MISTERIA PASCHALIA 2020
- 13 kwietnia 2020, poniedziałek» 18:00
- 10 kwietnia 2020, piątek» 20:00
- 9 kwietnia 2020, czwartek» 20:00
- 6 kwietnia 2020, poniedziałek» 19:00
- 8 kwietnia 2020, środa» 22:00
- 7 kwietnia 2020, wtorek» 22:00
- 6 kwietnia 2020, poniedziałek» 22:00
- 8 kwietnia 2020, środa» 19:00
- 7 kwietnia 2020, wtorek» 19:00
Misteria Paschalia 2020 – Himmelsfreude!
Bach i ojcowie muzyki niemieckiej od Praetoriusa do Mendelssohna
„Cudzoziemcy wyobrażali sobie, że wystarczy poznać arcydzieła naszej sztuki, aby zrozumieć niemiecką myśl. Tymczasem dopiero poprzez historię reformy religijnej głoszonej przez Lutra możemy dowiedzieć się więcej o rozwoju filozofii i innych sztuk w naszym kraju. Aby odsłonić myśl niemiecką, musimy najpierw porozmawiać o religii”.
Heinrich Heine
17. edycja Festiwalu Misteria Paschalia odbędzie się w dniach 6-13 kwietnia 2020. W przyszłym roku festiwal zwróci się w kierunku Niemiec, a wędrówkę po protestanckiej muzyce północnej i centralnej Europy poprowadzi Raphaël Pichon, francuski dyrygent słynący z ukazywania muzycznych związków Bacha z Mendelssohnem, Schütza z Brahmsem, Rameau i Glucka z Berliozem. Zbliżającą się edycję festiwalu we własnych słowach przybliża Dyrektor Rezydent, Raphaël Pichon.
Myśląc o programie Festiwalu Misteria Paschalia 2020, natychmiast wyobraziłem sobie skondensowaną do wymiaru ośmiu kolejnych dni, chronologiczną opowieść o znaczeniu religii protestanckiej dla rozwoju muzyki niemieckiej. Chciałbym ukazać różnorodność, wielkość i żarliwość tej muzyki, śledząc największych kompozytorów germańskiej szkoły. Program festiwalu prezentuje się jako rozległy fresk, którego początkiem oraz punktem końcowym jest Bach i który w dziesięciu koncertach opowiada historię Marcina Lutra. Ona właśnie niczym rzeka zasila niemiecką muzykę, począwszy od pierwszych kompozycji Praetoriusów aż do symfonii „Lobgesang” Mendelssohna.
Wszystkie zaproszone zespoły wyróżniają się chęcią wyjścia poza ramy tradycyjnego koncertu: oferują publiczności prawdziwe – zmysłowe i intelektualne – doświadczanie prowadzące ku dotąd nieznanym przeżyciom. Trudno wymienić wszystkie ich zalety; z pewnością każdy z nich ma swoją wyrazistą artystyczną osobowość – i już to obiecuje nam paletę tysiąca barw. Naprzemienne prezentowanie dużego aparatu wykonawczego i formacji bardziej kameralnych jest wyrazem mojego dążenia, by zaoferować słuchaczom możliwie najbardziej zróżnicowany repertuar. Świętujemy ludzki głos, ponieważ to przede wszystkim ten instrument ma do dyspozycji człowiek, który chce wychwalać Pana. Już w swoich najwcześniejszych pismach Luter nadawał śpiewowi ogromne znaczenie. To dzięki niemu wierni mogli zwracać się bezpośrednio do Boga, a wspólnota Kościoła – połączyć się w modlitwie; śpiewane przez nią chorały przejmą wkrótce najsławniejsi kompozytorzy, a ich echa odnajdziemy w większości utworów granych podczas tego festiwalu.
W tę podróż w głąb niemieckiej muzyki ruszamy wraz z Pygmalionem, zespołem, którego jestem dyrektorem artystycznym. Program pierwszego dnia festiwalu oparty o dzieła Hieronymusa i Michaela Praetoriusów został skonstruowany jako nabożeństwo nieszporne. Muzyka tych dwóch kompozytorów błyszczy dzięki mistrzowskiej syntezie, jaka dokonuje się między muzyką protestancką a pełnią stylu polichóralnego odziedziczonego wprost z Wenecji. Niczym monumentalny pokaz fajerwerków inauguracyjny koncert rozbłyśnie feerią kolorów i zagarnie przestrzeń wokół publiczności – tak by każdy słuchacz znalazł się w chmurze oszałamiającego dźwięku.
Następnego dnia zespół La Tempête zaoferuje nam wspaniałą lekcję humanizmu w programie łączącym utwory Schütza i Scheina. W trakcie wojny trzydziestoletniej konfrontacja między protestantami a katolikami rozdzierała całe europejskie narody. Dwaj humaniści – właśnie Schütz i Schein – skomponowali w 1623 roku dwa dzieła o wielkiej mocy, które odzwierciedlały sytuację polityczną. Koncert może zapisać się w naszej pamięci jako niespotykane dotąd doświadczenie także ze względu na nową dramaturgię: dyrygent Simon-Pierre Bestion proponuje nam dialog pomiędzy tymi partyturami a śpiewami bizantyjskimi.
Buxtehude i Membra Jesu nostri to kolejny etap naszej wyprawy. Zespół Correspondances pozwoli nam wysłuchać tego oryginalnego dzieła, które poprzez podróż w siedmiu etapach przybliża nas nieco bardziej do Christus dolens. Każda kantata opisuje z nadzwyczajną wrażliwością jedną z ran Chrystusa. Dzieło skomponowane z myślą o kościele Najświętszej Marii Panny w Lubece – znanego z długiej tradycji Abendmusik – odwołuje się całkowicie do pobożności wiernych i po raz kolejny pokazuje nam centralne miejsce muzyki w kulcie luterańskim.
Następnego dnia Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa pozwoli nam wysłuchać słynnych motetów Bacha, które jednając nas z nieuchronną i rychłą śmiercią, wychwalają szczęście życia wiecznego.
Na Wielki Piątek przygotowaliśmy kolejne arcydzieło lipskiego kantora: Pasję według św. Jana wykonaną przez zespół Pygmalion. Ta niezwykła opowieść o pojmaniu i ukrzyżowaniu Jezusa doczeka się sugestywnego przedstawienia, w którym czarodziej Bertrand Couderc zaproponował dodatkowo świetlną kreację sprzyjającą skupieniu i intymności.
By dać przykład stałej wymiany kulturalnej między Włochami a Niemcami, Capriccio Stravagante i Olivier Fortin zaprezentują napisaną przez Bacha kontrafakturę słynnego Stabat Mater Pergolesiego. Tekst Psalmu 51 pozwolił Bachowi dostosować partyturę Pergolesiego do liturgii protestanckiej, z pewnymi oczyszczeniami linii wokalnych dokonanymi dla podkreślenia pobożności tekstu. Mroczny i ciepły głos Lucile Richardot cudownie połączy się z krystalicznym tembrem Maïlys de Villoutreys.
Na zamknięcie festiwalu znowu spotkamy się z Pygmalionem, łączącym tu siły z Wrocławską Orkiestrą Barokową, i piękną, radosną II Symfonią „Lobgesang” Mendelssohna. Odkrywając na nowo Bacha w XIX wieku, Mendelssohn kontynuuje wielką historię muzyki luterańskiej. Utwór ten, pozostający w linii IX Symfonii Beethovena, prowadzi dialog pomiędzy pełną temperamentu orkiestrą, wielkim chórem i trzema solistami: nic nie jest wystarczająco wielkie, by chwalić Pana!
Do tych koncertów dołączą czyste chwile poezji w późnych godzinach nocnych. Zaplanowane w krótszej i bardziej kameralnej formule koncerty w kościele Świętego Krzyża będą przypominać rozmowy przy stole (Tischreden), które żarliwie praktykował Luter i które zachęcały dyskutujących do refleksji nad miejscem człowieka we wszechświecie. Usłyszymy skrzypaczkę Sophie Gent w sonatach i partitach Bacha, a także muzyków Ensemble Masques, którzy pozwolą nam odkryć muzykę sprzed czasów lipskiego kantora (Biber, Muffat, Schmelzer itp.), zaś Skip Sempé zaproponuje zestaw transkrypcji dzieł Bacha i jego współczesnych na klawesyn, będący niespotykanym świadectwem plastyczności tych utworów.
*
2 serie koncertowe
# Seria 1 – PATRES: 7 dużych koncertów, które chronologicznie śledzą historię muzyki protestanckiej;
# Seria 2 – DA CAMERA: 3 koncerty w bardziej intymnej atmosferze podczas czuwania medytacyjnego o godzinie 22.00.
6 zespołów gościnnych i 2 solistów:
Pygmalion (3 koncerty), Compagnie La Tempête (1), Ensemble Correspondances (1), Capella Cracoviensis (1), Capriccio Stravagante (1), Ensemble Masques (1), Sophie Gent (1), Skip Sempé (1).
Raphaël Pichon
GURAL / SŁOŃ / SHELLER / RAFI
7 października 2011 - 20:00
Klub Studio
ul. Budryka 4 Kraków
13 414muzyka
Drake w Starym Porcie
7 października 2011 - 20:00
Tawerna Stary Port
Straszewskiego 27 Kraków
13 135muzyka
Koncert jazzowy Cracow Metro Band
6 października 2011 - 21:00
Piwnica pod Baranami
Rynek Główny 27 Kraków
13 394muzyka
Hardcore-Punk gig
6 października 2011 - 19:00
Kawiarnia Naukowa
Jakuba 29 Kraków
13 309muzyka
RECITAL LESZKA DŁUGOSZA W DWORKU BIAŁOPRĄDNICKIM
6 października 2011 - 19:00
CK Dworek Białoprądnicki
ul. Papiernicza 2 Kraków
13 000muzyka
VOCAL & PIANO
2 października 2011 - 20:00
Studnia życzeń/ Studnia klub
Plac Nowy 6 Kraków
13 112muzyka
koncert muzyki instrumentalnej POZYTYWKA
2 października 2011 - 14:00jest więcej terminów
Pub-Galeria Wręga
ul.Józefa 17 Kraków
13 076muzyka
Spotkanie Kulinarne Tupperware
od: 30 września 2011 do: 2 października 2011
Galeria Bonarka
Kamieńskiego 11 Kraków
13 533muzyka
BIG CITY BEATS
1 października 2011 - 22:00
klub Cień
Św. Jana 15 Kraków
13 246muzyka
MILES DAVIS MEMORIAL NIGHT FESTIVAL
1 października 2011 - 21:30
Harris Piano Jazz Bar
Rynek Główny 28 Kraków
13 573muzyka
Grzegorz Rogala Projekt & Zilberman
1 października 2011 - 21:00
Mile Stone Jazz Club
Nadwiślańska 6 Kraków
12 912muzyka
SVEN WITTEKIND
1 października 2011 - 20:00
Forty Kleparz
Kamienna 2/4 Kraków
13 677muzyka
Jazzowe Simple the best
30 września 2011 - 19:00
Klub Kultury „Wola
Królowej Jadwigi 215 Kraków
13 887muzyka
Dark Mode Body Control
30 września 2011 - 20:00
Pub Kazamaty
Dietla 50 Kraków
13 572muzyka
Wieczór Włoski Dave Nilaya
30 września 2011 - 20:00
Pub-Galeria Wręga
ul.Józefa 17 Kraków
13 297muzyka
KONCERT DAVE NILAYA W PUBIE WRĘGA
30 września 2011 - 20:00
Pub-Galeria Wręga
ul.Józefa 17 Kraków
13 282muzyka
Anna Basista i Dawid Rudnicki
30 września 2011 - 20:30
Coltrane Restaurant
Biskupia 4 Kraków
14 365muzyka