koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE ONLINE - GRUDZIEŃ 2020 - NR 320
zmodyfikowano  8 lat temu

Impresje Jazzowe + koncert : The Batorski Quartet

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 617 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 5 marca 2005, sobota
    do: 1 kwietnia 2005, piątek

Marek Batorski

Marek Batorski – artysta malarz, muzyk, pedagog. Urodził się w Szczebrzeszynie. Do Krakowa przyjechał, by studiować w Instytucie Sztuki AP. Ten wybór okazał się szczęśliwy. To w Krakowie zetknął się z żywiołem jazzu, który pochłonął go bez reszty. Jazz był zainteresowaniem, pasją, wreszcie pokarmem dla twórczości plastycznej. Batorski jest utalentowanym malarzem; jest także znakomitym saksofonistą. Jego zespół często gości na scenach krakowskich, zwłaszcza w klubach jazzowych. Jako muzyk inspiruje się twórczością wielkich saksofonistów, przede wszystkim tenorzystów. Są wśród nich Dexter Gordon, Stan Getz, Sonny Stitt, Hank Mobley czy sonny Rollins. W malarstwie, podobnie jak w jazzie, inspiruje go spontaniczność tworzenia, dynamika, możliwość improwizowania. Najważniejszym elementem organizującym wydaje się jednak wszechogarniający rytm. Na obecnej wystawie prezentuje cykl prac wykonanych w technice mieszanej: akwarela, gwasz oraz collage.

Podczas wernisażu odbędzie się koncert jazzowy autora wystawy. Po koncercie autor zaprasza na jam session.

Bartorski Marek

Saksofonista lider zespołu jazzowego, ale również malarz, autor wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych. Poważniejszą działalność muzyczną rozpoczął w 2000 roku od prezentowania ze swoim kwartetem prostych standardów jazzowych. Aktualnie kwartet Marka Batorskiego tworzą obok lidera Krzysztof Łochowicz (g) Łukasz Żaba (bg) i Bartosz Staromiejski (dr). Gościnnie śpiewa Urszula Lazar. Z zespołem współpracowali: Robert Klepacz (b) Krzysztof Kwiatkowski (p) oraz perkusiści -Dominik Klimczak, Grzegorz Syczjr i Daniel Szczepański. Choć bliska mu jest klasyka jazzowa proponuje jazz oparty na bluesie, w którym wykorzystuje formy improwizacji oscylujące wokół jednej skali muzycznej. Na jego muzykę wpływ ma twórczość takich muzyków jazzowych jak: John Coltranc, Stan Getz, Dexter Gordon, Sonny Rollins i Ernie Watts. Wykorzystuje także środki formalne i artykulacyjne typowe dla bossanovy, zwłaszcza Antonio Jobima. Występował m.in. na Rawa Blues Festival w Katowicach (2002) i Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach (2003). Często gości w krakowskich klubach muzycznych takich jak Awaria, Drukarnia na Kazimierzu, Indigo, U Harrisa, U MuniakaŻaczek. W 2002 nagrał krótkie demo z własnymi kompozycjami.

Nierzadko łączy improwizacje jazzowe z wystawami swoich obrazów. Na swoim koncie ma wiele wystaw indywidualnych, m. in: serię wystaw z cyklu Kolor, Forma, Dźwięk w galerii Contemporare (1998), wystawę Jesienny Salon Sztuki w Ostrowie Wielkopolskim (2000) Malarskie Impresje Jazzowe w krakowskiej Galerii ZPAP Pryzmat (2001) Słuchając obrazówTranskrypcje -obie w Centrum Kultury Współczesnej Solvay (2002) a także wiele wystaw zbiorowych w tym: Muzyka w Malarstwie w galerii Obok w Tychach oraz Rysunek i Jazz w galerii Mała w Krakowie. Poszukuje wzajemnych relacji między malarstwem i muzyką poprzez akcentowanie takich elementów, jak: groove, interwał, harmonia, faktura i charakterystyczny jazzowy rytm. W swoich kompozycjach malarskich korzysta z zapisu nutowego (m. in. Transkrypcje). Krokiem w stronę zbliżenia muzyki i malarstwa są projekty audiowizualne integrujące dźwięki i obrazy, a poprzez proces współzależnego formowania obu mediów, poszukujące rodzaju kontrapunktu. Barierę pomiędzy dźwiękiem a obrazem stara się przezwyciężyć, śmiało posługując się ruchem, który stanowi dla nich rodzaj wspólnego mianownika.

NAGRANIA: (CD Studio Underground 2002): Jimmie Smith, Paul Desmond, Santa Maria, Robert Altman

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ