koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  7 lat temu

11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 380 wyświetleń od 7 stycznia 2018
  • 3 czerwca 2018, niedziela
    » 12:00
  • 2 czerwca 2018, sobota
    » 15:00
  • 31 maja 2018, czwartek
    » 20:00
  • 30 maja 2018, środa
    » 20:00
  • 1 czerwca 2018, piątek
    » 22:00

Kraków » Stanisława Lema 7 » NA MAPIE

  • 3 czerwca 2018, niedziela
    » 19:00
  • 2 czerwca 2018, sobota
    » 19:00
  • 1 czerwca 2018, piątek
    » 18:00
  • 30 maja 2018, środa
    » 20:00

Kraków » Dolnych Młynów 10 » NA MAPIE

  • 1 czerwca 2018, piątek
    » 22:00

**Ogłaszamy program FMF 2018!

Agnieszka Holland, Krzysztof Penderecki, Michael Nyman, Elliot Goldenthal, David Arnold i Antoni Komasa-Łazarkiewicz gośćmi specjalnymi 11. FMF**

Kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Elliota Goldenthala, Michaela Nymana, Jeffa Beala, Clinta Mansella, Antoniego Komasy-Łazarkiewicza i Radzimira Dębskiego, symultaniczne pokazy filmów Casino Royale i Pięknej i Bestii z muzyką na żywo, koncert klubowy z piosenkami z filmów Pedra Almodóvara i wariacjami funkowo-folkowymi z Islandii, Video Game Music Gala z największymi tytułami, takimi jak Assasin's Creed czy Silent Hill – to tylko część atrakcji, które przygotowaliśmy na 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. Nową dekadę w historii FMF rozpoczniemy edycją łączącą pozornie odległe od siebie gatunki muzyki, nie tylko tej skomponowanej z myślą o ekranie.
„Powstało mnóstwo muzyki autonomicznej, która znakomicie zagrała w filmie, chociaż wcale nie została napisana na jego potrzeby. Trudno dziś wyobrazić sobie Lśnienie Stanleya Kubricka, Inland Empire Davida Lyncha, Demona Marcina Wrony, scenę przyjazdu w Wyspie Tajemnic Martina Scorsese czy najnowszą odsłonę Twin Peaks bez potężnych brzmień Krzysztofa Pendereckiego. Chcemy pokazać ten fascynujący paradoks, który funkcjonuje w kinie i w ogóle w kulturze od wielu lat.” – mówi Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF.
Krzysztof Penderecki przyjął zaproszenie na jedenastą edycję Festiwalu Muzyki Filmowej, którą 29 maja 2018 roku zainauguruje koncert z jego muzyką. W sali koncertowej NOSPR w Katowicach zabrzmią takie arcydzieła, jak Tren – Ofiarom Hiroszimy, Polymorphia, fragment Symfonii nr 2 „Wigilijnej” oraz Passacaglia z Symfonii nr 3. Gościem koncertu inauguracyjnego będzie także Michael Nyman, który odbierze z rąk Prezydentów Miast Krakowa i Katowic Nagrodę Kilara oraz osobiście wykona partię fortepianu w suicie z filmu Fortepian – najbardziej chyba rozpoznawalnym z jego soundtracków. W programie znajdzie się także orkiestrowa aranżacja Kwartetu smyczkowego nr 3, dzieła autonomicznego, ale jednocześnie silnie powiązanego z jego wątkiem filmowym. Jest on bowiem skonstruowany jako łańcuch wariacji na temat Out of the Ruins, hipnotyzującego i przepięknego soundtracku Nymana do dokumentu BBC o trzęsieniu ziemi, które miało miejsce w Armenii w 1988 roku. Wieczór dopełni Koncert na trąbkę i orkiestrę smyczkową autorstwa amerykańskiego zdobywcy Oscara i pierwszego laureata Nagrody Kilara, Elliota Goldenthala. Jest to utwór szczególny w kontekście relacji, jaką kompozytor zbudował z Krakowem i Polską. W partii solowej usłyszymy norweską mistrzynię trąbki Tine Thing Helseth, a Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi belgijski mistrz batuty, Sir Dirk Brossé.
Koncert Penderecki 2Cinema powtórzymy dzień później w Krakowie, w Centrum Kongresowym ICE. „Repertuar gali inicjującej 11. FMF jest dla nas szczególnie ważny z kilku powodów” – wyjaśnia Robert Piaskowski. „Po pierwsze, chcemy oddać hołd Krzysztofowi Pendereckiemu, którego muzyka tak wspaniale współgra z obrazem filmowym. Po drugie, będziemy mogli uczestniczyć w światowej premierze Koncertu na trąbkę Elliota Goldenthala – pierwszą część tego utworu wykonano w październiku tego roku w Filadelfii, ale całość zabrzmi dopiero na naszym Festiwalu. Wreszcie po trzecie – swoje dzieło Elliot Goldenthal zadedykował Tadeuszowi Kościuszce, a to szczególny akcent w setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę”.
Polska twórczość muzyczno-filmowa będzie także głównym punktem programu kolejnej odsłony cyklu Scoring4Polish Directors, tym razem poświęconej twórczości Agnieszki Holland oraz nowym zjawiskom muzycznym w polskiej kinematografii ostatnich lat. 31 maja w Centrum Kongresowym ICE Kraków zabrzmią między innymi suity z filmów Pokot oraz W ciemności, skomponowane przez Antoniego Komasę-Łazarkiewicza – stale współpracującego z Holland przedstawiciela młodego pokolenia polskich kompozytorów filmowych. „Pisanie dla Agnieszki to praca na bardzo wysokich obrotach, bez żadnej taryfy ulgowej. Mnóstwo rozmów, dyskusji, rozważań, pomysłów i propozycji. To ona nauczyła mnie, że muzyka to nie proteza, która ma podkolorować postać, uczynić ją przyjemniejszą w odbiorze. Że soundtrack nie powinien ułatwiać widzowi percepcji, ale wręcz przeciwnie – że ma stanowić kolejną poprzeczkę do pokonania (…) Że trzeba pamiętać, iż muzyka nie tylko łagodzi, ale także stwarza fałszywe poczucie bezpieczeństwa w kinie” – mówił Łazarkiewicz w wywiadzie dla Kina. W repertuarze koncertu Scoring4Polish Directors znajdą się także tematy Radzimira Dębskiego (Atak paniki, Sztuka kochania), Clinta Mansella (Twój Vincent) i Sandro di Stefano (Człowiek z magicznym pudełkiem).
W prezencie dla bohaterki wieczoru zabrzmi muzyka Jeffa Beala z serialu House of Cards. Orkiestrę Kameralną AUKSO poprowadzi Marek Moś; gościem honorowym gali będzie Agnieszka Holland. W piątkowe popołudnie – 1 czerwca, w Dzień Dziecka, organizatorzy przygotowali specjalny koncert dedykowany rodzinom – po raz pierwszy w tej części Europy film Piękna i Bestia (2017) będzie można obejrzeć z magiczną muzyką Alana Menkena wykonaną na żywo przez solistów, Chór Polskiego Radia i Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej. Jeszcze raz wspólnie z bohaterami wykreowanymi przez plejadę znakomitych aktorów z Emmą Watson (Bella) i Danem Stevensem (Bestia/Książę) na czele, przeżyjemy tę niezwykłą historię. Po raz pierwszy na świecie wersja koncertowa zostanie zaprezentowana z solistami wykonującymi partie wokalne na żywo. Zaraz po seansie, u progu weekendowej nocy, zmiana nastroju – blok koncertów klubowych z cyklu Dance2Cinema.
Pierwszą część wieczoru, w ramach współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Filmowej FIMUCITÉ na Teneryfie, wypełnią piosenki z filmów Pedra Almodóvara. Usłyszymy między innymi tematy z Wysokich obcasów, Volver, Prawa pożądania, Kiki, Kobiety na skraju załamania nerwowego, Czym sobie na to wszystko zasłużyłam? i Zwiąż mnie. W drugiej części koncertu zaproponujemy projekt islandzkiego kompozytora Atliego Örvarssona, będący fuzją irlandzkiej i islandzkiej muzyki folkowej. Zespół powstał na potrzeby nagrania ścieżki dźwiękowej do filmu Dziewiąty Legion (2011) i od tamtej pory koncertował w różnych miejscach świata  - od Los Angeles, poprzez Cork i Madryt aż po Akureyri na Islandii. Sam Atli określa gatunek muzyki, który uprawiają, mianem „cinematic electronica”. Kompozytor przygotuje wraz z zespołem specjalny funkowy repertuar z tradycyjnym sznytem irlandzko-islandzkim, dzięki któremu przekonamy się, że do muzyki filmowej można się znakomicie bawić. Weekend rozpoczniemy kameralnie, popołudniowym koncertem z cyklu Cinematic Piano. Wystąpi duet fortepianowy Hauschka & Dustin O’Halloran, autorzy ścieżki dźwiękowej do filmu Lion. Droga do domu (2016) Gartha Davisa. Projekt koncertu z tą muzyką zawiązał się w niezwykłych okolicznościach. Na wydawanym corocznie przez Harveya Weinsteina, założyciela wytwórni filmowych Miramax oraz The Weinstein Company, prywatnym przyjęciu przed ceremonią rozdania Oskarów, Volker i Dustin zasiedli do dwóch fortepianów, które znajdowały się w domu producenta i pokusili się o improwizacje na temat motywu przewodniego, który stworzyli do filmu Lion. Zrodził się z tego projekt, który artyści zgodzili się zaprezentować publiczności FMF w sobotę, 2 czerwca.

Kulminacją wieczoru będzie spektakularna Video Game Music Gala w TAURON Arenie Kraków. „Eksplorujemy niszę, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem naszej publiczności. To będzie pierwsza taka gala w historii festiwalu, z wielkimi nazwiskami i topowymi tytułami gier” – zapowiada Robert Piaskowski. W repertuarze znajdą się zatem takie przeboje, jak Assasin’s Creed, Batman Arkham czy Silent Hill. Zaprezentujemy tematy z gry Medal of Honor, od której zaczęła się kompozytorska kariera Michaela Giacchino, a jeden z gości specjalnych festiwalu, Elliot Goldenthal przywiezie przygotowany specjalnie dla festiwalu utwór zainspirowany jego muzyką z filmu Final Fantasy. Swoją obecność na gali zapowiedzieli także inni kompozytorzy, w tym Jesper Kyd, Austin Wintory, Richard Jacques i Chris Drake. Tematy z najsłynniejszych gier wideo usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Chóru Pro Musica Mundi. Całość poprowadzi szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki, współpracujący z FMF od początku jego istnienia. W niedzielne południe, zgodnie z festiwalową tradycją, zagra dla nas FMF Youth Orchestra pod batutą Moniki Bachowskiej - zespół złożony z utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych, powołany do życia przez organizatorów festiwalu. Tym razem bohaterami koncertu dla najmłodszych będą potwory i monstra – w Centrum Kongresowym ICE zabrzmią między innymi tematy Maxa Steinera, Johna Barry’ego i Jamesa Newtona Howarda z trzech wersji King Konga, fragmenty ścieżek dźwiękowych Bernharda Kauna i Patricka Doyle’a z dwóch odsłon opowieści o Frankensteinie oraz muzyka Jerry’ego Goldsmmitha, Jamesa Hornera i Elliota Goldenthala z trzech części Obcego. Będą też Szczęki i Park Jurajski Johna Williamsa, Gremliny i Mumia Jerry’ego Goldsmitha.
Czy może być coś lepszego na finał festiwalu niż spektakularne sceny pościgowe, subtelna intryga, gra o wysokie stawki w ekskluzywnych hotelach, Aston Martin i Martini (koniecznie wstrząśnięte, niemieszane!) – a to wszystko okraszone znakomitą muzyką wybitnego kompozytora? Na zakończenie 11. edycji festiwalu organizatorzy przygotowali nie lada gratkę dla wszystkich miłośników klasycznej muzyki filmowej oraz serii filmów o najsłynniejszym agencie w historii telewizji – Casino Royale, film tak szczególny pod wieloma względami, który zostanie zaprezentowany z niezwykłą muzyką Davida Arnolda wykonaną na żywo przez orkiestrę Sinfonietta Cracovia, pod dyrekcją brytyjskiego dyrygenta i kompozytora Gavina Greenawaya. Na widowni krakowskiej TAURON Areny – gość specjalny: autor ścieżki dźwiękowej David Arnold. Podczas jedenastej edycji festiwalu wręczymy także nagrody: statuetkę FMF Young Talent Award, tytuł Ambasadora FMF oraz Nagrodę im. Wojciecha Kilara, przyznawaną każdego roku twórcom, którzy – jak niegdyś jej patron – poruszają się w interdyscyplinarnym świecie kina i telewizji stojąc jednocześnie na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. Program festiwalu dopełnią warsztaty dla dzieci, seminaria kompozytorskie, panele dyskusyjne oraz spotkania z mistrzami muzyki i filmu zorganizowane w ramach corocznego Forum Audiowizualnego FMF. 2018 to także rok szczególny dla krakowskiej branży filmowej. Regionalny Fundusz Filmowy w Krakowie obchodzi bowiem swoje 10-lecie. Mechanizm wsparcia produkcji filmowych związanych z Krakowem i Małopolską w połączeniu z działalnością Krakow Film Commission, pozwala co roku przyciągać do Krakowa partnerów z branży filmowej z całego świata. Jubileusz RFF to doskonała okazja do wspólnego świętowania i zaproszenia na FMF nie tylko kompozytorów, ale także przedstawicieli kina z kraju i zagranicy. Nasze zaproszenie przyjęli reżyserzy i twórcy filmów, z których muzykę zaprezentujemy na festiwalu. Oprócz koncertów, w ramach Forum Audiowizualnego odbędzie się cykl otwartych dla publiczności spotkań, podczas których filmowcy opowiedzą o swojej pracy nad muzyką w filmie, o swoich oczekiwaniach i tajnikach współpracy z kompozytorami. 11. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa do 5 czerwca.

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ