Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2025POKazujemy operę 2Dwie wystawy o miłości
zmodyfikowano  21 dni temu

„Babel. The resonance of language” Baxi Ostrowski / wykład performatywny tow. 2. Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej

Kraków »
CO jest GRANE » 229 wyświetleń od 17 marca 2025

Kraków » al. Jana Pawła II 232 » NA MAPIE

#

Przed wypowiedzeniem słowa. Przed wyartykułowaniem myśli. Przed sformułowaniem ich w mowę, frazę, łańcuch słów. Przed tym gdy „przed” wyłoni się jako „przed”. Przed tym, zanim to nastąpi, twoje ciało uruchamia osobliwy tryb gotowości. Delikatnie rozwibrowywuje poszczególne miejsca w twoim organizmie, aktywując wewnętrzną strukturę - odczuwalną i wyczuwalną w podobny sposób jak układ oddechowy, układ nerwowy czy układ krążenia. Budzi się wewnątrz coś na kształt: anatomicznego układu danego języka.

W wykładzie performatywnym „Babel. The resonance of language” pracuję z hipotezą, że każdy język ma różne punkty rezonacji w ciele. Że te miejsca aktywują się podczas mówienia, myślenia, słuchania lub czytania w określonym języku. Oraz, że aktywność ta wpływa na percepcję własnego ciała, sposób komunikacji oraz odbiór rzeczywistości.

Eksperymentuję z Teorią Punktów Rezonacyjnych, przeglądając się w doświadczeniu bycia migrantem, uczącym się nowego języka. Rozwijając zainteresowanie relacją tańca i mowy, proponuję swego rodzaju masaż dla zakamarków mózgu i grę z formą wykładu, w którym „płynne posługiwanie się danym językiem”, zamiast niedościgniętego celu, staje się sposobem na pobudzanie ciekawości i bycie z wiedzą w nieustannym, wzajemnie napędzającym się ruchu.

W jaki sposób wiesz, że znasz już dany język?
Como teu próprio corpo pode ser teu tradutor pessoal?
Can multilingualism provide an understanding of the complex contemporaneity?

koncepcja i wykonanie: BAXI Ostrowski
reżyseria światła: Antoni Grałek
oprawa dźwiękowa: Kamil Tuszyński
artistic companionship: Miguel Teles

Podziękowania: Espaço Alkantara, Sinara Suzin, Companhia Olga Roriz, Florent Golfier-Brechmann, Michaela Dašková, AINO, Zuzanna Berendt & Anna Majewska, prof. dr Barbara Mertins, studenci Laboratorium Psycholingwistyki TU Dortmund, dr hab. Joanna Pędzisz, Amador Alina Folini, Romain T. Beltrão, PISCINA (Associação Cultural Nada), Bruno Brandolino, Bibi Dória, Instytut Adama Mickiewicza, wraz z moją babcią i dziadkiem Aleksandrą & Zdzisławem Ostrowskimi.

premiera 26.09.2022, PONEC - divadlo pro tanec, Praga, Czechy
projekt wyjściowy oświetlenia dla wersji scenicznej: Zuzana Režna

zmodyfikowano  21 dni temu