koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

Spektakl: "Kształt Rzeczy. O węglu i porcelanie"

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 986 wyświetleń od 17 października 2016

Przed spektaklem, w godz. 16.00-18.00, odbędą się warsztaty z Rafałem Urbackim zainteresowanych prosimy o kontakt pod adresem: scena.tanca.sckm@gmail.com Po spektaklu zapraszamy na dyskusję.



Spektakl: "Kształt Rzeczy. O węglu i porcelanie"

Nigdy nie zapisana żeńska część procesu technologicznego, dawno zapomniane kobiece trybiki w maszynie produkcyjnej odzyskują swoje miejsce na industrialnej mapie Śląska. Dawne zakłady pracy: KWK „Katowice” i Fabryka Porcelany „Giesche” zaczynają opowiadać swoje historie od nowa – ustami robotnic: pani Irmy i pani Basi, kształtem węgla i kształtem porcelany. Kształt Rzeczy to przedsięwzięcie z pogranicza filmu, tańca współczesnego, scenografii, pracy naukowej i działań społecznych. Kształt rzeczy to opowieść o pracy kobiet na Śląsku.

kobieta

„Robotnice malarni zdobiły dzień w dzień figurki tego czym nie były – arystokratek, księżniczek, rusałek. Malowały inną klasę. Nigdy nie powstała figurka pracownicy” „Nieważne – mężczyzna czy kobieta. Mianownikiem pracownika była jego robotność. Szacunek brał się z pracy a nie z tego kto był kim” „Na Babski Comber mogły wejść tylko kobiety, ale prowadził je wodzirej” „Nikt nas nie pytał. Większość z nas już umarła, albo powyjeżdżała do Niemiec.”

praca

„Ciało zamienia się w metal, by pomnażać kapitał”. „Ciało w wyuczonej procesem technologicznym choreografii przekształca surowce w dobra kultury. Tłumaczy naturę na zysk”. „Praca jednoczy i zespala ciała, które ją wykonują. [...] Wspólnota planu i trudu.” „Na sortowni chopy nie chciały pracować. Zimno. W zimie w kufajkach. I głośno, więc pracowało się nie gadając.”

materia

„Pęknięcia, przełamy w materiale ukazują jaką strukturę ma wnętrze surowca.” „Fascynują momenty w historii, gdy powstaje kształt idei, gdy należy wymyślić design przedmiotu rodzącego się z potrzeby rozwoju ludzkości” „Porcelana na stole powoduje, że poruszamy się delikatniej, nie wykonujemy nagłych ruchów. Dzieciństwo wśród porcelany to przekleństwo” „Węgiel i porcelana są spokrewnione z ogniem. Pierwsze idzie do pieca a drugie z niego wychodzi”

miasto

„Było to miasto, którego złoża wyniesiono na barkach ludzi spod ziemi i postawiono im maszyny, które wynosiły je wciąż i wciąż wyżej. To miasto to praca” „Gdy mijam te byłe zakłady pracy, to pierwsze co mnie uderza to cisza. Nigdy tu nie było tak cicho. Nie wiem, co tam się teraz dzieje” „To nadsztygar, przodowa, stolarz, tych pamiętam. Tego nie znam, był z innego miasta”

koncepcja i reżyseria: Rafał Urbacki i Anu Czerwiński; reżyseria, research: Rafał Urbacki; choreografia i wykonanie: Kaya Kołodziejczyk; realizacja filmu, zdjęcia, montaż: Anu Czerwiński; w filmie występują: pani Barbara, była pracownica Fabryki Porcelany „Giesche”/„Bogucice” i pani Irmgard, była pracownica KWK „Katowice”; współpraca naukowa: Marta Konarzewska, Irena i Roman Gatysowie; światło, asystent kamery: Ewa Włoszczuk; tancerki w filmie: Natalia Handzlik, Katarzyna Koziorz; producent wykonawczy: Marlena Hermanowicz; asystent produkcji: Radosław Lis; asystent planu: Marceli Michalik; obecna w procesie: Sonia Egner; współpraca: DR Silesia, Fundacja Giesche; Czas trwania: 50 minut;



Projekt Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego zrealizowany w ramach 3. edycji Festiwalu Nowej Scenografii 2015 – cykl Mitologie Industrialnej Przestrzeni przy wsparciu UE w ramach projektu SharedSpace (PQ).

Projekt „Kształt rzeczy daje różne cienie” realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Scena dla tańca 2016”.

Ceny biletów: 15 zł i 20 zł
Prosimy o wcześniejsze rezerwacje pod adresem:
scena.tanca.sckm@gmail.com

Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
ul. Wietora 13/15 Kraków

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ