OPERA RARA 2020
- 1 lutego 2020, sobota» 19:30
- 31 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 13 lutego 2020, czwartek» 19:30
- 11 lutego 2020, wtorek» 19:30
- 10 lutego 2020, poniedziałek» 19:30
- 7 lutego 2020, piątek» 19:30
- 25 stycznia 2020, sobota» 19:30
- 24 stycznia 2020, piątek» 19:30
- 30 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 28 stycznia 2020, wtorek» 18:30
- 26 stycznia 2020, niedziela» 18:30
- 23 stycznia 2020, czwartek» 18:30
- 14 lutego 2020, piątek» 18:30
- 12 lutego 2020, środa» 18:30
- 9 lutego 2020, niedziela» 18:30
- 8 lutego 2020, sobota» 18:30

23, 26, 28, 30 stycznia 2020
Teatr im. J. Słowackiego
- _Rossini „Sigismondo” Krystian Lada reżyseria _
_Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus dyrygent _
Tytuł opery Rossiniego „Sigismondo”, czyli „Zygmunt”, której akcja dzieje się w otoczeniu pewnego polskiego monarchy, każe myśleć o Zygmuncie Starym, Zygmuncie Auguście czy Zygmuncie III Wazie jako jej głównym bohaterze. Librecista jednak, zamiast fabularyzować wątki z biografii autentycznych władców, stworzył postać fikcyjnego piastowskiego króla panującego w kraju ze stolicą w Gnieźnie. Pełne wirtuozerii i wokalnych fajerwerków dzieło z 1814 roku zostanie pokazane w Polsce po raz pierwszy, a wyreżyseruje je Krystian Lada, laureat nagrody MORTIER Next Generation przyznawanej co dwa lata młodemu artyście, który u progu kariery dowiódł już wyjątkowego talentu. Capellę Cracoviensis poprowadzi Jan Tomasz Adamus, zaś w obsadzie szereg gwiazd na czele z wybitnym kontratenorem Franco Fagiolim w roli tytułowej.
24, 25 stycznia 2020
MOS
- Zimmermann „Weisse Rose”, Anna Drescher reżyseria
Sinfonie Orchester Biel Solothurn, Kaspar Zehnder dyrygent
Do muzycznego opracowania historii Białej Róży, niemieckiej grupy antynazistowskiego oporu, Udo Zimmermann podchodził trzykrotnie. W 1967 roku napisał operę do libretta swojego brata Ingo Zimmermanna, której kolejną wersję opracował już w roku następnym. Przy okazji inscenizacji w Operze Hamburskiej w 1986 roku miał dokonać nowych przeróbek, zamiast tego postanowił jednak skomponować nową operę na ten sam temat, tym razem do libretta Wolfganga Willaschka. Powstał utwór zupełnie inny: pozbawiony fabuły i skupiony na wewnętrznych przeżyciach dwojga protagonistów – rodzeństwa Schollów – na chwilę przed ich śmiercią. Inscenizacja prezentowana na Festiwalu Opera Rara miała swoją premierę w Theater Orchester Biel Solothurn, a jej autorka Anna Drescher otrzymała za nią w 2015 roku nagrodę Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu Festiwalu Operowego Armel. Zagra Sinfonie Orchester Biel Solothurn pod batutą Kaspara Zehndera.
31 stycznia, 1 lutego 2020
Cricoteka
- _Głowicka, „Unknown, I Live With You”, Krystian Lada reżyseria _
_The Airport Society, Pedro Beriso dyrygent _
Opera-performans czy opera-instalacja, jak sami twórcy nazywają „Unknown, I Live With You”, została zainspirowana wierszami afgańskich poetek – osobistymi wypowiedziami, w których ich głos nie jest skrępowany ani zniekształcony przez mężów, ojców, braci, krewnych czy media. Autorki – Roya, Meena Z., Fattemah AH and Freshta – wzięły udział w Afghan Women’s Writing Project, powołanym, aby zachęcać kobiety w Afganistanie do wyrażania się poprzez słowo i opowiadanie własnych historii. Większość z nich uczestniczyła w przedsięwzięciu potajemnie. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. Instalacja – rozpisana na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy (nad wykonaniem całości pieczę sprawuje hiszpański dyrygent Pedro Beriso) – jest wspólnym dziełem reżysera Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.
7, 10, 11, 13 lutego 2020
*MOCAK *
- _Monteverdi, T. Rożynek „Balet Pań Niewdzięcznych”, Magdalena Szpecht reżyseria _
Capella Cracoviensis, Marcin Świątkiewicz klawesyn
„Balet Pań Niewdzięcznych” („Il ballo delle Ingrate”) to w twórczości Monteverdiego utwór wyjątkowy. Utrzymany w konwencji francuskich ballets de cour powstał na wesele syna księcia Vincenza Gonzagi i stanowi rodzaj przewrotnego moralitetu, w którym antyczni bogowie Wenus, Amor i Pluton napominają kobiety „niewdzięczne”, czyli te, które gardzą miłością, by korzystały z życia i kochały namiętnie, bo inaczej czeka je ponury los w piekielnych czeluściach. W krakowskim spektaklu dzieło Monteverdiego zostanie uzupełnione kompozycjami młodej polskiej twórczyni Teoniki Rożynek. O jej muzyce pisano, że „ma w sobie moc kreowania obrazów” i „wydaje się wyrzeźbiona wprost w materii brzmieniowej”, a kinomani mogą ją kojarzyć ze ścieżki dźwiękowej do nagradzanego filmu „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc. Spektakl wyreżyseruje Magda Szpecht, należąca do tego samego pokolenia co kompozytorka. Tym razem Capellę Cracoviensis poprowadzi jeden z najciekawszych polskich klawesynistów – Marcin Świątkiewicz.
8, 9, 12, 14 lutego 2020
*Teatr Łaźnia Nowa *
- _Dvořák „Vanda”, Karolina Sofulak reżyseria _
_Sinfonietta Cracovia, Jurek Dybał dyrygent _
Kolejne ciekawe „polonicum” w programie Festiwalu Opera Rara. Nie ma chyba osoby, która ukończywszy polską podstawówkę, nie słyszała legendy o Wandzie, co nie chciała Niemca. Tę właśnie historię obrali za punkt wyjścia libreciści opery Antonína Dvořáka. Niechęć w stosunkach polsko-germańskich ma u nich źródło w konflikcie religijnym. Królowa Wanda jest wierną wyznawczynią słowiańskich bogów i nie zgadza się na przyjęcie oświadczyn niemieckiego księcia, a wraz z nimi chrześcijaństwa, któremu lud jest nieprzychylny. Odmalowana zostaje jako dzielna przywódczyni, która rzuca się do Wisły, bo poprzysięgła wcześniej bóstwom, że poświęci życie w zamian za zwycięstwo nad wrogą armią. Reżyserii rzadko wystawianej opery czeskiego romantyka podejmie się Karolina Sofulak. Laureatka Europejskiego Konkursu Reżyserii Operowej zrealizowała w Polsce głośnego „Fausta” Gounoda (Teatr Wielki w Poznaniu), pracuje jednak głównie za granicą, m.in w Royal Opera House, English National Opera, Opera Holland Park czy Opéra National de Bordeaux. Z niełatwą i bogatą partyturą zmierzą się Sinfonietta Cracovia oraz prowadzący orkiestrę Jurek Dybał.
Teatr Baniek Mydlanych
13 października 2018 - 15:00
Aula Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Krupnicza 33 Kraków
219 822teatr
Śmiertelna Pułapka
13 października 2018 - 18:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
197 669teatr
Akademia Pana Kleksa
12 października 2018 - 10:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
17 367teatr
Atlantyda
7 października 2018 - 18:00
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
17 674teatr
SKOK W BOK
7 października 2018 - 18:00
Kijów. Centrum (dawne Kino Kijów)
Krasińskiego 34 Kraków
18 619teatr
Skok w bok
7 października 2018 - 18:00jest więcej terminów
Kijów Centrum
al. Krasińskiego 34 Krakówjest więcej miejsc
1 569 428teatr
W najpiękniejszym mieście świata
5 października 2018 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
22 916teatr
Krzysztof Daukszeiwicz- "Zjedz Kawiorek"- program kabaretowy
5 października 2018 - 19:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
27 499teatr
Świeczka Zgasła - PREMIERA
4 października 2018 - 19:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
16 698teatr
faustyna.głosy nieba
4 października 2018 - 19:00
Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
17 400teatr
W najpiękniejszym mieście świata
4 października 2018 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
17 050teatr
Koncert Muzyki Filmowej
4 października 2018 - 19:00jest więcej terminów
Tauron Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
1 103 902teatr
Historyja barzo cudna
1 października 2018 - 18:00
Muzeum Archeologiczne
ul. Senacka 3 Kraków
16 593teatr
Wysocki. Powrót do ZSRR
30 września 2018 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
22 783teatr
Bóg Mordu
28 września 2018 - 19:15
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
23 459teatr
Zbrodnie Miłości
24 września 2018 - 19:00jest więcej terminów
teatr74 - Klub pod Jaszczurami
Rynek Główny 8 Kraków
23 781teatr
BIUROZA spektakl z o.o.
22 września 2018 - 18:00, 20:00
Teatr Szczęście
Karmelicka 3 Kraków
21 786teatr


























