koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarAMKL 75 lat
zmodyfikowano  11 lat temu

brak-tytulu

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 126 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • od: 29 czerwca 2003, niedziela
    do: 17 sierpnia 2003, niedziela

ANTONIO SAURA (1930 – 1998)

Antonio Saura urodził się w Huesca w 1930 roku. W młodości w związku z pracą ojca zmieniał miejsce pobytu, mieszkając kolejno w Madrycie, Walencji i Barcelonie. Jako dziecko często towarzyszył ojcu w czasie zwiedzania Muzeum Prado, gdzie zafascynowały go obrazy Diego Velázqueza Cristo crucificado (1632) i Francisco de Goyi Perro semihundido (1821–23), które wywarły ogromny wpływ na całą jego twórczość. W latach 1953–1955 artysta mieszkał w Paryżu, gdzie należał do grupy surrealistów, którym przewodził André Breton. W latach późniejszych odszedł od surrealizmu, zainspirowany francuskim malarstwem informel (Art Autre) oraz malarstwem amerykańskim. W 1957 roku był jednym z założycieli grupy El Paso, działającej do 1960 roku. W tym czasie był także członkiem katalońskiej grupy Dau. Obie odegrały ważną rolę w rozwoju hiszpańskiego malarstwa informel. Ulubioną formą wypowiedzi malarza było malarstwo olejne, ale także rysunek, grafika (litografie) oraz fotografia. Zajmował się także scenografią współpracując ze swym bratem, reżyserem Carlosem Saurą. Artysta tworzył cykle dzieł realizujących ten sam temat (najbardziej znane to: Portrety Imaginacyjne, Psy Goyi), stosując często różne techniki. Należy do nich także pokazany na wystawie cykl Crucifixiones, obejmujący prace olejne i rysunki z lat 1956–1996. Nawiązuje on do jednego z najbardziej znanych obrazów hiszpańskiego złotego wieku – Ukrzyżowanie Diego Velázqueza – który stał się inspiracją dla wielu hiszpańskich artystów i pisarzy. Jego niezwykła siła oddziaływania to przede wszystkim wynik mistrzowskiego skupienia uwagi na postaciach dzięki czarnemu tłu. Według słów Saury jego kompozycje przedstawiające ukrzyżowaną postać nie mają nic wspólnego z motywacją religijną ani chęcią wywołania uczucia zgorszenia. Postać wpisana w znak krzyża staje się znakiem, symbolem okrucieństwa i tragedii człowieka. Daje przy tym artyście możliwość eksperymentów formalnych. Na wystawie zostanie pokazanych 60 prac artysty – obrazy i rysunki pochodzące ze zbiorów prywatnych.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ