INFORMACJA:
![](/i/user-thumb.png)
PERFECT MAN – performance taneczny
![](https://dco1c2aefa5pk.cloudfront.net/l/97m5.jpeg)
Perfect Man
- 26 marca 2022, sobota» 18:30
„Wszyscy jesteśmy świadkami. Świadkowie i sprawcy, kaci i ofiary w jednej osobie, na gruzach tego, co jeszcze niedawno spajało gigantyczne imperium” – Swietłana Aleksijewicz.
Dziedzictwo komunizmu spotkało się nie tylko z dużymi przemianami politycznymi, ale także ze znacznymi zmianami indywidualnymi, szczególnie interesującymi w kontekście „nowego człowieka” socjalistycznego, którego ostateczną emanacją był Homo Sovieticus. Projekt „Perfect Man” bada to, co zostało z Homo Sovieticusa we współczesnych społeczeństwach postkomunistycznych – przede wszystkim zwracając się w stronę koncepcji doskonałego ciała, podporządkowanego politycznemu rygorowi umysłu na usługach socjalizmu.
Kartezjańska koncepcja ciała Homo Sovieticus jako materialnej maszyny, to koncept człowieka „nowego” typu, stanowiący krytyczne odniesienie do przeciętnego obywatela Związku Radzieckiego, jak i obywateli oraz obywatelek krajów kontrolowanych przez ZSRR. Lata funkcjonowania w systemie komunistycznym wytworzyły specyficzny rodzaj człowieka, radykalnie różny od tego, jaki można było znaleźć w kapitalistycznych krajach Zachodu. Był to człowiek na usługach upolitycznionej kultury, która precyzyjnie określała nie tylko sposób myślenia czy formułowania zdań, ale również rygor ciała. Jego utopijną reprezentacją była figura Homo Sovieticus, człowieka doskonale podporządkowanego systemowi i fizycznie skrojonego na jego potrzeby. Tu zaczynała i kończyła się Kartezjańska koncepcja ciało-umysł. Homo Sovieticus był idealną maszyną umysłowo-cielesną, doskonale podporządkowaną, perfekcyjną w każdym calu. Figura Homo Sovieticus odcisnęła swoje piętno we wszystkich krajach Europy Środkowowschodniej pozostających w sferze wpływów Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
„Homosos [Homo Sovieticus] nie oznacza degradacji. Przeciwnie, jest on najwyższym produktem cywilizacji. Jest nadczłowiekiem. Uniwersalnym. Jeżeli to konieczne, zdolny jest do wszelkiego świństwa. A jeżeli to możliwe, zdolny jest do każdej cnoty… Nie ma tajemnic, których by nie wyjaśnił. Nie ma problemów, których by nie rozwiązał. Jest naiwny i prosty. Jest pusty. Jest wszechwiedny i wszechobecny. Jest przepełniony mądrością. Jest cząsteczką wszechświata noszącego w sobie cały wszechświat. Jest gotów na wszystko i do wszystkiego. Jest nawet gotów na lepsze. Oczekuje na lepsze, choć w nie nie wierzy. Ma nadzieję na gorsze. Jest Niczym czyli Wszystkim. Jest Bogiem udającym Diabła. Jest Diabłem udającym Boga. Tkwi w każdym człowieku.” – Aleksander Zinowiew
Odwołując się do pamięci ciała, dziedzictwa traumy i międzypokoleniowego archiwum przemocy, projekt staje się spojrzeniem na cechy Homo Sovieticus i jego pozostałości w dzisiejszym człowieku kapitalistycznym. Poprzez praktyki nowej choreografii stara się uchwycić performatykę ruchu i ciała Homo Sovieticus i znaleźć punkty wspólne we współczesnych ciałach w perspektywie pokoleniowej. Ruch i choreografia są wynikiem badań nad tekstami kultury, archiwalnymi materiałami audio-wideo i przedstawieniami figuratywnymi (rzeźby, płaskorzeźby, obrazy, rysunki, szkice itp.). Perspektywa z pozycji nienormatywnego i niebinarnego ciała pozwala nam w krytyczny sposób zbadać idee starego „nowego człowieka” Homo Sovieticus i jego pozostałości we współczesnych reprezentacjach ciała traktowanego jako produkt i medialny nośnik szczęścia.
Pomysł, koncepcja i tekst: Łukasz Wójcicki
Performance, taniec i choreografia: Anna Jurek, Łukasz Wójcicki, Tatiana Cholewa
Konsultacja dramaturgiczna: Marcin Miętus
Więcej informacji: https://www.cricoteka.pl/pl/perfect-man/
![](/i/user-thumb.png)
Zemsta
7 grudnia 2011 - 15:30, 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
17 996teatr
Turniej Recytatorski im. Andrzeja Bursy
od: 1 listopada 2011 do: 6 grudnia 2011
SCENA i
os. Tysiąclecia 15 Kraków
16 801teatr
LUBIEWO wg powieści Michała Witkowskiego.PRAPREMIERA!
4 grudnia 2011 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
16 919teatr
Scena Kabaretowa
3 grudnia 2011 - 10:00jest więcej terminów
ŚródmiejskiOśrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
16 758teatr
Spektakl Sa-mo-wo/al-ka
1 grudnia 2011 - 11:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
16 143teatr
Limo i Szarpanina w Rotundzie !!!
30 listopada 2011 - 20:00
Centrum Kultury Rotunda
Oleandry 1 Kraków
16 147teatr
Mały Lord
30 listopada 2011 - 11:00, 17:30jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
16 735teatr
Tragedia Makbeta
30 listopada 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
nie podano Kraków
16 785teatr
20 KRAKOWSKIE SPOTKANIA BALETOFFOWE
od: 25 listopada 2011 do: 27 listopada 2011
NowohuckieCentrum Kultury
al. Jana Pawła II 232 Kraków
27 619teatr
Czterej Muzykanci z Bremy
27 listopada 2011 - 12:00
CK Dworek Białoprądnicki
ul. Papiernicza 2 Kraków
15 940teatr
Rozmowy z diabłem.Wielkie kazanie księdza Bernarda
27 listopada 2011 - 18:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
17 098teatr
Lekarz mimo woli Moliera
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Centrum Sztuki WspółczesnejSolvay
ul. Zakopiańska 62 Kraków
16 036teatr
Hommage a Chagall
26 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
16 211teatr
Hamlet
26 listopada 2011 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
16 271teatr
O psychiatrach, psychologach i innych psycholach
25 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
17 003teatr
Tartuffe
25 listopada 2011 - 18:00jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
16 189teatr
Opowieści z Księgi Dżungli
24 listopada 2011 - 11:15jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
16 342teatr
![](/i/user-thumb.png)