koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Wyspiański Wyzwala

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 978 wyświetleń od 3 listopada 2017

Wyspiański Wyzwala

Interdyscyplinarny projekt artystyczny, rodzaj labiryntu poszukiwań wokół arcydramatu Stanisława Wyspiańskiego „Wyzwolenie”. W podróż po budynku teatru widzów zabierają aktorzy Teatru im. Juliusza Słowackiego oraz zainspirowani myślą Wyspiańskiego artyści. Na całość wydarzenia składa się siedem mini-projektów, instalacji artystycznych i parateatralnych, które w twórczy sposób mierzą się i dialogują z dziełem Stanisława Wyspiańskiego. Zobaczymy „Wejście” Alicji Patanowskiej - będące reinterpretacją spojrzenia na sam budynek Teatru Słowackiego, „Westybul” Bartosza Szydłowskiego ze specjalnym udziałem Krystiana Lupy, zaproszenie do dyskusji o Wyspiańskim, wyzwoleniu i roli artysty we współczesnym świecie, „Korytarze” Jakuba Roszkowskiego, „Widownię” Remigiusza Brzyka, powracającą do mitu założycielskiego i historycznej roli Dużej Sceny teatru, „Foyer/Nad Foyer” Pawła Świątka, rozmowę z Jerzym Trelą o legendarnej roli Konrada oraz „Scenę” Małgorzaty Warsickiej, spektakl-koncert poszukujący w dziele Wyspiańskiego pęknięć i momentów granicznych. Całość zamyka afterparty „Wyjście” z DJ-setem Mr. Krime’a.

Czas trwania: 210 min.

Bilety:

normalny 65 zł

ulgowy 45 zł

REZERWACJE: 12 424 45 28, 12 424 45 25


WYDARZENIE ROZPOCZYNA SIĘ O GODZ. 19.00 PRZED WEJŚCIEM DO TEATRU.


Plan wydarzenia:

Wejście /projekt Alicji Patanowskiej/Alicja Patanowska – artystka wizualna, absolwentka ASP we Wrocławiu oraz Royal Collage of Art w Londynie, laureatka wielu prestiżowych nagród (ostatnio m.in. The Charlotte Frazer Award 2014, oraz finalistka InnovationRCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013) – w swojej instalacji spróbuje zreinterpretować spojrzenie na budynek Teatru Słowackiego. Budynek jest oczywisty, schludny, jakby zatrzymany w czasie. Jak zmienić kontekst i znaczenie niewielką interwencją, która przywróci współczesny sens pojęciu NARODOWA SZTUKA. Kiedy w XIX wieku mówiono: „naród polski”, myślano: „wolność” i „niezależność”. Dzisiaj „naród polski” oznacza bardziej pułapkę, wykluczenie innych i izolację. Czy zatem taki sens ma nieść napis na frontonie?

Westybul /projekt Bartosza Szydłowskiego/Gość specjalny: Krystian Lupa Rozmowę prowadzą: Piotr Augustyniak, Bartosz Szydłowski Przestrzeń: Małgorzata Szydłowska Nagranie, montaż: Przemysław Fik

Proces, wyzwanie do podróży, gotowość zmierzenia się z tym, co jest nieoczywiste, co jest wbrew utartym oczekiwaniom. Rozmawiamy w kopule – w głowie tego teatru. Bliżej nieba i ponad sztukaterią i żyrandolem. Jesteśmy w przestrzeni przeciętej wektorami metalowych belek, surowej, niecywilizowanej. Jak rozmawiać o Wyspiańskim dzisiaj, o roli artysty, o wyzwoleniu i wyzwalaniu… Jak trzymać kurs i nie dać się pochłonąć i zniewolić łatwiźnie, wygodzie, spełnieniu. Ukryliśmy się na samym szczycie, szeptem spiskujemy, wchodzimy od innej strony do tego teatru.

Korytarze /projekt Jakuba Roszkowskiego/Reżyseria: Jakub Roszkowski Występują: Dorota Godzic, Maciej Jackowski, Krzysztof Jędrysek, Sławomir Maciejewski

Wyzwolenie Wyspiańskiego to nie tylko Konrad i Maski, ale też teatr, do którego Konrad wchodzi. To świat ułożony, oswojony i bezpieczny. Świat w którym wszystkie problemy, wątpliwości, prawdziwe uczucia są starannie ukryte za kostiumem i teatralną inscenizacją. Świat mądrych monologów, wielkich gestów i egzystencjalnych problemów – ale nie tych prawdziwych, dojmujących, ale wykreowanych, wypreparowanych, „zagranych” przed równie pięknie ukostiumowaną w wieczorowe suknie i garnitury widownią. To narracja, którą wnoszą ze sobą między innymi Muza, Karmazyn i Hołysz, Prezes, Przodownik, Kaznodzieja, Prymas czy Mówca w I i III akcie Wyzwolenia. To konstrukcja bardzo silna, trudna do zburzenia i niezwykle kusząca. Kusząca, bo stabilna, efektowna i zwalniająca z wszelkiej odpowiedzialności. Pozornie.

Widownia /projekt Remigiusza Brzyka/

Reżyseria: Remigiusz Brzyk Dramaturgia: Adrianna Alksnin, Klaudia Wójciak, Ewa Mikuła Wykorzystano fragmenty publikacji Diany Poskuty-Włodek

Występują: Hanna Bieluszko, Lidia Bogaczówna, Natalia Strzelecka, Tadeusz Zięba, Tomasz Wysocki, Feliks Szajnert, Wojciech Skibiński

Bohaterem wydarzenia osnutego na kanwie Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego jest scena Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie; scena, która była miejscem narodzin polskiego nowoczesnego teatru; scena, na której dokonała się rewolucja w zakresie metod aktorskich, użycia scenografii i oświetlenia, ale przede wszystkim rewolucja dotycząca repertuaru. Twórcy wydarzenia sięgają do materiałów archiwalnych, aby dotrzeć do mitu założycielskiego dzisiejszej Dużej Sceny teatru, lepiej zrozumieć jej rolę w kształtowaniu kultury polskiej na przestrzeni ostatniego stulecia, ale przede wszystkim zapytać o marzenie, które towarzyszyło kolejnym dyrektorom, reżyserom, dramatopisarzom, aktorom i aktorkom związanych z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w budowaniu tego miejsca. Formuła wydarzenia nawiązuje do scenariusza oprowadzania, podczas którego przewodnikami będą postaci związane z pierwszymi latami działalności sceny przy placu św. Ducha.

Foyer /nad foyer /projekt Pawła Świątka/


Reżyseria: Paweł Świątek Scenografia: Marcin Chlanda Występują: Marta Konarska, Rafał Dziwisz, Karolina Kamińska, Anna Tomaszewska, Antoni Milancej, Sławomir Rokita, Marcin Sianko Autorytet: Jerzy Trela

Punktem wyjścia jest rozmowa Konrada z Maskami, urzędnikami dającymi do zrozumienia Konradowi, że jego wizja teatru niezbędnego społeczeństwu jest zupełnie nieczytelna, niewymierzalna. Konrad jako wielki artysta grzęźnie w słowach, wchodzi w niewyrażalny konflikt, czuje, że jego próby są płonne, narażają go na śmieszność. Temat roli jaką powinna dzisiaj zajmować sztuka w rzeczywistości materialnej, mocno upolitycznionej jest dzisiaj czymś niezwykle dotkliwym. Wyspiański miał wizję takiego teatru, miał też doświadczenia z mieszczaństwem, które zawodziło go wielokrotnie właśnie swoją bezideowością i płytkimi oczekiwaniami. Paweł Świątek wcieli się w maskę z Wyzwolenia, by przeprowadzić rozmowę z Jerzym Trelą o sztuce, o jego spektaklach, o kosztach, o drodze artystycznej, o sporach, o roli Konrada w Wyzwoleniu Swinarskiego. Rozmowa ta odbędzie się przy ekskluzywnym poczęstunku, sponsorowanym przez teatr Słowackiego, czyli, de facto, Urząd Marszałkowski.

Scena /projekt Małgorzaty Warsickiej/

Reżyseria: Małgorzata Warsicka Kompozytor: Karol Nepelski Scenografia, reżyseria świateł: Marcin Chlanda

Występują: Tomasz Augustynowicz, Rafał Szumera, Kasia Zawiślak Dolny, Daniel Malchar, Agnieszka Judycka, Lena Schimscheiner (gościnnie)

Gość specjalny: Adam Strug oraz orkiestra pod dyrekcją Macieja Koczura; flet - Monika Frątczak, klarnet - Tomasz Sowa, fagot - Małgorzata Wygoda, puzon - Jan Szymański, perkusja - Adam Wygoda, skrzypce - Barbara Mglej, altówka - Joanna Kapusta, wiolonczela - Jakub Gajownik, kontrabas - Krzysztof Jaworski

Spektakl-koncert. Wariacja na temat polskości, wolności i samoistności. Próba odnalezienia w Wyspiańskim momentów granicznych, gdzie „wyczerpuje się jego myśl”, a na jej miejsce musi nieuchronnie pojawić się inna, nowa, często bełkotliwa, zradykalizowana, bluźniercza. Szukanie wersji alternatywnych jest podstawą tego projektu. Istotnym elementem spektaklu będzie występ wybitnego śpiewaka, instrumentalisty i kompozytora – Adama Struga.

Wyjście Wyspiański after party. DJ set Mr’a Krime’a – pioniera i mistrza turtablismu, multiinstrumentalisty, kompozytora (również muzyki teatralnej) i producenta muzycznego.

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ