PERFECT MAN – performance taneczny
Perfect Man
- 26 marca 2022, sobota» 18:30
„Wszyscy jesteśmy świadkami. Świadkowie i sprawcy, kaci i ofiary w jednej osobie, na gruzach tego, co jeszcze niedawno spajało gigantyczne imperium” – Swietłana Aleksijewicz.
Dziedzictwo komunizmu spotkało się nie tylko z dużymi przemianami politycznymi, ale także ze znacznymi zmianami indywidualnymi, szczególnie interesującymi w kontekście „nowego człowieka” socjalistycznego, którego ostateczną emanacją był Homo Sovieticus. Projekt „Perfect Man” bada to, co zostało z Homo Sovieticusa we współczesnych społeczeństwach postkomunistycznych – przede wszystkim zwracając się w stronę koncepcji doskonałego ciała, podporządkowanego politycznemu rygorowi umysłu na usługach socjalizmu.
Kartezjańska koncepcja ciała Homo Sovieticus jako materialnej maszyny, to koncept człowieka „nowego” typu, stanowiący krytyczne odniesienie do przeciętnego obywatela Związku Radzieckiego, jak i obywateli oraz obywatelek krajów kontrolowanych przez ZSRR. Lata funkcjonowania w systemie komunistycznym wytworzyły specyficzny rodzaj człowieka, radykalnie różny od tego, jaki można było znaleźć w kapitalistycznych krajach Zachodu. Był to człowiek na usługach upolitycznionej kultury, która precyzyjnie określała nie tylko sposób myślenia czy formułowania zdań, ale również rygor ciała. Jego utopijną reprezentacją była figura Homo Sovieticus, człowieka doskonale podporządkowanego systemowi i fizycznie skrojonego na jego potrzeby. Tu zaczynała i kończyła się Kartezjańska koncepcja ciało-umysł. Homo Sovieticus był idealną maszyną umysłowo-cielesną, doskonale podporządkowaną, perfekcyjną w każdym calu. Figura Homo Sovieticus odcisnęła swoje piętno we wszystkich krajach Europy Środkowowschodniej pozostających w sferze wpływów Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.
„Homosos [Homo Sovieticus] nie oznacza degradacji. Przeciwnie, jest on najwyższym produktem cywilizacji. Jest nadczłowiekiem. Uniwersalnym. Jeżeli to konieczne, zdolny jest do wszelkiego świństwa. A jeżeli to możliwe, zdolny jest do każdej cnoty… Nie ma tajemnic, których by nie wyjaśnił. Nie ma problemów, których by nie rozwiązał. Jest naiwny i prosty. Jest pusty. Jest wszechwiedny i wszechobecny. Jest przepełniony mądrością. Jest cząsteczką wszechświata noszącego w sobie cały wszechświat. Jest gotów na wszystko i do wszystkiego. Jest nawet gotów na lepsze. Oczekuje na lepsze, choć w nie nie wierzy. Ma nadzieję na gorsze. Jest Niczym czyli Wszystkim. Jest Bogiem udającym Diabła. Jest Diabłem udającym Boga. Tkwi w każdym człowieku.” – Aleksander Zinowiew
Odwołując się do pamięci ciała, dziedzictwa traumy i międzypokoleniowego archiwum przemocy, projekt staje się spojrzeniem na cechy Homo Sovieticus i jego pozostałości w dzisiejszym człowieku kapitalistycznym. Poprzez praktyki nowej choreografii stara się uchwycić performatykę ruchu i ciała Homo Sovieticus i znaleźć punkty wspólne we współczesnych ciałach w perspektywie pokoleniowej. Ruch i choreografia są wynikiem badań nad tekstami kultury, archiwalnymi materiałami audio-wideo i przedstawieniami figuratywnymi (rzeźby, płaskorzeźby, obrazy, rysunki, szkice itp.). Perspektywa z pozycji nienormatywnego i niebinarnego ciała pozwala nam w krytyczny sposób zbadać idee starego „nowego człowieka” Homo Sovieticus i jego pozostałości we współczesnych reprezentacjach ciała traktowanego jako produkt i medialny nośnik szczęścia.
Pomysł, koncepcja i tekst: Łukasz Wójcicki
Performance, taniec i choreografia: Anna Jurek, Łukasz Wójcicki, Tatiana Cholewa
Konsultacja dramaturgiczna: Marcin Miętus
Więcej informacji: https://www.cricoteka.pl/pl/perfect-man/
Aj waj, czyli historie z cynamonem
23 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
16 408teatr
MARTINEZ W KRAKOWIE
od: 18 listopada 2011 do: 21 listopada 2011
Teatr Ludowy - Scena Stolarnia
oś. Teatralne 34 Kraków
15 965teatr
Droga do ósmego kwadratu
21 listopada 2011 - 19:00
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
16 377teatr
Trzy Siostry Czechowa w Teatrze Nowym w Krakowie
20 listopada 2011 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Nowy Proxima
ul. Krakowska 41 Kraków
16 014teatr
O Piracie Buciorze, Który Zgubił Skarb
20 listopada 2011 - 15:00
CK Dworek Białoprądnicki
ul. Papiernicza 2 Kraków
15 186teatr
Werter
20 listopada 2011 - 19:15jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
15 445teatr
Biesy
20 listopada 2011 - 16:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
16 125teatr
Carmen
20 listopada 2011 - 18:30jest więcej terminów
Opera Krakowska w Krakowie
ul. Lubicz 48 Kraków
15 869teatr
SCENA TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO MŁODYCH SCKM
19 listopada 2011 - 19:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
15 277teatr
FREEDAY TEATR - STOPY, UDA I INNE WSTYDLIWE CZĘŚCI CIAŁA
19 listopada 2011 - 19:15jest więcej terminów
Scena 21
Gazowa 21 Kraków
15 777teatr
Chatskele, Chatskele!
19 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Krakowska Opera Kameralna
Miodowa 15 Kraków
15 575teatr
Przemiana
19 listopada 2011 - 19:30jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
15 410teatr
Moskwa - Pietuszki wg W. Jerofiejewa.
18 listopada 2011 - 19:00
ŚródmiejskiOśrodek Kultury
ul. Mikołajska 2 Kraków
15 700teatr
Tramwaj zwany pożądaniem
17 listopada 2011 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego
ul. Karmelicka 6 Kraków
15 816teatr
Koncert Orfeusza
17 listopada 2011 - 19:00jest więcej terminów
Krakowski Teatr Scena STU
aleja Zygmunta Krasińskiego 16-18 Kraków
16 195teatr
Czekając na Turka
16 listopada 2011 - 18:00jest więcej terminów
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
ul. Jagiellońska 5 Kraków
15 450teatr
Amelka, król i bóbr na dachu
16 listopada 2011 - 11:15, 13:15jest więcej terminów
Teatr Groteska
ul. Skarbowa 2 31-121 Kraków Kraków
15 601teatr