MAKIA
- 3 marca 2018, sobota» 19:00
#
Makia
tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday
premiera: 3 maja 2015 w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER
długość spektaklu: 30 minut
Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.
Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.
fragment recenzji anny dudy, reflektor. rozświetlamy kulturę
Tytułowa makia to element hawajskiej metody medytacji, która traktuje skupienie jako umiejętność kontrolowania energii i wysyłania jej w dowolnym kierunku. Artystki przełożyły tę koncepcję na język tańca, rozważając różne formy wpływania na siebie w duecie twórczym i kierowania energii w różne obszary interakcji. Zaprezentowany pokaz to pierwszy etap pracy nad tym konceptem, jednak przedstawione poszukiwania złożyły się na spójny i interesujący zestaw scenicznych form.
Pojawiały się subtelne, wręcz liryczne kompozycje, przewijające się przez scenę zaaranżowaną w podłużnej przestrzeni szatni na parterze Nowohuckiego Centrum Kultury. Przypatrywanie się sobie, zgodne z rytmem wolno pulsującego światła zmienianie póz. Sylwetki do połowy schowane za ladą lub za nadwieszonym nad blatem ekranie uzupełniały się wzajemnie. Oczekiwanie na widzów i odbieranie od nich odzieży płynnie przeszło w narastający stan koncentracji, wzajemne przyglądanie się swoim ruchom i ułożeniu w przestrzeni, by następnie prowokować się wzajemnie do przekraczania przewidywalnych i bezpiecznych ruchów na rzecz popisu umiejętności i zagarniania uwagi widza. Następnie rywalizacja ponownie przeszła w stronę innych emocji i intencji, zmieniając swoje oblicze na rzecz humorystycznych czy wręcz surrealistycznych scen. Ostatecznie na scenie pozostały dwie różne, choć równie zdolne tancerki, nie tyle szukające nieustannych spięć i konfrontacji, co wyczulone na wzajemnie sprzężony ruch – wspierające się, gotowe na taniec z przymrużeniem oka, w beztroskich zwierzątkopodobnych kostiumach.
fragment recenzji marsz!, magazyn prowincja
Oho, posadzili nas przed szatnią. Monika Świeca i Marta Wołowiec duo, zabierają ostatnie kurtki, torby widzów i dają numerki. Robi się poważnie. Ich spojrzenia są lekko wyzywające; one coś wiedzą, my nie. Poruszają się wzdłuż lady szatni, wymieniają gestem albo podążają jedna za drugą. Do momentu. Wymiany ruchów trwają, nawet coraz szybciej. Kiedy dziewczyny padają na ziemię po bardzo szybkim, intensywnym układzie a la break dance, balonik pęka. Sytuacja okazuje się być zabawą. Zaczynają mówić jak na próbie albo na podwórku. W duecie odbywa się gra. Kto szybciej i dłużej to zrobi? Jaka ty jesteś, a jaka ja?
Warstwa wewnątrz performensowa przełamuje się. Jest taki moment, kiedy wszyscy widzowie na raz wchodzą w zaproponowany świat i sytuację. Śmieją się, faktycznie Makia*. Czy reagujemy na spektakl lepiej, kiedy ktoś ze sceny daje nam znać, że o nas wie? Ten eksperyment był uszyty na miarę.
*Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Tu także tytuł spektaklu.
Samobójca
2 kwietnia 2017 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
15 115teatr
Romeo i Julia
2 kwietnia 2017 - 16:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
32 527teatr
Pelcia, czyli jak żyć, żeby nie odnieść sukcesu
2 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków
94 131teatr
Akropolis
2 kwietnia 2017 - 19:15jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
27 040teatr
Biedermann i podpalacze
1 kwietnia 2017 - 19:00
Teatr Praska 52
Praska 52 Kraków
12 038teatr
SCENA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO: SPEKTAKL TEATRU TAŃCA „HOMOANGELICUS”
1 kwietnia 2017 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
37 417teatr
NIEBEZPIECZEŃSTWA ONANIZMU premiera!
1 kwietnia 2017 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
Krakowska 41 Kraków
17 172teatr
Anty Dulska czyli spektakl na opak
1 kwietnia 2017 - 19:00
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie
nie podano Kraków
15 398teatr
Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna
1 kwietnia 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
21 190teatr
Jutro też jest dzień pełen miłości
31 marca 2017 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
12 019teatr
NIEBEZPIECZEŃSTWA ONANIZMU premiera!
31 marca 2017 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
Krakowska 41 Kraków
16 630teatr
Tańcowały dwa Michały
31 marca 2017 - 09:00, 11:30jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
75 002teatr
Zwierzenia pornogwiazdy
31 marca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
33 029teatr
Sarenki
30 marca 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
53 067teatr
Wieczór Ostatniej Szansy 33. EDF PAKA
29 marca 2017 - 19:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
15 141teatr
PCHŁA SZACHRAJKA – Teatr Lalek Rabcio z Rabki-Zdroju
29 marca 2017 - 10:00
Nowohuckie Centrum Kultury
Al. Jana Pawła II 232 Kraków
28 797teatr
33.PAKA -PAKA NA PRZEŁOMIE
29 marca 2017 - 18:00
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
12 314teatr