koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaPerform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansu
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

"Zmora"

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 983 wyświetleń od 6 stycznia 2019
  • 20 maja 2019, poniedziałek

TEATR MUMERUS

ZMORA

na podstawie trzech rozdziałów „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego w przekładzie Barbary Beaupré

Adaptacja, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys

Aktorzy: Ryszard Łukowski, Jan Mancewicz, Mateusz Mikoś, Robert Żurek

Kostiumy: Dorota Morawetz

Sprzęty: Tadeusz Przybylski

Szmery: Michał Braszak

Konsultacja iluzjonistyczna: Bartłomiej Zdeb

Współpraca: Agnieszka Dziedzic, Maria Śmiłek

Spektakl jest oparty na fragmentach „Braci Karamazow” Dostojewskiego, wśród których najważniejszy to rozmowa z tytułową zmorą, jedna z najbardziej znanych sekwencji z literatury światowej. W specjalnie skomponowanej, małej przestrzeni Teatru Zależnego rozgrywa się historia zbrodni. Bo „Bracia Karamazow” są także powieścią kryminalną.

RZECZ DZIEJE SIĘ WIECZOREM I W NOC POPRZEDZAJĄCĄ ROZPRAWĘ SĄDOWĄ, w której oskarżonym jest Dymitr Karamazow, a jednym ze świadków ma być jego przyrodni brat Iwan.

POSTACI

FIODOR PAWŁOWICZ KARAMAZOW (nie będzie go na scenie, bo nie żyje) – pijak, sybaryta, lubieżnik. Człowiek sentymentalny i majętny, część majątku odziedziczył po dwóch zmarłych żonach. Zginął, zamordowany w niejasnych okolicznościach, które będzie wyjaśniał sąd podczas procesu.

DYMITR FIODOROWICZ KARAMAZOW (nie będzie go na scenie, bo siedzi w więzieniu) – syn Fiodora Pawłowicza z pierwszego małżeństwa, człowiek gwałtowny, hulaka, porucznik, nienawidzący (czasami) ojca. Oskarżony, na podstawie poszlak o morderstwo ojca, oczekuje na proces. Wybiegając w przyszłość, możemy zdradzić, że sąd uzna jego winę i skaże na 20 lat katorgi.

IWAN FIODOROWICZ KARAMAZOW (Jan Mancewicz) – syn Fiodora Karamazowa z drugiego małżeństwa, przyrodni brat Dymitra. Ateista, sceptyk, wolnomyśliciel. Autor poematu „Wielki Inkwizytor”, w którym rzeczony inkwizytor skazuje na stos Chrystusa przybyłego powtórnie na świat. Hipochondryk, znajduje się w stanie poprzedzającym zapalenie mózgu.

SMIERDIAKOW (Mateusz Mikoś) – lokaj Fiodora Pawłowicza i najprawdopodobniej jego syn, gdyż ten zgwałcił kiedyś jego matkę, niedorozwiniętą umysłowo karlicę-żebraczkę, Smierdiaszkę. Cierpi na epilepsję. W dzieciństwie wieszał koty, a potem sprawiał im uroczyste pogrzeby. Bardzo dobrze gotuje, lubi również elegancko się ubierać. Otoczony powszechną pogardą; jego domniemani bracia nazywają go „psem” (Iwan) lub wręcz „kurą” (Dymitr). GOŚĆ (Ryszard Łukowski) – odwiedzał już przedtem kilkakrotnie Iwana, ale zawsze we śnie. Teraz przychodzi po raz kolejny. Według zegara ta wizyta trwa dwie minuty.

ALEKSY FIODOROWICZ KARAMAZOW (Robert Żurek) – młodszy syn Fiodora Karamazowa z drugiego małżeństwa, a więc brat Iwana i przyrodni Dymitra, a także domniemany brat Smierdiakowa. Człowiek głęboko wierzący. Wstąpił kiedyś do klasztoru, lecz na życzenie swojego duchowego przewodnika, mnicha Zosimy, wystąpił z niego, aby pójść w lud.

Fragment recenzji Marii Piękoś-Konopnickiej (Dziennik Teatralny Kraków):

"Nieczęsto możemy być świadkami teatru słowa w plastycznej wizji Wiesława Hołdysa, ale trzeba przyznać - jesteśmy wtedy świadkami ujawnienia jego wizji, które potrzebowały werbalnego ujścia. Nie potrzeba nawet muzyki – istotne są pojedyncze dźwięki, które z jednej strony uwiarygadniają miejsce akcji (trzaski, chrobotania), z drugiej wprowadzają nastrój grozy. Jeżeli zatem pojawia się słowo, musi być ono najlepszego gatunku - nie dość, że Dostojewski, o którego geniuszu wiedzą wszyscy, to jeszcze w doskonałym wydaniu, przede wszystkim Ryszarda Łukowskiego, który był tak diaboliczny, że aż przechodziły ciarki, a także pozostałych, znakomitych aktorów: Jana Mancewicza, który stworzył z każdym z bohaterów znakomitą sytuację konfliktu, Roberta Żurka i Mateusza Mikosia - postaci skrajne i charakterologicznie wykończone.

Cztery postaci – cztery strony świata, a pomiędzy nimi rozpostarta jest opowieść."

całość: http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/rozmowy-z-diablem-czyli-z-soba.html?fbclid=IwAR1CulwJQ2QVVKmQNqcyS_zi0s8zQiohDUbdXOGROJru-I8nGIgFtKt4q2Y

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Gminy Kraków oraz Województwa Małopolskiego.

Sponsor: Restauracja "Chimera" Partner: Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STeN w Krakowie

Najbliższe pokazy: 20 maja 2019, godz. 19:00 Miejsce: Teatr Zależny PK, ul. Kanonicza 1, Kraków

Rezerwacja biletów: https://ewejsciowki.pl/krakow/teatry/teatr-mumerus,871/zmora,10001?eventId=152661

Bilety do nabycia na godzinę przed spektaklem: ulgowy 25 zł, normalny 30 zł

Zdjęcia: - Andrzej Raś Mantissa Photo https://www.facebook.com/pg/Mantissa.Photo/photos/?tab=album&album_id=2201397166774174&tn=-UC-R

  • Ilja Van de Pavert https://www.facebook.com/ilvic/media_set?set=a.10209800637731533&type=3

  • Jacek Maria Stokłosa https://www.flickr.com/photos/105029704@N02/albums/72157701131355431

zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ