koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Perform[ing] POLAND - Przegląd sztuki performansuWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - listopad 2024 - nr 365
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Opakować! Wystawa ambalaży w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 615 wyświetleń od 16 sierpnia 2022
  • od: 1 sierpnia 2022, poniedziałek
    do: 27 grudnia 2022, wtorek

Ambalaże (z francuskiego emballage – opakowanie) to od połowy lat 60. XX w. jedna z głównych strategii twórczych Kantora. Symboliczny gest opakowania – przedmiotu lub postaci – wiąże się z potrzebą ochronienia, zabezpieczenia, utrwalenia, ukrycia. Wcześniej artysta uciekał przed tworzeniem wizerunków ciał i przedmiotów w abstrakcję. Ambalaże pozwoliły mu na ponowne „dotknięcie natury przedmiotu”.

Wystawa w Galerii-Pracowni prezentuje wybrane ambalaże z kolekcji oraz depozytu Cricoteki. Wielkogabarytowy obraz „Emballage VI” z 1967 r. przedstawia zdefragmentowaną postać ludzką. Kantor w ten sposób powoli powracał do pokazywania wizerunków człowieka, czego unikał od czasów wojny. Z obrazem koresponduje obiekt „Dzieci w wózku na śmieci” – autorska rekonstrukcja obiektu (1981, 1983) ze spektaklu „W małym dworku” Teatru Cricot 2. Podobnie jak w dziele malarskim postać ludzka zasygnalizowana jest atrapami dłoni i głów. Wyrastają one z pokrytej lateksem grubej tkaniny, skrywającej mechanizm wprawiający dłonie w ruch. Na wystawie pokazywane są także wybrane przez artystę i drukowane na płótnie według jego wskazówek fotografie spektakli i happeningów. Twórca traktował archiwalia jak dzieła sztuki, dlatego podpisywał je, pieczętował, czasem podmalowywał. Te pokazywane na wystawie skupiają się na motywie ciała w ukryciu, cielesności, relacji między postacią a kostiumem, postacią a obiektem, operacji na ciele. W przestrzeni Pokoju artysty zaś zostaną otwarte szafy i udostępnione zwiedzającym autorskie opakowania trywialnych elementów codzienności. Obrazują one charakterystyczny dla Kantora zabieg anektowania rzeczywistości i nadawania estetycznej rangi nawet opakowaniom na leki czy pudełkom z pastelami.

Kurator: Małgorzata Paluch-Cybulska

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ