koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  

Rajskie ogrody i ogrody śmierci w dramacie hiszpańskim - wykład prof. Urszuli Aszyk

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 2 271 wyświetleń od 1 kwietnia 2019
  • 9 kwietnia 2019, wtorek
    » 18:00

Wykład prof. Urszuli Aszyk

O przeobrażaniu rajskich ogrodów w ogrody śmierci w hiszpańskim dramacie XVII i XX wieku

Zainteresowanie ogrodem jako miejscem przyrody udomowionej, sprzyjającej rekreacji czy tajnym spotkaniom kochanków, przeobraziło się w Hiszpanii Złotego Wieku w powszechną fascynację, co miało związek z nową koncepcją ogrodnictwa, która w połowie XVI w. zaczęła się tam rozprzestrzeniać pod wpływem włoskim. Dokonuje się wówczas aranżacji ogrodów królewskich i dworskich. Proces ten ma swoją kontynuację w następnym stuleciu, kiedy to ogrody renesansowe zyskują cechy widowiskowej sztuki baroku. Z myślą o takich ogrodach ― czy inspirując się nimi ― Lope de Vega i Calderón de la Barca tworzą swoje dramaty mitologiczne, w których czynią aluzje do obecnych w tych przestrzeniach egzotycznych roślin i fantastycznych figur, stawów i wspaniałych fontann. Interesujące jest więc to, że obraz ogrodu jako ziemskiego raju staje się w autos sacramentales obrazem ogrodu martwego, a w dramatach honoru, ogrodu śmierci. Co ciekawe, to samo zjawisko znajduje swoje odzwierciedlenie w twórczości autorów XX wieku, w sztukach Albertiego, Garcíi Lorki, Valle Inclána, Mayorgi, etc.

Wstęp wolny.

Wykład w jęz. hiszpańskim z tłumaczeniem na jęz. polski.

Ilustracja: Santiago Rusiñol, Jardín de Aranjuez. Glorieta II

autor:
zmodyfikowano  6 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ