MAKIA
- 3 marca 2018, sobota» 19:00

#
Makia
tańczą: Monika Świeca, Marta Wołowiec
koncepcja i choreografia: Agata Moląg
muzyka: Flying Lotus, BADBADNOTGOOD, Nicolas Jaar, Billie Holiday
premiera: 3 maja 2015 w ramach Festiwalu Tańca Współczesnego SPACER
długość spektaklu: 30 minut
Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy.
Dla nas interesujące stają się nie tyle zasady same w sobie, ale analogie jakie można odnaleźć i użyć do pracy z tancerzem na płaszczyźnie różnych aspektów obecności scenicznej, koncentracji i połączenia ciała i umysłu, intencji i ruchu, i wreszcie relacji performer – widz.
Energia podąża za uwagą, Uwaga podąża za energią.
To, na czym się skupiamy rozwija się.
Ogniskując świadomość na jakiejś rzeczy powodujemy ruch energii.
Tworząc myślokształt nadajemy mu energię.
Percepcja jest ściśle związana z bodźcami zmysłowymi.
Ciało podąża za koncentracją.
Możemy świadomie obserwować swoją uwagę.
To, na czym skupia się umysł, staje się rzeczywistością.
fragment recenzji anny dudy, reflektor. rozświetlamy kulturę
Tytułowa makia to element hawajskiej metody medytacji, która traktuje skupienie jako umiejętność kontrolowania energii i wysyłania jej w dowolnym kierunku. Artystki przełożyły tę koncepcję na język tańca, rozważając różne formy wpływania na siebie w duecie twórczym i kierowania energii w różne obszary interakcji. Zaprezentowany pokaz to pierwszy etap pracy nad tym konceptem, jednak przedstawione poszukiwania złożyły się na spójny i interesujący zestaw scenicznych form.
Pojawiały się subtelne, wręcz liryczne kompozycje, przewijające się przez scenę zaaranżowaną w podłużnej przestrzeni szatni na parterze Nowohuckiego Centrum Kultury. Przypatrywanie się sobie, zgodne z rytmem wolno pulsującego światła zmienianie póz. Sylwetki do połowy schowane za ladą lub za nadwieszonym nad blatem ekranie uzupełniały się wzajemnie. Oczekiwanie na widzów i odbieranie od nich odzieży płynnie przeszło w narastający stan koncentracji, wzajemne przyglądanie się swoim ruchom i ułożeniu w przestrzeni, by następnie prowokować się wzajemnie do przekraczania przewidywalnych i bezpiecznych ruchów na rzecz popisu umiejętności i zagarniania uwagi widza. Następnie rywalizacja ponownie przeszła w stronę innych emocji i intencji, zmieniając swoje oblicze na rzecz humorystycznych czy wręcz surrealistycznych scen. Ostatecznie na scenie pozostały dwie różne, choć równie zdolne tancerki, nie tyle szukające nieustannych spięć i konfrontacji, co wyczulone na wzajemnie sprzężony ruch – wspierające się, gotowe na taniec z przymrużeniem oka, w beztroskich zwierzątkopodobnych kostiumach.
fragment recenzji marsz!, magazyn prowincja
Oho, posadzili nas przed szatnią. Monika Świeca i Marta Wołowiec duo, zabierają ostatnie kurtki, torby widzów i dają numerki. Robi się poważnie. Ich spojrzenia są lekko wyzywające; one coś wiedzą, my nie. Poruszają się wzdłuż lady szatni, wymieniają gestem albo podążają jedna za drugą. Do momentu. Wymiany ruchów trwają, nawet coraz szybciej. Kiedy dziewczyny padają na ziemię po bardzo szybkim, intensywnym układzie a la break dance, balonik pęka. Sytuacja okazuje się być zabawą. Zaczynają mówić jak na próbie albo na podwórku. W duecie odbywa się gra. Kto szybciej i dłużej to zrobi? Jaka ty jesteś, a jaka ja?
Warstwa wewnątrz performensowa przełamuje się. Jest taki moment, kiedy wszyscy widzowie na raz wchodzą w zaproponowany świat i sytuację. Śmieją się, faktycznie Makia*. Czy reagujemy na spektakl lepiej, kiedy ktoś ze sceny daje nam znać, że o nas wie? Ten eksperyment był uszyty na miarę.
*Makia – element hawajskiej metody medytacji huny, odnoszącej się do specyficznie pojmowanego skupienia jako umiejętności kierowania energią i posyłania jej tam, gdzie chcemy. Tu także tytuł spektaklu.
Opera TOSCA
15 października 2020 - 20:30jest więcej terminów
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego
ul. Pijarska 2 Krakówjest więcej miejsc
124 681teatr
Cyrk Rodzinny - Kuglarska Gra Terenowa
11 października 2020 - 11:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
16 372teatr
Księżniczka na ziarnku grochu
11 października 2020 - 11:00/13jest więcej terminów
Teatr Współczesny w Krakowie
ul. Starowiślna 21, II piętro Kraków
18 696teatr
Baśń o Dobrym Kopciuszku i Złych Siostrach
11 października 2020 - 11:00/13jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
18 086teatr
Koncert „Melodie na czas jesienny”
11 października 2020 - 17:00
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie
nie podano Kraków
16 722teatr
Śpiewowice
11 października 2020 - 12:00
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie
nie podano Kraków
16 895teatr
Ostatnia wola Papy
11 października 2020 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Praska 52
ul. Praska 52 Kraków Kraków
21 667teatr
Gino i Suzi. Kucharze.
10 października 2020 - 16:00jest więcej terminów
Teatr Praska 52
ul. Praska 52 Kraków Kraków
18 403teatr
Zemsta Aleksandra Fredry
10 października 2020 - 18:00/20
Teatr Bakałarz
nie podano Kraków
17 517teatr
I niech stanie się cud!
10 października 2020 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny w Krakowie
ul. Starowiślna 21, II piętro Kraków
22 368teatr
Koncert „Charming Beauties-Rhythm&Blues”
10 października 2020 - 18:00
Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie
nie podano Kraków
17 569teatr
Koncert Muzyki Przedwojennej
9 października 2020 - 19:30
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Kraków
690 428teatr
Michał Kutek
5 października 2020 - 17:00/20jest więcej terminów
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
301 692teatr
Cudowna lampa Aladyna
4 października 2020 - 11:00/13jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
18 339teatr
Wielka Trasa Stand-up Polska
4 października 2020 - 15:30/18jest więcej terminów
Klub Studio
ul. Budryka 4 Krakówjest więcej miejsc
521 914teatr
Pijacy
3 października 2020 - 18:00/20
Teatr Bakałarz
nie podano Kraków
17 555teatr
SARAMA
3 października 2020 - 20:23
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
17 662teatr


























