OPERA RARA 2020
- 1 lutego 2020, sobota» 19:30
- 31 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 13 lutego 2020, czwartek» 19:30
- 11 lutego 2020, wtorek» 19:30
- 10 lutego 2020, poniedziałek» 19:30
- 7 lutego 2020, piątek» 19:30
- 25 stycznia 2020, sobota» 19:30
- 24 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 30 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 28 stycznia 2020, wtorek» 18:30
- 26 stycznia 2020, niedziela» 18:30
- 23 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 14 lutego 2020, piątek» 18:30
- 12 lutego 2020, środa» 18:30
- 9 lutego 2020, niedziela» 18:30
- 8 lutego 2020, sobota» 18:30
23, 26, 28, 30 stycznia 2020
Teatr im. J. Słowackiego
- _Rossini „Sigismondo” Krystian Lada reżyseria _
_Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus dyrygent _
Tytuł opery Rossiniego „Sigismondo”, czyli „Zygmunt”, której akcja dzieje się w otoczeniu pewnego polskiego monarchy, każe myśleć o Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście czy Zygmuncie III Wazie jako jej głównym bohaterze. Librecista jednak, zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie. Pełne wirtuozerii i wokalnych fajerwerków dzieło z 1814 roku zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy, a wyreżyseruje je Krystian Lada, laureat nagrody MORTIER Next Generation przyznawanej co dwa lata młodemu artyście, który u progu kariery dowiódł już wyjątkowego talentu. Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, zaś w obsadzie szereg gwiazd na czele z wybitnym kontratenorem Franco Fagiolim w roli tytułowej.
24, 25 stycznia 2020
MOS
- Zimmermann „Weisse Rose”, Anna Drescher reżyseria
Sinfonie Orchester Biel Solothurn, Kaspar Zehnder dyrygent
Do muzycznego opracowania historii Białej Róży, niemieckiej grupy antynazistowskiego oporu, Udo Zimmermann podchodził trzykrotnie. W 1967 roku napisał operę do libretta swojego brata Ingo Zimmermanna, której kolejną wersję opracował już w roku następnym. Przy okazji inscenizacji w Operze Hamburskiej w 1986 roku miał dokonać nowych przeróbek, zamiast tego postanowił jednak skomponować nową operę na ten sam temat, tym razem do libretta Wolfganga Willaschka. Powstał utwór zupełnie inny: pozbawiony fabuły i skupiony na wewnętrznych przeżyciach dwojga protagonistów – rodzeństwa Schollów – na chwilę przed ich śmiercią. Inscenizacja prezentowana na Festiwalu Opera Rara miała swoją premierę w Theater Orchester Biel Solothurn, a jej autorka Anna Drescher otrzymała za nią w 2015 roku nagrodę Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu Festiwalu Operowego Armel. Zagra Sinfonie Orchester Biel Solothurn pod batutą Kaspara Zehndera.
31 stycznia, 1 lutego 2020
Cricoteka
- _Głowicka, „Unknown, I Live With You”, Krystian Lada reżyseria _
_The Airport Society, Pedro Beriso dyrygent _
Opera-performans czy opera-instalacja, jak sami twórcy nazywają „Unknown, I Live With You”, została zainspirowana wierszami afgańskich poetek – osobistymi wypowiedziami, w których ich głos nie jest skrępowany ani zniekształcony przez mężów, ojców, braci, krewnych czy media. Autorki – Roya, Meena Z., Fattemah AH and Freshta – wzięły udział w Afghan Women’s Writing Project, powołanym, aby zachęcać kobiety w Afganistanie do wyrażania się poprzez słowo i opowiadanie własnych historii. Większość z nich uczestniczyła w przedsięwzięciu potajemnie. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. Instalacja – rozpisana na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy (nad wykonaniem całości pieczę sprawuje hiszpański dyrygent Pedro Beriso) – jest wspólnym dziełem reżysera Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.
7, 10, 11, 13 lutego 2020
*MOCAK *
- _Monteverdi, T. Rożynek „Balet Pań Niewdzięcznych”, Magdalena Szpecht reżyseria _
Capella Cracoviensis, Marcin Świątkiewicz klawesyn
„Balet Pań Niewdzięcznych” („Il ballo delle Ingrate”) to w twórczości Monteverdiego utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi i stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie Wenus, Amor i Pluton napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. W krakowskim spektaklu dzieło Monteverdiego zostanie uzupełnione kompozycjami młodej polskiej twórczyni Teoniki Rożynek. O jej muzyce pisano, że „ma w sobie moc kreowania obrazów” i „wydaje się wyrzeźbiona wprost w materii brzmieniowej”, a kinomani mogą ją kojarzyć ze ścieżki dźwiękowej do nagradzanego filmu „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Spektakl wyreżyseruje Magda Szpecht, należąca do tego samego pokolenia co kompozytorka. Tym razem Capellę Cracoviensis poprowadzi jeden z najciekawszych polskich klawesynistów – Marcin Świątkiewicz.
8, 9, 12, 14 lutego 2020
*Teatr Łaźnia Nowa *
- _Dvořák „Vanda”, Karolina Sofulak reżyseria _
_Sinfonietta Cracovia, Jurek Dybał dyrygent _
Kolejne ciekawe „polonicum” w programie Festiwalu Opera Rara. Nie ma chyba osoby, która ukończywszy polską podstawówkę, nie słyszała legendy o Wandzie, co nie chciała Niemca. Tę właśnie historię obrali za punkt wyjścia libreciści opery Antonína Dvořáka. Niechęć w stosunkach polsko-germańskich ma u nich źródło w konflikcie religijnym. Królowa Wanda jest wierną wyznawczynią słowiańskich bogów i nie zgadza się na przyjęcie oświadczyn niemieckiego księcia, a wraz z nimi chrześcijaństwa, któremu lud jest nieprzychylny. Odmalowana zostaje jako dzielna przywódczyni, która rzuca się do Wisły, bo poprzysięgła wcześniej bóstwom, że poświęci życie w zamian za zwycięstwo nad wrogą armią. Reżyserii rzadko wystawianej opery czeskiego romantyka podejmie się Karolina Sofulak. Laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzą się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.
Kartoteka
14 kwietnia 2016 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Ludowy
nie podano Kraków
47 122teatr
Płomień żądzy
14 kwietnia 2016 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
29 978teatr
Warsztaty lalkarskie dla dzieci
13 kwietnia 2016 -
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
18 137teatr
Olga Bo
13 kwietnia 2016 - 11:00jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
26 078teatr
Gdybyś tu był, mój brat by nie umarł
10 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
Scena na Lwowskiej
Lwowska 30 Kraków
20 697teatr
Teatr Baniek Mydlanych
10 kwietnia 2016 - 13:00 i 15
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
19 740teatr
Legalna blondynka
10 kwietnia 2016 - 17:30jest więcej terminów
Krakowski Teatr Variete
ul. Grzegórzecka 71 Kraków
38 169teatr
Szczęście
8 kwietnia 2016 -
Teatr Szczęście
Karmelicka 3 Kraków
21 484teatr
Spektakl Wszystko w rodzinie
8 kwietnia 2016 - 19:00
Teatr Praska 52
ul. Praska 52 Kraków Kraków
19 185teatr
Quo vadis
8 kwietnia 2016 - 17:00, 19:30jest więcej terminów
Teatr Łaźnia Nowa
os. Szkolne 25 Kraków
123 064teatr
Spektakl Wszystko w rodzinie
7 kwietnia 2016 - 19:00
Teatr Praska 52
ul. Praska 52 Kraków Kraków
19 367teatr
Emocja
6 kwietnia 2016 - 18:30jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
24 729teatr
Polityka
4 kwietnia 2016 - 17:00, 20:30
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
105 764teatr
Rodzina w Teatrze: Bajka o Jestemach
3 kwietnia 2016 - 16:00jest więcej terminów
Scena na Lwowskiej
Lwowska 30 Kraków
19 688teatr
Madama Butterfly
3 kwietnia 2016 - 18:30jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
21 612teatr
Performance
2 kwietnia 2016 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
18 799teatr
Elling
2 kwietnia 2016 - 17:00
Mikro Bronowice
Stawowa 61 Kraków
104 143teatr