Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka
w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje
w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
JESZCZE WIĘCEJ POLSKICH PRZEBOJÓW
16 października 2024 - 17:30/20
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
71 457teatr
AD HOC Impro Show + Julia Kamińska
15 października 2024 - 20:00
Teatr Variété
ul. Grzegórzecka 71 Kraków
2 627teatr
II TERMIN! Kraków: Ryszard Mazur - "Włoski Gruzin"
15 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
2 865teatr
Siesta w drodze - Nancy Vieira
14 października 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
7 146teatr
Spektakl o tym, że nie ma nudnych związków - są tylko mało kreatywni partnerzy
14 października 2024 - 19:00
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
46 862teatr
Ludzie inteligentni
14 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Kino Kijów
Al. Krasińskiego 34 Krakówjest więcej miejsc
1 683 688teatr
Twin Peaks: do drzwi czerwonych zapukam
13 października 2024 - 20:00
Teatr Barakah
Paulińska 28 Kraków
600teatr
Koncert Piotr Żeleski
13 października 2024 - 19:00
Klub Pod Jaszczurami
ul. Rynek Główny 8 Kraków
1 972teatr
Program Kosmos Bajka Prowokacja - III termin
13 października 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
1 685teatr
Cztery Pory Miłowania
13 października 2024 - 18:00
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
2 343teatr
Royal Symphony Orchestra pod batutą Jose Maria Florencio / Chór / Soliści
13 października 2024 - 18:00
TAURON Arena Kraków
Stanisława Lema 7 Kraków
66 709teatr
A ja wolę moje... 45 lat
13 października 2024 - 18:00
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
31 011teatr
Kasprzykowski, Arciuch, Opania, Fidusiewicz
13 października 2024 - 15:30/19
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
223 543teatr
Burlesque - zmysłowy spektakl wokalno - taneczny
13 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Cabaret w Krakowie
Krakowska 5 31-062 Kraków Kraków
9 267teatr
Klaun Feliks - Klaun w balonie
13 października 2024 - 11:00jest więcej terminów
Klub Komediowy Charlie
Osiedle Zielone 9, 31-968 Kraków Kraków
847teatr
Seks po krakosku
13 października 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny w Krakowie
ul. Starowiślna 21, II piętro Kraków
17 206teatr
Cztery Pory Miłowania
13 października 2024 - 18:00
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
59 091teatr