koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  5 lat temu  »  

Królewicze i damy hiszpańskiej comedia. Polska i Polacy w hiszpańskim dramacie Złotego Wieku.

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 683 wyświetleń od 27 lutego 2020
  • 5 marca 2020, czwartek
    » 18:00

Instytut Cervantesa w Krakowie zaprasza na wykład profesor Beaty Baczyńskiej, hispanistki i teatrolożki z Uniwersytetu Wrocławskiego na temat motywów polskich w hiszpańskim dramacie Złotego Wieku. Wykład odbędzie się w siedzibie Instytutu Cervantesa przy ul. Kanoniczej 12 w czwartek, 5 marca, o godz. 18:00, w ramach cyklu “Agora Hispania”.

Najsłynniejszym bohaterem hiszpańskiej dramaturgii Złotego Wieku jest polski królewicz o imieniu Segismundo/Zygmunt. Warto jednak wiedzieć, że Życie jest snem Calderóna to nie jest jedyny dramat hiszpański, którego akcja rozgrywa się „w Polsce”. Rojas Zorrilla napisał w 1635 roku sztukę zatytułowaną No hay que ser padre siendo rey, w której dwaj bracia, Rugero i Alejandro, są synami króla Polski. Rok wcześniej, Antonio Coello i Calderón skomponowali Yerros de naturaleza y aciertos de la fortuna, której heroina, królewna Matilde, siostra bliźniaczka królewicza o imieniu Poliodor, każe zgładzić potajemnie brata, aby objąć rządy w Polsce po śmierci ich ojca. Kraj zwany Polską w teatrze hiszpańskim Złotego Wieku zdaje się być miejscem zmyślonym.

Tym niemniej, natrafiamy też na sztuki, które relacjonują wydarzenia związane z Polską w sposób niemal reportażowo-kronikarski, takie jak El sitio de Bredá Calderóna, w której przedstawiona została wizyta polskiego królewicza Władysława Wazy pośród oblegających Bredę żołnierzy hiszpańskich w 1624 roku. Lope de Vega już w roku 1606, w sztuce El gran duque de Moscovia y Emperador perseguido, sportretował jego ojca, Zygmunta III Wazę.

Wstęp wolny.

autor:
zmodyfikowano  5 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ