koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
SREBROSILESIANAOCi OCiAMKL 75 latMaj z muzyką dawną9. Festiwal Malarstwa ASPPępek Snu GM20 Jubileusz UE
zmodyfikowano  11 lat temu

KONCERTY SYMFONICZNE

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 029 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 18 listopada 2006, sobota
    » 18:00
  • 17 listopada 2006, piątek
    » 19:00

Koncerty wiolonczelowe

Wykonawcy:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Tomasz Bugaj – dyrygent
  • Tomasz Strahl – wiolonczela

Program:

  • R. Wagner – Uwertura do op. Rienzi
  • R. Schumann – Koncert wiolonczelowy a-moll op.129
  • J. Brahms – Serenada D-dur op. 11

Program najbliższych filharmonicznych koncertów prezentuje dzieła niemieckiego późnego romantyzmu. Uwertura do opery Rienzi, ostatni z trybunów Richarda Wagnera, przy nieco surowej jeszcze strukturze formalnej, odznacza się dużym napięciem dramatycznym. Wielkie 5-aktowe dzieło tragiczne powstało w młodzieńczym okresie twórczości kompozytora (w latach 1838 - 1840), a mimo to słychać w nim wagnerowski lwi pazur.

Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 Roberta Schumanna należy do najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych koncertów na ten instrument. Napisany w 1850r. zyskał sławę najpiękniejszego i najwybitniejszego koncertu w twórczości kompozytora, obok słynnego Koncertu fortepianowego op. 54 pisanego również w tonacji a-moll. W młodości Schumann grywał na tym instrumencie i być może temu osobistemu poznaniu zawdzięcza tak trafne ujęcie jego partii wobec orkiestry. Nie ma tu bowiem zwykłego współzawodnictwa pomiędzy solistą a orkiestrą, a głos wypływa swobodnie z subtelnie potraktowanego tła orkiestrowego i rozwija się w pięknej kantylenie, często brzmiącej głębokim tonem dolnych rejestrów wiolonczeli.

Ostatnim utworem wieczoru będzie rzadko grywana Serenada D-dur op. 11 Johannesa Brahmsa nawiązuje do stylu mistrzów okresu klasycznego, Haydna i Mozarta, łączy lekkość i niefrasobliwość muzyki rozrywkowej XVII w. z wyraźnie już zarysowanymi elementami typowo brahmsowskiego stylu.

TOMASZ STRAHL - jest obecnie najmłodszym profesorem sztuk muzycznych w Polsce. Ukończył w 1989 roku Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Kazimierza Michalika. Jako stypendysta Rządu Austriackiego odbył roczne Studium Podyplomowe w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu u prof. T. Kühne.  Studiował również kameralistykę u wybitnego skrzypka Krzysztofa Jakowicza, z którym występuje od wielu lat. Artysta jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wykonawczych w Poznaniu, Warszawie, oraz m. in. I Nagrody V Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. N. Zabaleta w San Sebastian w Hiszpanii w roku 1991. Otrzymał również Nagrodę-Stypendium Polsko-Japońskiej Fundacji JESC w roku 1994.

    Występował m.in. pod batutą takich dyrygentów jak: M. Błaszczyk, Ł. Borowicz, T. Bugaj, H. Czyż, Ph. Entremont, J.M. Florencio, Cz. Grabowski, J. Kosek, J. Maksymiuk, W. Michniewski, M. Nałęcz-Niesiołowski, K. Penderecki, M. Pijarowski, P. Przytocki, Z. Rychert, J. Salwarowski, T. Strugała, J. Swoboda i T. Wojciechowski. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność koncertową występując z takimi orkiestrami jak: NOSPR, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Kameralna, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Concerto Avenna i niemal wszystkie orkiestry filharmoniczne w Polsce. Współpracuje z wybitnymi solistami, oraz z Kwartetem Wilanów i Kwartetem Śląskim.

    Wśród bardziej znaczących koncertów T. Strahla wymienić można występy w Schauspielhaus w Berlinie, Brucknersaal w Linzu, St. John's Smith Square w Londynie, Art Center w Tel Avivie, Toppan Hall w Tokyo, L'Auditorii w Barcelonie, w Sali im. Moniuszki Teatru Wielkiego w Warszawie oraz w Filharmonii Narodowej. Odbył liczne tournee po Japonii, Kanadzie, Hiszpanii (z Filharmonią Śląską). Jest gościem takich festiwali jak: Warszawska Jesień, Muzyka w Starym Krakowie, Bravo Maestro, Festiwal w Guadix w Hiszpanii, Festiwal w Busku Zdroju, Festiwale im. F. Chopina w Dusznikach Zdroju i Antoninie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Organowy w Kamieniu Pomorskim, Bydgoski Festiwal Muzyczny i Warszawskie Spotkania Muzyczne. Ważnym wydarzeniem dla artysty było wykonanie Koncertu wiolonczelowego W. Lutosławskiego w obecności kompozytora w 1993 r. pod dyrekcją M.J. Błaszczyka. W 2005 roku artysta dokonał polskiego prawykonania II Koncertu wiolonczelowego Piotra Mossa na Festiwalu "Prawykonania" wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Jest współzałożycielem Chopin Duo wraz z pianistą Krzysztofem Jabłońskim. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej a także dla CBC Radio w Kanadzie. Dyskografia artysty obejmuje wiele płyt CD dla Pony Canyon, CD Accord, Polskiego Radia Katowice, Pavane Records, Gema Stereo, Pol-Music, Acte Prealable oraz "Sony Classics". Artysta był dwukrotnie nominowany do nagrody "Fryderyk". Jest laureatem nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej "Fryderyk 2003". T. Strahl prowadzi liczne kursy mistrzowskie w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech, Japonii (Kyoto University of Arts). W czerwcu 2001 otrzymał z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej tytuł profesora, a w 2002 roku Złoty Krzyż Zasługi. Prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Warszawie i Łodzi.

Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm - Norymberga, 1778.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ