koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu

Ludwig van Beethoven Francis Poulenc

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 959 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 25 marca 2006, sobota
    » 18:00
  • 24 marca 2006, piątek
    » 19:00

Ruben Silva, Bożena Harasimowicz – Haas

Program koncertów otworzy najsłynniejsza bodaj symfonia spośród wszystkich skomponowanych na przestrzeni wieków -

V Symfonia Ludwiga van Beethovena

Dzieło to powstawało długo, bo na przestrzeni pieciu lat (1803 - 1808). Często obdarzane jest przydomkiem Symfonia Losu lub Symfonia Przeznaczenia (ang. Fate Symphony). Nazwa ta związana jest z interpretacją, jaką poddał podobno sam Beethoven słynny czteronutowy motyw otwierający V Symfonię i przewijający się przez wszystkie części: "tak przeznaczenie puka do drzwi". Motyw ten zwany jest z tego powodu "motywem losu".

Po przerwie zabrzmi Stabat Mater Francisa Poulenca (1899 - 1963) – dzieło będące łańcuchem pieśni związanych z obrazem Matki Boskiej cierpiącej pod krzyżem, dalece przystającym do wielkopostnego okresu rozmodlenia.

Bożena Harasimowicz-Haas - sopran; urodzona 1 lutego 1965 w Gdynii. W 1989 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej.

Uczestniczyła w kursach interpretacji muzyki we Wrocławiu (podczas festiwalu Wratislavia Cantans - 1985, 1986, 1987), Karpaczu (1984, 1985) i Weimarze (1986, 1987). W 2002 uzyskała stopień doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej - wokalistyka. Jest laureatką międzynarodowych konkursów: w 1986 otrzymała II nagrodę na Konkursie Wokalnym im. A. Dvořáka w Karlowych Varach, w 1988 zajęła VI miejsce na Konkursie Wokalnym im. J.S. Bacha w Lipsku, w 1988 otrzymała wyróżnienie na Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, w 1992 została finalistką Konkursu Wokalnego Radia ARD w Monachium, a w 1997 - finalistką Operowego Konkursu Wokalnego im. Ferruccio Tagliaviniego w Deutschlandsbergu.

Na repertuar Bożeny Harasimowicz-Haas składa się przede wszystkim około 115 dzieł oratoryjno-kantatowych, m.in. Bacha, Haendla, Mozarta, Haydna, Rossiniego Dvořáka, ponadto kilka partii operowych, dzieła symfoniczne, pieśni z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry. Od 1997 stale współpracuje z Krzysztofem Pendereckim wykonując jego utwory w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata (Siedem bram Jerozolimy, Te Deum, Credo, Czarna maska, Raj utracony).

Dokonała nagrań na płyty CD: z utworami K. Pendereckiego (m.in. Credo i Siedem bram Jerozolimy - płyta została nagrodzona Fryderykiem 2001 w kategorii Muzyka Współczesna) oraz - w 2002 - z III Symfonią H.M.Góreckiego jak również na płyty DVD.

Ruben Silva jest boliwijskim dyrygentem mieszkającym na stałe w Polsce. Po ukończeniu Konserwatorium Muzycznego w La Paz (Boliwia) rozpoczął studia pod kierunkiem Alberto Villalpando (kompozycja) i Carlosa Roso (dyrygentura) na Uniwersytecie Katolickim (1974-1978).

W roku 1975 został dyrygentem Orkiestry Konserwatorium oraz założył Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną.W tym okresie pracował także w charakterze kierownika chóru Uniwersytetu Katolickiego, był asystentem dyrygenta Narodowej Orkiestry Symfonicznej w La Paz jak również dyrygentem Orkiestry Kameralnej. Dyrygował gościnnie największymi orkiestrami swojego kraju. Otrzymał w 1978 r.Stypendium Rządu Polskiego na studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina, gdzie kształcił sięł pod kierunkiem prof. Stanisława Wisłockiego (1978-1983). W 1983 roku został laureatem i otrzymał nagrodę dla najmłodszego finalisty III-go Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach oraz został finalistą Międzynarodowego Konkursu Radia i Telewizji w Budapeszcie. W latach 1983-1992 był dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej i dyrektorem artystycznym: Opery Wrocławskiej (1992-1994), Filharmonii Koszalińskiej (1994-1997) i Opery Krakowskiej (1995-1997).

Od 1998 roku, szczególne miejsce w działalności artystycznej Rubena Silvy zajmuje praca z młodzieżą. Regularnie prowadzi koncerty z Jeunesses Musicales jak również z orkiestrami Akademii Muzycznej F. Chopina i Liceum im.Karola Szymanowskiego w Warszawie.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ