Sebastian Kubica
- 16 lutego 2005, środa» 17:00
Sebastian Kubica - wystawa plakatu
wystawa plakatu
w ramach V Festiwalu Plakatu
z cyklu: Prace polskich artystów z kolekcji Krzysztofa Dydo
W ubiegłym roku dwóch Polaków dostało równorzędne brązowe medale na prestiżowym japońskim Triennale Plakatu w Toyamie. Byli to Sebastian Kubica
i Roman Kalarus. Piękny zbieg okoliczności: można powiedzieć, że tę
samą nagrodę otrzymują razem uczeń
i jego mistrz
z czasów studiów w katowickiej filii ASP w Krakowie. Myślę jednak, że dla tego pierwszego
określenie uczeń
jest już dawno nieaktualne. 29-letni Kubica jest jednym
z najciekawszych i najczęściej nagradzanych młodych plakacistów. Ostatnio
został wyróżniony srebrnym medalem na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach i brązowym medalem na tegorocznym Międzynarodowym Biennale
Plakatu w Warszawie.
Dla mnie jego prace są szczególnie interesujące, ponieważ stanowią
przykład odnajdywania własnego języka graficznego przez nowe pokolenie
projektantów, odcinające się chętnie od tzw. polskiej szkoły plakatu
(czegokolwiek by ta wytarta etykieta nie oznaczała). Bywa często tak, że kontestujący polską tradycję młodzi graficy bezkrytycznie kopiują
zachodnie wzory lub nowinki typograficzne i chociaż nadrabiają
w ten
sposób zaległości w stosunku do światowego dizajnu, często gubią przy
tym własną odrębność. Kubica wyznaje, iż fascynuje go twórczość
naszych wielkich plakacistów: m.in. Tomaszewskiego, Młodożeńca, Lenicy.
Zebrał nawet niewielką kolekcję ich druków, a w swoich plakatach
świadomie nawiązuje do tamtego stylu, zwłaszcza do Jana
Młodożeńca.Kubica podobny jest do Starych Mistrzów także dlatego, że jego droga projektowa wywodzi się w prostej linii z grafiki warsztatowej.
Chętnie wykorzystuje elementy zapożyczone z drzeworytu, linorytu czy serigrafii. Komputer, gotowe kroje pism są dla niego narzędziami
drugorzędnymi. Ale mimo tego powrotu do korzeni, prace Kubicy odbierane są
jako bardzo nowoczesne. Czy dlatego, że różnią się wyraźnie od twórczości rówieśników?W dzisiejszym projektowaniu, zmęczonym bezduszną
precyzją komputera, coraz częściej powraca się do niedokładnej
formy,
podkreślającej np. nonszalancję odręcznego szkicu lub nawiązującej do graffiti. Przykładów dostarcza książka poświęcona przejawom ekspresji w plakacie Up Against the Wall (wyd. RotoVISION), w której Kubicy poświęcono
aż cztery strony. W kontekście tej lektury myślę, że plakaty naszego
bohatera mają więcej zpośpiesznego szablonu, przekazującego prosto i ekspresyjnie polityczno-społeczne treści – niż z wycyzelowanej formy prac
Tomaszewskiego albo Lenicy, o których wspomniałem. Uwagę wydawców zapewne
zwróciła niecodzienna typografia Kubicy, polegająca na rysowaniu każdej
litery jako odrębnego znaku, jak u Eda Felli lub – z polskich projektantów
– Lecha Majewskiego czy Piotra Młodożeńca. Porównywanie Sebastiana
Kubicy do grafików czerpiących pełnymi garściami z możliwości komputera
nie ma sensu. Jego indywidualność przejawia się także w nieco
artystowskiej
postawie życiowej. Mimo iż projektuje plakaty na zlecenie,
omija z dezaprobatą komercyjne agencje reklamowe. Pragnie robić wyłącznie
to, co go interesuje, przedkładając nawet zarobkowanie pracą fizyczną (co
zdarzyło się po studiach) nad niechciane kompromisy. Obawiam się, że taka
postawa nie buduje nowej jakości w polskim projektowaniu graficznym, sprzyja
raczej podkreślaniu odrębności swojej ekspresji i z czasem może
doprowadzić do zamurowania się we własnym stylu
. Sądzę jednak, że polemika jest bezcelowa – ten typ tak ma
. Z drugiej strony, nie zamyka
się on w wygodnej niszy plakatów kulturalnych, podejmując często tematy
społeczne dotyczące aborcji, równouprawnienia kobiet czy przemocy, co daje
interesujące efekty i nasuwa mi myśl, że Kubica sprawdziłby się świetnie
jako ilustrator prasowy. Mógłby w ten sposób zachować swój odrębny
malarski styl o ulotnej, ale także dowcipnej i pomysłowej metaforyce,
komentując na bieżąco życie społeczne i polityczne, dzięki czemu jego
prace poznaliby nie tylko widzowie przeglądów plakatu. Ma bowiem – mimo
że wywodzi swoje prace z grafiki warsztatowej – dizajnerską umiejętność
celnego puentowania stawianych problemów, której brakuje wielu znanym
artystom młodego pokolenia, rysującym do prasy.
Kuba Sowiński
Akwarele, gwasze, monotypie
od: 28 października 2019 do: 30 listopada 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
ul. J. Dietla 53 Kraków
11 359sztuka
Listopadowe wykłady z historii sztuki
od: 4 listopada 2019 do: 28 listopada 2019
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
13 318sztuka
Sztuka doby El Greco
26 listopada 2019 - 18:00
Instytut Cervantesa
Kanonicza 12 Kraków
10 410sztuka
Zamieszkiwanie - finał Konkursu Fundacji Grey House
23 listopada 2019 - 20:00
Galeria Szara Kamienica
Rynek Główny 6 Kraków
9 670sztuka
Klub komiksowy #2: Szalone komiksowe crossovery | Księgarnia Empik
16 listopada 2019 - 15:00
Księgarnia Empik
Rynek Główny 23 Kraków
9 150sztuka
Materia Miasta. Sztuka Nowej Huty od lat 50. do 70. XX w.
od: 1 listopada 2018 do: 31 października 2019
Galeria Huta Sztuki Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
20 289sztuka
Bartek Kieżun | Księgarnia Empik
27 października 2019 - 18:00
Księgarnia Empik
Rynek Główny 23 Kraków
8 696sztuka
Księżniczki, wróżki i syrenki Alicji Grzesiak
20 października 2019 - 18:00jest więcej terminów
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
10 179sztuka
Klub komiksowy #1: Batman. Obrońca uciśnionych czy despota?
19 października 2019 - 14:00
Księgarnia Empik
Rynek Główny 23 Kraków
8 509sztuka
Pomysł na niedzielę
13 października 2019 - 11:00
Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Wietora 15 Kraków
10 043sztuka
Jamais vu, fotografia uliczna // Maja Herzog
10 października 2019 - 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej OFF FRAME
ul. Krakowska 41 Kraków
10 957sztuka
TEST
6 października 2019 - 16:00
Kino Kijów
al. Krasińskiego 44 Kraków
33 390teatr
DNI OTWARTE SZKOŁY MUSICALOWEJ dla dzieci, młodzieży i dorosłych
1 października 2019 - 15:00, 17:00, 19:00
House of Art - Profesjonalne Szkoły Musicalowe
29 listopada 104/U1 Kraków
10 159sztuka
Deborah Sengl z Austrii na wystawie NATURA W SZTUCE
od: 25 kwietnia 2019 do: 29 września 2019
MOCAK
ul. Lipowa 4 Kraków
18 429sztuka
Jolanta Haluch // Kruchość
27 września 2019 - 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej OFF FRAME
ul. Krakowska 41 Kraków
10 418sztuka
Andrzej Wróblewski: KŁOPOTY Z CZŁOWIEKIEM Kolekcji część II
18 września 2019 - 19:00
Galeria Zderzak
Floriańska 3 Kraków
10 296sztuka
Od cyfry do malarstwa // Arkadiusz Rataj
7 września 2019 - 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej OFF FRAME
ul. Krakowska 41 Kraków
10 956sztuka