MAKIA
- 3 marca 2018, sobota» 19:00
#
Makia
tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday
premiera: 3 maja 2015 w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER
długość spektaklu: 30 minut
Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.
Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.
fragment recenzji anny dudy, reflektor. rozświetlamy kulturę
Tytułowa makia to element hawajskiej metody medytacji, która traktuje skupienie jako umiejętność kontrolowania energii i wysyłania jej w dowolnym kierunku. Artystki przełożyły tę koncepcję na język tańca, rozważając różne formy wpływania na siebie w duecie twórczym i kierowania energii w różne obszary interakcji. Zaprezentowany pokaz to pierwszy etap pracy nad tym konceptem, jednak przedstawione poszukiwania złożyły się na spójny i interesujący zestaw scenicznych form.
Pojawiały się subtelne, wręcz liryczne kompozycje, przewijające się przez scenę zaaranżowaną w podłużnej przestrzeni szatni na parterze Nowohuckiego Centrum Kultury. Przypatrywanie się sobie, zgodne z rytmem wolno pulsującego światła zmienianie póz. Sylwetki do połowy schowane za ladą lub za nadwieszonym nad blatem ekranie uzupełniały się wzajemnie. Oczekiwanie na widzów i odbieranie od nich odzieży płynnie przeszło w narastający stan koncentracji, wzajemne przyglądanie się swoim ruchom i ułożeniu w przestrzeni, by następnie prowokować się wzajemnie do przekraczania przewidywalnych i bezpiecznych ruchów na rzecz popisu umiejętności i zagarniania uwagi widza. Następnie rywalizacja ponownie przeszła w stronę innych emocji i intencji, zmieniając swoje oblicze na rzecz humorystycznych czy wręcz surrealistycznych scen. Ostatecznie na scenie pozostały dwie różne, choć równie zdolne tancerki, nie tyle szukające nieustannych spięć i konfrontacji, co wyczulone na wzajemnie sprzężony ruch – wspierające się, gotowe na taniec z przymrużeniem oka, w beztroskich zwierzątkopodobnych kostiumach.
fragment recenzji marsz!, magazyn prowincja
Oho, posadzili nas przed szatnią. Monika Świeca i Marta Wołowiec duo, zabierają ostatnie kurtki, torby widzów i dają numerki. Robi się poważnie. Ich spojrzenia są lekko wyzywające; one coś wiedzą, my nie. Poruszają się wzdłuż lady szatni, wymieniają gestem albo podążają jedna za drugą. Do momentu. Wymiany ruchów trwają, nawet coraz szybciej. Kiedy dziewczyny padają na ziemię po bardzo szybkim, intensywnym układzie a la break dance, balonik pęka. Sytuacja okazuje się być zabawą. Zaczynają mówić jak na próbie albo na podwórku. W duecie odbywa się gra. Kto szybciej i dłużej to zrobi? Jaka ty jesteś, a jaka ja?
Warstwa wewnątrz performensowa przełamuje się. Jest taki moment, kiedy wszyscy widzowie na raz wchodzą w zaproponowany świat i sytuację. Śmieją się, faktycznie Makia*. Czy reagujemy na spektakl lepiej, kiedy ktoś ze sceny daje nam znać, że o nas wie? Ten eksperyment był uszyty na miarę.
*Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Tu także tytuł spektaklu.
Kot w butach
21 kwietnia 2017 - 09:00, 11:30jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
34 287teatr
Sąsiedzi
21 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Krakówjest więcej miejsc
32 547teatr
Mayday2
21 kwietnia 2017 - 16:30, 19:15jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
51 127teatr
Hotel Westminster
21 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
56 617teatr
Dramatorium
21 kwietnia 2017 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
54 874teatr
Święty Byk
19 kwietnia 2017 - 20:00
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
12 428teatr
Grupa AD HOC - W 60 minut dookoła... - Głosy w głowie
19 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Krakówjest więcej miejsc
22 647teatr
Hamlet
19 kwietnia 2017 - 19:15jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
49 757teatr
Kot w butach
19 kwietnia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
36 940teatr
Szewcy
13 kwietnia 2017 - 19:30jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
11 912teatr
SŁONECZNA LINIA
13 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków
125 329teatr
Między nami dobrze jest
12 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego
ul. Straszewskiego 21-22 Kraków
12 242teatr
Sekretne życie Friedmanów
12 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
22 635teatr
Ania z Zielonego Wzgórza
12 kwietnia 2017 - 09:00, 11:45jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
69 655teatr
Miód albo jak chciałam się bzykać z Tomaszem Schimscheinerem
12 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
51 176teatr
Pyza na polskich dróżkach
12 kwietnia 2017 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
42 435teatr
Triumf woli
11 kwietnia 2017 - 37:00jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
24 061teatr