Końcówka - Fin de partie
- 11 marca 2006, sobota» 19:15
- 9 marca 2006, czwartek» 19:15
- 8 marca 2006, środa» 19:15
- 7 marca 2006, wtorek» 19:15
- 5 marca 2006, niedziela» 19:15
- 4 marca 2006, sobota» 19:15
Samuel Beckett
Scena na Sarego 7
- tłumaczenie Antoni Libera
- reżyseria i scenografia Maciej Sobociński
- muzyka Bolesław Rawski
- kostiumy Magdalena Sobocińska
Występują:
- HAMM - Juliusz Krzysztof Warunek
- CLOV - Marcel Wiercichowski
- inspicjent/asystent reżysera: Sylwia Domin
Obok Czekając na Godota, napisana w 1956 roku Końcówka, należy do najbardziej znanych i najczęściej granych utworów Samuela Becketta. Powodem, dla którego wciąż sięgają po nią reżyserzy jest niesłychanie pojemna możliwość teatralnej interpretacji tekstu.
Kryzys współczesnego świata i opisanie kosmosu ludzkiej tragedii jest głównym wątkiem Końcówki, której siła polega na mówieniu o fundamentalnych sprawach językiem pełnym ironii i absurdu.
*Wierzę, że w każdej przestrzeni i pod każdą szerokością geograficzną, człowiek, który przychodzi do teatru chce się spotkać z drugim człowiekiem. Przychodzi po to, by zadawać sobie pytania, by myśleć, by się rozwijać.
Życie w bezrefleksyjnych czasach nie zwalnia nas od obowiązku czucia i myślenia. To, że na co dzień pomijamy dyskusję o ważkich tematach, nie oznacza, że ich nie ma. "Końcówka" jest szalenie trudnym tematem, ale budując to przedstawienie, cały czas pamiętam - idąc w ślad za Beckettem - że o sprawach trudnych i ostatecznych nie trzeba mówić okropnie serio. Ironia i wywołany nią śmiech potrafi zdziałać znacznie więcej, niż napuszone słowa wygłoszone ex catedra.
Interesuje mnie próba dotknięcia rejonu, który jest "pomiędzy". Pomiędzy życiem, a śmiercią, istnieniem i jego kresem. A "Końcówka" opisuje krańcowe momenty życia człowieka, w specyficzny beckettowski sposób, u którego podstaw leży absurd, surrealizm i okrutny dowcip.
Reżyserowanie "Końcówki", które jest dla mnie wyzwaniem, opieram na grze aktorów. Na ich inteligencji, wrażliwości i pracy. Problemy, tematy i pytania zawarte w "Końcówce" wydają mi się bardzo istotne i ważkie. Ponadto, albo przede wszystkim, to świetnie napisany dramat. Z wyczuciem sceny. Z wyśmienitymi - będącymi dla aktorów niebywałym zadaniem - rolami. Oparty na błyskotliwym i inteligentnym dialogu.
*
fragmenty rozmowy z reżyserem
Maciej Sobociński
Studiował na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. W 2004 roku, jako jedyny Polak, został stypendystą programu Das Internationale Forum junger Bühnenangehöriger odbywającego się w ramach Berliner Theatertreffen - największej niemieckiej imprezy teatralnej, skupiającej młodych aktorów, reżyserów, scenografów, dramaturgów, autorów muzyki i choreografów. Uznawany jest za jednego z najbardziej obiecujących polskich twórców teatralnych młodego pokolenia. Pracę rozpoczął w 1997 roku od współpracy przy inscenizacjach Iwony, księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza (reż. Horst Leszczuk) oraz Don Juana Moliera (reż. Marek Fiedor) w Starym Teatrze w Krakowie. Od 1999 roku reżyseruje samodzielnie. W swoim dorobku artystycznym ma realizacje spektakli: Tartuffe czyli Świętoszek Moliera (Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie), Dziady Adama Mickiewicza (Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu; spektakl wyróżniony podczas XXVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych w 2001 roku), Rewizor Nikołaja Gogola (Teatr Bagatela w Krakowie), Życie: trzy wersje Yashminy Rezy (Teatr Polski we Wrocławiu), Norway.today Igora Bauersimy (Fundacja Starego Teatru w Krakowie), Ca-sting Rafała Kmity (Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie). W 2003 roku przygotował dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie arcydramat Mickiewicza po raz drugi, we własnej reżyserii i adaptacji, jako Dziady. Gustaw-Konrad. Za ten spektakl na XXIX Opolskich Konfrontacjach Teatralnych otrzymał nagrodę za reżyserię. Ostatnie realizacje Sobocińskiego to Ożenek Nikołaja Gogola dla Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i MIT: Kordian Słowackiego dla Teatru Polskiego we Wrocławiu. W 2004 roku Maciej Sobociński przedstawił własną, uwspółcześnioną wizję Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas II Festiwalu Sacrum-Profanum a w kolejnej edycji Festiwalu, we wrześniu 2005, wyreżyserował widowisko muzyczne na podstawie Romea i Julii Szekspira do muzyku Sergiusza Prokofiewa.
Końcówka
w reżyserii Macieja Sobocińskiego będzie prezentowana
również podczas kolejnej edycji międzynarodowego Festiwalu Dedykacje
w Krakowie. Na rok 2006 przypada setna rocznica urodzin Samuela Becketta i temu
autorowi poświęcone zostaną tegoroczne Dedykacje (27 listopada – 3 grudnia 2006).
Kraków | Rafał Sumowski - Gra półsłówek | 28.11.24 g.19.00
28 listopada 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
4 274teatr
Andrzej Sikorowski z zespołem - 50 lat na estradzie
28 listopada 2024 - 19:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
70 705teatr
żONa - komedia niejednoznaczna w swoim rodzaju
28 listopada 2024 - 19:30
Kino Kijów Centrum
Al. Krasińskiego 34 Kraków
75 538teatr
"Opowiem jak się spotkamy"
28 listopada 2024 - 20:00jest więcej terminów
Klub Kwadrat
ul.Skarżyńskiego 1 Kraków
174 292teatr
Strzała amora | Komediowy Spektakl Teatralny
27 listopada 2024 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Figur Kraków
ul. Sławkowska 14 Kraków
6 197teatr
Masz Minutę
27 listopada 2024 - 19:00
Nowohuckie Centrum Kultury
ul. Jana Pawła II 232 Kraków
9 832teatr
Accantus Live 6
27 listopada 2024 - 19:00
Klub STUDIO
Witolda Budryka 4 Kraków
75 707teatr
W programie "Dawaj na solo"
27 listopada 2024 - 19:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
50 097teatr
Z Wiednia do Nowego Jorku
27 listopada 2024 - 19:00
Filharmonia Krakowska im. Karola Szymanowskiego
ul. Zwierzyniecka 1 Kraków
82 450teatr
Grzegorz Dolniak stand-up "Mogło być gorzej"
27 listopada 2024 - 20:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
273 847teatr
DIRE STRAITS LAGACY ,,World Tour".
26 listopada 2024 - 20:00
ICE KRAKÓW Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
30 045teatr
W programie "Lajcik"| V termin
26 listopada 2024 - 20:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
3 722teatr
Berek, czyli Upiór w Moherze
26 listopada 2024 - 17:00/20
Teatr im. J. Słowackiego
plac Świętego Ducha 1 Kraków
105 990teatr
"Widma atelier"
26 listopada 2024 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Zależny Politechniki Krakowskiej
ul. Kanonicza 1 Kraków
11 128teatr
u mnie działa - wieczór z improwizacją na żywo!
25 listopada 2024 - 20:00
Klub Buda
ul. Czapskich 2 Kraków
3 291teatr
Drugi Termin! Nowy program: Ballada
25 listopada 2024 - 19:00
Klub Zaścianek
Józefa Rostafińskiego 4 Kraków
3 611teatr
Wielka Gala Andrzejkowa Trzech Tenorów w Operze Krakowskiej
25 listopada 2024 - 18:00
Opera Krakowska
ul. Lubicz 48 Kraków
5 353teatr