Sacrum Profanum 2018
- 17 września 2018, poniedziałek» 21:00
- 16 września 2018, niedziela» 20:00
- 13 września 2018, czwartek» 19:00

Światowa premiera opery Alka Nowaka do libretta Olgi Tokarczuk
na finał Festiwalu Sacrum Profanum!
16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Zagramy kilkadziesiąt polskich i światowych premier, a na finał przygotowaliśmy specjalną premierę opery ahat ilī – Siostra bogów zamówionej u Alka Nowaka do oryginalnego libretta Olgi Tokarczuk. Jest to pierwsza na świecie opera z librettem tej niezwykle utalentowanej i popularnej autorki.
„Sacrum Profanum konsekwentnie buduje swoją tożsamość wokół absorbujących eksperymentów w muzyce. Jestem pewna, że dają one satysfakcję zarówno odbiorcom, jak i twórcom. Potwierdza to zeszłoroczna edycja, która generowała tematy do rozmów, zmuszała do zadawania pytań, budziła przekonanie, że muzyki nie tylko powinno się słuchać: warto też o niej myśleć” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Festiwal Sacrum Profanum otwiera jesienny sezon wielkich wydarzeń w naszym mieście – i po prostu trzeba tu być! W tym roku festiwal potrwa siedem dni, a prezentowane projekty pokażą pełne spektrum zainteresowań muzyki współczesnej.
„Przed nami trzecia odsłona Sacrum Profanum w nowej formule. Stawiamy na eksperyment i bezkompromisowość, chcemy wciąż poruszać się po pograniczach gatunków i estetyk. Wielokontekstowy program znów będzie odważnym komentarzem do rzeczywistości. Dbamy też o konsekwencję w zachowaniu tożsamości festiwalu i – co oczywiste – o wysoki poziom artystyczny” – mówi kurator festiwalu Krzysztof Pietraszewski i dodaje: „Zaczynamy od ogłoszenia prapremiery dzieła ahat ilī – Siostra bogów o wyraziście feministycznej wymowie. Znacząca reprezentacja kobiet jest też mocną stroną zespołu twórców. Jestem przekonany, że to wydarzenie odbije się głośnym echem”.
Opera ahat ilī – Siostra bogów jest kulminacyjnym punktem tegorocznej edycji festiwalu Sacrum Profanum. Stworzenia tego niezwykłego dzieła podjęli się nietuzinkowi artyści, pracujący w twórczym zespole. Muzykę komponuje Alek Nowak, libretto napisała Olga Tokarczuk, całość wyreżyseruje Pia Partum, a za scenografię odpowiedzialna jest Magdalena Maciejewska. „Większość postaci w tej historii to bogowie, ale głównym bohaterem jest człowiek i jego czasem boska, a czasem nie-boska natura” – mówi śląski kompozytor. Muzyczny język Nowaka charakteryzuje wysoce indywidualny idiom łączący w spójną całość wiele różnorodnych estetyk i inspiracji, w którym można znaleźć zarówno odniesienia do tradycji, jak i najnowsze techniki kompozytorskie.
Libretto luźno nawiązuje do powieści Anna In w grobowcach świata Olgi Tokarczuk. „Mit jest czymś, co nigdy się nie wydarzyło – ale też dzieje się zawsze. Historia o zbuntowanej bogini, która schodzi do podziemnego świata, żeby zmierzyć się z własną siostrą, panią śmierci, jest być może najstarszą opowieścią ludzkości i zawiera w sobie wiele zapowiedzi późniejszych mitów. Ten pra-mit stawiał już pięć tysięcy lat temu uniwersalne i do dziś aktualne pytania: o nieśmiertelność, o stosunek bogów do człowieka, o ofiarę i poświęcenie. Fascynująca, niepokorna postać bogini Inanny wydaje się zadziwiająco nowoczesna” – mówi autorka, podkreślając uniwersalność prezentowanej historii. Reżyserka Pia Partum potwierdza: „Śmierć – niezwyciężony wróg. Mimo to, od zawsze, istniała pokusa, by ją pokonać. Kosmos – odwieczny, bezlitosny porządek, który prowokuje bunt. Człowiek, jak zawsze, buntuje się przeciw bogom. Stara sumeryjska historia ulepiona z gliny rozgrywa się w jakieś bliżej nieokreślonej przyszłości, w jakimś przedziwnym futurystycznym mieście. Niezrozumiałość wymieszanych języków, którymi jest opowiadana, tylko podkreśla jej uniwersalizm i autentyczność pragnień, które ją motywują”.
Libretto napisane w języku polskim zrealizowane będzie w tłumaczeniu na kilka języków: współczesny angielski (dla postaci ludzkich) oraz wybrane języki starsze – akadyjski, łaciński, starogrecki, prasłowiański oraz aztecki (dla postaci boskich oraz demonicznych).
Odsłaniamy daty festiwalu i jego finał – ale to dopiero początek ogłoszeń programu Sacrum Profanum. Premiera opery ahat ilī – Siostra bogów stanie się niewątpliwie ważnym momentem w historii polskiej muzyki współczesnej. Już wkrótce ogłosimy solistów i wykonawców, a także ujawnimy kolejne elementy programu festiwalu.
Bilety na operę ahat ilī – Siostra bogów w sprzedaży już od 9 marca!
Niedziela 16.09.2018
ahat ilī – Siostra bogów | ahat ilī – Sister of Gods (2018), 90’ [premiera światowa]
Alek Nowak (muzyka), Olga Tokarczuk (libretto),
Pia Partum (reżyseria), Magdalena Maciejewska (scenografia)
20.00 // Sala Teatralna ICE Kraków
Poniedziałek 17.09.2018
ahat ilī – Siostra bogów | ahat ilī – Sister of Gods (2018), 90’ [premiera światowa]
Alek Nowak (muzyka), Olga Tokarczuk (libretto),
Pia Partum (reżyseria), Magdalena Maciejewska (scenografia)
21.00 // Sala Teatralna ICE Kraków
Personaggi: Euridice Andrzeja Kwiecieńskiego i Madrigals Agaty Zubel zabrzmią trzeciego dnia (13.09) Festiwalu Sacrum Profanum w Muzeum Inżynierii Miejskiej. Oba utwory nawiązują do dziedzictwa muzyki dawnej: Kwieciński, zafascynowany barokiem, sięga po stylizacje i cytaty; Zubel natomiast odwołuje się do historycznego gatunku, prezentując własną, odważną jego interpretację. Z kolei podczas Festiwalu Misteria Paschalia muzykę elżbietańską w sobie właściwym stylu odczyta już dziś Raphael Rogiński – dobrze znany publiczności Sacrum Profanum. To przykłady twórczego dialogu i interakcji między tymi festiwalami, pozornie odległymi, ale nie powstającymi w próżni i zdolnymi do wzajemnych inspiracji.
Personaggi: Euridice to utwór wokalno-orkiestrowy z elementami akcji scenicznej, który daleki jest jednak od tradycyjnie pojmowanej opery, natomiast świetnie wpisuje się w gatunek teatru muzycznego. Podczas Sacrum Profanum dzieło Andrzeja Kwiecińskiego będzie miało światową premierę w wersji rozszerzonej. „Punktem wyjścia jest mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. Mit orficki odtwarza świat czysto męski, w którym Eurydyka jest jedynie bezbarwną dekoracją, bezimiennym w istocie wspomnieniem. Postać Eurydyki należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. To postać z zaświatów, należąca do świata umarłych, tym samym do teatru. Utwór jest jednak nie tyle rytualnym odtworzeniem mitu, co raczej alchemicznym eksperymentem powołującym do życia istotę z »bezświatów«. Próbą wynalezienia głosu Eurydyki, głosu z początku zwielokrotnionego w wielości narracji, czysto hipotetycznego. Nie ma tu jednej obiektywnej wersji, a chór jako zbiorowość jedynie przydaje poczucia nierealności. Zbiorowość jest bezosobowa” – mówi o Personaggi: Euridice Andrzej Kwieciński, autor muzyki i współautor libretta, i kontynuuje: „Libretto w języku włoskim, zbudowane ze skrawków siedemnastowiecznych oper, tworzy poszarpaną narrację: Eurydyka nie wie, czym jest i co czuje. Czy cierpi, czy jest szczęśliwa – czy jest bohaterką, czy też może tylko świadkiem wydarzeń własnego życia? Echem powtórzonego tekstu? Cytaty z Georgiki Wirgiliusza, Metamorfoz Owidiusza oraz XVII-wiecznych oper bazujących na micie orfickim: Peri/Caccini/Rinuccini Euridice, Monteverdi/Striggio L’Orfeo, Landi/Landi La morte d’Orfeo, Rossi/Buti Orfeo, Sartorio/Aureli Orfeo – stanowią materię, z której formuję współczesny komentarz autorski”.
„Mit o Orfeuszu jest męską opowieścią. Dlatego właśnie byłam zainteresowana przedstawieniem jej z punktu widzenia Eurydyki. Bohaterka jest w piekle, rozdarta na części – 24. aspekty jej osobowości, które ze sobą współżyją, rozmawiają i kłócą się. Eurydyka jest personifikacją egzystencjalnych pytań ludzkości, jej obaw i dyskusji” – mówi o głównej bohaterce Nathalie Gendrot, współautorka libretta, i konkluduje: „Eurydyka jest zakorzeniona w odległej przeszłości. Jest zmuszona zachowywać się w pewien określony sposób, co stanowi odniesienie do barokowych gestów i języka poetyckiego; od tego brzemienia próbuje się uwolnić, by wyjść z piekła, swojego egzystencjalnego więzienia”.
Koncert otworzy cykl Madrigals Agaty Zubel, który w niecodzienny sposób odnosi się do tytułowych pieśni. To cykl utworów pozbawionych narracji czysto werbalnej – w przeciwieństwie do tradycyjnych madrygałów, w warstwie treściowej stanowiących codzienne, świeckie opowieści. W swojej kompozycji Agata Zubel zawiera jednak czytelny i podobnie intensywny ładunek emocjonalny, czyniąc to jednak za pośrednictwem wokaliz i innych współczesnych technik wokalnych.
Koncert wpisuje się w program jubileuszu 80-lecia Chóru Polskiego Radia.
Bilety na Personaggi: Euridice w sprzedaży już od 28 marca!
16. edycja Festiwalu Sacrum Profanum rozpocznie się 11 września i potrwa 7 dni. Na festiwal zapraszają Miasto Kraków i Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Personaggi: Euridice
Agata Zubel – Madrigals na pięć głosów (2015) [premiera polska]
Andrzej Kwieciński (muzyka, libretto), Nathalie Gendrot (dramaturgia, libretto), Robert Wasiewicz (choreografia) – Personaggi: Euridice (2016-18) [premiera światowa]
Wiosenne Dni z Muzyką Organową
od: 4 maja 2014 do: 18 maja 2014
Bazylika oo.Jezuitów
Kopernika 26 Kraków
18 414muzyka
Dozwolone od lat 18stu
17 maja 2014 - 17:00
Śródmiejski Ośrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
16 854muzyka
TRADYCJA I AWANGARDA współczesna miniatura fortepianowa
17 maja 2014 - 17:00
Akademia Muzyczna w Krakowie
św. Tomasza 43 Kraków
17 423muzyka
Festiwal Czyżynalia 2014
od: 16 maja 2014 do: 17 maja 2014
Pas Startowy Muzeum Lotnictwa Polskiego
Aleja Generała Tadeusza Bora-Komorowskiego 10 Kraków
18 878muzyka
Ula Lazar Trio: EVERGREEN
16 maja 2014 - 20:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
13 684muzyka
MA + Dżindżer Projekt w krakowskiej Alchemii
16 maja 2014 -
Alchemia
ul. Estery 5 Kraków
17 131muzyka
Koncert sław argentyńskiej sceny tanga – SEXTETO MILONGUERO w Krakowie!
16 maja 2014 -
Stara Zajezdnia Kraków by DeSilva
ul. Wawrzyńca 12 Kraków
18 568muzyka
POZNAJ MOJĄ KOLUMBIĘ - Film Magdaleny Lechowskiej
15 maja 2014 - 18:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
17 201muzyka
Carlos Roulet & Trinidad Arfó/ Kameralny koncert argentyńskich tang!
14 maja 2014 - 19:30
Mezcal Music Club
Meiselsa 18 Kraków
17 345muzyka
Zygmunt Konieczny i Leszek Długosz w Klubie Zygmuntowskim
12 maja 2014 - 18:00 - 20
Sala Baltazara Fontany w Kamienicy Pod Gruszką
ul. Szczepańska 1. Kraków
17 936muzyka
Recital Adama Wacławiaka i Michała Wiewióry
11 maja 2014 - 20:00
Kinoteatr Wrzos
ul. Zamoyskiego 50 Kraków
17 391muzyka
ŚPIEWAMY TANGO ARGENTYŃSKIE
11 maja 2014 - 19:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
18 114muzyka
Mozart we Floriance - Koncert Orkiestry Barokowej
10 maja 2014 - 18:00
Aula Florianka
Basztowa 8 Kraków
17 344muzyka
Koncert chór szwedzkiego Värmdö Vokalensemble w Bazylice Mariackiej
10 maja 2014 - 19:30
Bazylika Mariacka w Krakowie
Plac Mariacki 5 Kraków
17 187muzyka
Wieczór taneczny z zespołem "QUILOMBO" (samba & bossa nova)
10 maja 2014 - 21:00
Klub Kabaret
ul. Krakowska 5 Kraków
18 368muzyka
Koncert Flemenco 'Letra y compás'
10 maja 2014 - 19:30
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
17 658muzyka
Niteline Jazz: Komeda i inni
9 maja 2014 - 20:00
Restauracja Gródek
Na Gródku 4 Kraków
16 744muzyka



























