koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Wrocławianka roku GalaARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

Teatr Tańca GRUPAboso Kraków

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 35 483 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 24 listopada 2006, piątek
    » 19:00

Towarzystwo prze-twórcze

(Warszawa)

Teatr Tańca GRUPAboso (Kraków):

  • Kobieta z wydm, Cicindela

towarzystwo prze-twórcze (Warszawa)

  • Gra w dybuka

Teatr Tańca GRUPAboso (Kraków)

Kobieta z wydm na motywach powieści Abe Kobo

choreografia, scenografia, światło: Eryk Makohon

muzyka: Marcin Pospieszalski

występują: Małgorzata Górny - gościnnie, Magdalena Noworyta, Eryk Makohon

Premiera spektaklu odbyła się przy okazji niedawnego jubileuszu Xlecia zespołu. Kobieta z wydm jest liryczną opowieścią osnutą wokół motywów powieści Abe Kobo z ujmującą kreacją gościnnie występującej w roli tytułowej Małgorzaty Górny.

Cicindela choreografia, scenografia: Eryk Makohon

Muzyka: Yann Tiersen, Lisa Gerrard, Billa Withersa (wykonanie: Eva Cassidy), Jacaszek & Miłka

występują: Katarzyna Ziemska, Paweł Łyskawa

Cicindela to owady z rzędu chrząszczy, z rodziny trzyszczy, będące zajadłymi drapieżnikami. Poruszają się krótkimi skokami, największą sprawność osiągają w trakcie upału. Charakteryzują się dziwnym sposobem ucieczki: odlatują, odwracają się i czekają na oprawcę, wyciągając go w ten sposób w głąb pustyni. Oprawcy stają się ofiarami, padają z głodu i wyczerpania. Cicindele żywią się nimi. Na pierwszy rzut oka ich sylwetki są pełne wdzięku. W rzeczywistości posiadają jednak ostre szczęki i są tak okrutne, że pożerają się nawet wzajemnie.

Teatr Tańca GRUPAboso to zespół, który na stałe wpisał się w krajobraz polskiej sceny tańca współczesnego. Zespół zyskał uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków oraz środowiska tancerzy, choreografów w całym kraju. Powołany przez Eryka Makohona w 1996 roku zespół miał być na początku krótkotrwałą zabawą! W miarę upływu czasu zabawa zamieniła się w pasję, która przetrwała niejedną przeciwność losu i doprowadziła do rozwinięcia zespołu w grupę teatralną z bogatym dorobkiem. Grupa niejednokrotnie zmieniała swoją siedzibę, ciągle szukając miejsca pozwalającego na swobodną realizację stawianych sobie wyzwań scenicznych. Wydaje się, że wreszcie znalazła swoje stałe miejsce. Od dwóch lat jej siedzibę, mecenat i scenę stanowi Nowohuckie Centrum Kultury w Krakowie. Zespół zajmuje się nauką tańca współczesnego i realizacją przedstawień, począwszy od miniatur na pełnych spektaklach skończywszy. Choreografie boso na ogół niosą ze sobą przekaz, rzadko stanowią formę abstrakcyjną, pozbawioną treści. Grupa nie posługuje się jedną, stałą techniką kształcąc raczej świadomość i możliwości ciała, pracując także nad ekspresją i aktorską kreacją tancerzy. Za narzędzie choreografa grupy służą nie tylko muzyczne, choreograficzne i architektoniczno-scenograficzne wykształcenie ale i kompromis pomiędzy doświadczeniem i sceniczną intuicją.

TOWARZYSTWO PRZE-TWÓRCZE (Warszawa) *Gra w dybuka * Kreacja (taniec/ruch/interwencja wizualna): Anna Kruk (Polska), Renata Piotrowska (Polska), Avner Eitan (Izrael)

Muzyka: Didi Fire (Izrael)

Kostium: Zela Klimkowska

Światło: Roman Woźniak

Koordynacja projektu: Renata Piotrowska

Towarzystwo Prze-Twórcze skupia wokół siebie profesjonalnych, niezależnych oraz poszukujących artystów z Polski i zagranicy. Są to ludzie zajmujący się: teatrem, tańcem, sztukami plastycznymi, muzyką. W spektaklach, akcjach i performancach, Towarzystwo Prze-Twórcze szuka zależności między różnymi dziedzinami sztuki. Nietypowymi i eksperymentalnymi działaniami chce poruszać ludzkie zmysły i serca. Osoby skupione wokół Towarzystwa Prze-Twórczego mówią o sobie: Siebie traktujemy z lekkim przymrużeniem oka, a nasze działania z pełnym zaangażowaniem. Zależy nam na konfrontacji na płaszczyźnie artystycznej, kulturowej i społecznej.

ANNA KRUK – tancerka, choreograf poruszająca się przede wszystkim w języku tańca współczesnego i kontakt improwizacji. Uczestniczyła w międzynarodowych projektach m.in. F. Michelettiego, Be van Vark, M. Monteros.

RENATA PIOTROWSKA – aktorka, lalkarka, choreograf. W ostatnim czasie zaangażowana przede wszystkim w improwizację teatralną i taneczną (głównie kontakt improwizacja). Uczestniczyła w wielu warsztatach w kraju i za granicą m.in. z Eckhardem Mullerem, Laurą Chapman.

AVNER EITAN – współczesny artysta wizualny zajmujący się głównie transformacją przestrzeni i budowaniem rzeźb site – specific o charakterze architektonicznym.

Gra w dybuka jest polsko-izraelskim spektaklem z pogranicza teatru, tańca i performancu. Punktem wyjściowym do pracy był Dybuk Szymona Anskiego. Spektakl jest owocem wspólnej kreacji tancerki, aktorki i artysty wizualnego. Połączenie sztuk pozwoliło na stworzenie nietypowego dzieła, którego historia toczy się wokół dwuosobowej huśtawki.

W żydowskiej tradycji dybuk to dusza zmarłego człowieka, która zamieszkała w ciele osoby żyjącej. Dla twórców spektaklu, dybuk to głębokie wspomnienia, nieodparte pragnienia i modlitwy. Relacja z dybukiem to ciągła gra. Gra między górą a dołem. Między lataniem a upadkiem. Czas trwania: 40 minut.

Bilety: 10 zł

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ