- 1 października 2016, sobota» 20:00
**Sacrum Profanum 2016
Alchemia muzyki współczesnej **
*Pewien krakowski festiwal można określić jednym słowem -- alchemia. W fizycznym świecie symbol wiedzy niemożliwej, w świecie myślowym rozkład i synteza, niezliczona liczba kombinacji zmierzających ku mistycznej przemianie. Nowe Sacrum Profanum to wielowątkowa kompozycja XX-wiecznej muzyki nurtu akademickiego, szalonej awangardy i _indie classical_. Estetyczna i intelektualna przygoda najwyższej próby potrwa od 1 do 8 października. *
„Sacrum Profanum nie przestaje zaskakiwać. Mieszanka pozornie skrajnych wątków muzycznych łączy się tutaj w jedną, spójną substancję" -- mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. „Festiwal nieustannie ewoluuje. 14. edycja to nie tylko cykl intrygujących koncertów, ale także szereg wydarzeń towarzyszących -- panele dyskusyjne, wystawy i spotkania z artystami. Wszystko to pod jednym szyldem -- Sacrum Profanum 2016, który na 8 dni zmieni Kraków"**-- dodaje Helbin.
Osiem dni, dziewięć koncertów, w tym dwie opery, i niezmierzona różnorodność muzyki współczesnej -- oto nowe oblicze Sacrum Profanum. Zacznijmy od tego, bez czego festiwal nie mógłby istnieć -- muzyki XX-wiecznej. Po pierwsze i drugie, Karlheinz Stockausen i Luciano Berio. Pierwszy z nich tworzył rzeczy przesuwające granice poznania, taką też rolę pełni Für kommende Zeiten z 1970 roku, który powstaje w toku wspólnych spotkań i przygotowań muzyków. Tymczasem drugiego z kompozytorów, Berio, usłyszymy dwukrotnie: obok Stockhausena, na zamknięcie festiwalu (8.10.) zabrzmi Laborintus II, synteza sztuk zamknięta w muzyce. Ictus Ensemble wykona partie instrumentalne, zaś Mike Patton wokalne. Wybitne resumé tegorocznego, wielowątkowego Sacrum Profanum.
Inne oblicze Berio poznamy 2 października. Jego dwa utwory w wykonaniu ansamblu musikFabrik -- subtelna instrumentacja przedarta surowym głosem (Naturale) i rysowana dźwiękiem abstrakcyjna, harmonijna grafika (Points on the Curve to Find) zestawione będą z kompozycjami Marcina Stańczyka, utytułowanego kompozytora młodego pokolenia -- zamówieniem festiwalu oraz utworem Blind Walk, którego publiczność wysłucha z opaskami na oczach.
Po trzecie wreszcie, bo bez niego wiek XX nie byłby pełny, zmarły w styczniu Pierre Boulez, któremu należny hołd odda 3 października Ensemble InterContemporain w utworze samego mistrza zatytułowanym Sur incises. Ta intensywna kompozycja opowiada o istocie muzyki -- brzmieniach, harmoniach i przestrzeni.
Elementem, który sięga głęboko w przeszłość jest opera, na Sacrum Profanum w dwóch odsłonach -- dźwiękonaśladowczej, skierowanej do dzieci do trzeciego roku życia Korall Koral (trzy spektakle w sobotę, 8 października) oraz w Folie à Deux autorstwa Emily Hall do libretta Sjóna z udziałem doskonale znanej krakowskiej publiczności Miry Calix (6.10.).
Drugim nurtem Sacrum Profanum będzie awangarda, bawiąca się tradycyjnym pojmowaniem muzyki. Otworzy go pierwsza część koncertu 3 października -- przedSur incises Ensemble InterContemporain wykona dzieła dwóch wybitnych artystek -- Mai Ratkje oraz Agaty Zubel. Concerto for Voice (moods IIIb) spaja odarty z czytelnej artykulacji głos Norweżki z hałaśliwie rozpisaną partią instrumentów. Natomiast w czysto instrumentalnej, napisanej dla założonego przez Bouleza zespołu kompozycji Double Battery Agaty Zubel toczy się nieustanny spór między nachalnym chrobotem orkiestry, a szalonymi klarnetami basowymi.
Tymczasem koncert 4 października będzie rytuałem, który poprowadzi berlińska formacja zeitkratzer, opartym o kompozycje mistrzów i uczniów -- Witolda Szalonka, Reinholda Friedla, Zbigniewa Karkowskiego i Kaspera T. Toeplitza. Toeplitz skomponuje utwór na specjalne zamówienie festiwalu.
Jest także coś spoza stricte muzycznego idiomu -- Rondo znaczy koło, wystawa, przygotowana wspólnie z Galerią Bunkier Sztuki, prezentująca twórczość Anny Zaradny, kompozytorki i artystki sztuk wizualnych. Koło jako doskonałość i absolut, repetycja, cykliczność, zamknięcie -- wieloznaczność tego pojęcia i jego wszechobecność, także w sferze kompozytorskiej, pomiędzy 17 września i 10 grudnia 2016 roku otwierać będą w Bunkrze Sztuki nowy rozdział artystycznej interdyscyplinarności.
Doszliśmy do indie classical, nurtu w muzyce krzyżującego akademickość i alternatywę. Otwierający tegoroczny festiwal Sacrum Profanum koncert 1 października to hołd dla niezależności i inspiracji. Bedroom Community vs. Bedroom Community. Najwięksi muzycy z islandzkiego kolektywu wykonają największe dzieła związanych z grupą kompozytorów. Nie zabraknie także polskiego akcentu -- na scenie obok Nico Muhly'ego, Nadii Siroty, Daníela Bjarnasona czy Valgeira Sigurðssona ujrzymy także Spółdzielnię Muzyczną i Barbarę Kingę Majewską.
Utalentowaną sopranistkę-eksperymentatorkę usłyszymy także 5.10. podczas monumentalnego zamysłem i skromnego składem koncertu poświęconegoJohnowi Zornowi. To będzie niewątpliwie jeden z najjaśniejszych punktów festiwalu -- kameralne utwory Zorna z lat 1991-2013 wykonają uznany Arditti Quartet i wybitny pianista Stephen Drury. To pierwsze z cyklu wydarzeń z twórczością spiritus movens nowojorskiej awangardy.
7 października wielki Mike Patton po raz pierwszy. Przed koncertem zamknięcia da najwyższej klasy próbkę swych wokalnych możliwości. Wraz ze skrzypkiem i kompozytorem Eyvindem Kangiem oraz orkiestrą Sinfonietta Cracovia zaprezentują materiał z albumu Virginal Co-Ordinates, czyli fuzję muzyki improwizowanej ujętej w organizujące ramy klasyki.
To nie wszystkie wydarzenia tworzące substancję Sacrum Profanum 2016. Już niedługo informacje o kolejnych punktach programu.
Brel raz jeszcze
23 maja 2014 - 20:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
14 415muzyka
Koncert Rorvik Gospelkor
23 maja 2014 - 19:30
Kościół, OO Pijarów
Pijarska 2 Kraków
14 453muzyka
39. Nowa Huta. Dlaczego Nie ?! - Czerwone maki na Monte Cassino
22 maja 2014 - 19:00
Arka Pana
Obrońców Krzyża 1 Kraków
14 792muzyka
KONCERT ORKIESTRY SYMFONICZNEJ
18 maja 2014 - 18:00
Akademia Muzyczna w Krakowie
św. Tomasza 43 Kraków
16 513muzyka
Kosmiczna podróż w głąb siebie
18 maja 2014 - 19:00
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12 Kraków
15 962muzyka
Juwenalia Krakowskie
od: 12 maja 2014 do: 18 maja 2014
Klub Studio
ul. Budryka 4 Kraków
16 612muzyka
Międzynarodowy Festiwal Tanga Arentyńskiego w Krakowie – WAWEL TANGO 2014
od: 6 maja 2014 do: 18 maja 2014
Dom Kultury "Podgórze"
Sokolska 13 Kraków
14 411muzyka
Wiosenne Dni z Muzyką Organową
od: 4 maja 2014 do: 18 maja 2014
Bazylika oo.Jezuitów
Kopernika 26 Kraków
16 288muzyka
Dozwolone od lat 18stu
17 maja 2014 - 17:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
14 742muzyka
TRADYCJA I AWANGARDA współczesna miniatura fortepianowa
17 maja 2014 - 17:00
Akademia Muzyczna w Krakowie
św. Tomasza 43 Kraków
15 275muzyka
Festiwal Czyżynalia 2014
od: 16 maja 2014 do: 17 maja 2014
Pas Startowy Muzeum Lotnictwa Polskiego
Aleja Generała Tadeusza Bora-Komorowskiego 10 Kraków
16 743muzyka
Ula Lazar Trio: EVERGREEN
16 maja 2014 - 20:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
11 592muzyka
MA + Dżindżer Projekt w krakowskiej Alchemii
16 maja 2014 -
Alchemia
ul. Estery 5 Kraków
15 026muzyka
Koncert sław argentyńskiej sceny tanga – SEXTETO MILONGUERO w Krakowie!
16 maja 2014 -
Stara Zajezdnia Kraków by DeSilva
ul. Wawrzyńca 12 Kraków
16 369muzyka
POZNAJ MOJĄ KOLUMBIĘ - Film Magdaleny Lechowskiej
15 maja 2014 - 18:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
15 117muzyka
Carlos Roulet & Trinidad Arfó/ Kameralny koncert argentyńskich tang!
14 maja 2014 - 19:30
Mezcal Music Club
Meiselsa 18 Kraków
15 228muzyka
Zygmunt Konieczny i Leszek Długosz w Klubie Zygmuntowskim
12 maja 2014 - 18:00 - 20
Sala Baltazara Fontany w Kamienicy Pod Gruszką
ul. Szczepańska 1. Kraków
15 790muzyka