koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365KLIMT wystawa WrocławCantores wiolonczelaTP Repertuar 11.2024ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAG
zmodyfikowano  12 lat temu

KTO OTWORZY DRZWI?

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 31 478 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 10 grudnia 2006, niedziela
    » 18:00
  • 9 grudnia 2006, sobota
    » 18:00
  • 8 grudnia 2006, piątek
    » 18:00

Neda Neżdana

Neda Neżdana

KTO OTWORZY DRZWI?

(Toj szczo widczyniaje dweri)

przekład: Jerzy Czech

Reżyseria i opracowanie muzyczne: Waldemar Śmigasiewicz

Scenografia: Maciej Preyer

Inspicjent/sufler: Sylwia Domin

Występują:

  • Wira - Ewa Mitoń
  • Wika - Małgorzata Piskorz

KTO OTWORZY DRZWI?

Podtytuł sztuki Kto otworzy drzwi? brzmi: czarna komedia dla teatru tragedii narodowej. Rozbudowany, intryguje swoją tajemniczością i wbrew rozmaitym podtytułom bardziej zaciemnia niż tłumaczy temat.

Bo jeśli dzięki określeniu czarna komedia można w jakiś sposób zidentyfikować rodzaj humoru i groteskowe ujęcie tematu, to już teatr tragedii narodowej brzmi niejasno, by nie powiedzieć: niepokojąco.

Niepokoi fraza dlaczego czarna komedia dla tragedii narodowej? Jakaż to tragedia narodowa na wesoło? Jakiż to smutny, a przez to wesoły dramat może rozgrywać się pomiędzy zamkniętymi w prosektorium dwiema kobietami? Historia o miłości, zdradzie i zazdrości?

Otóż nie. Ta intensywnie krótka rzecz traktuje o wolności. O przedziwnym stanie nie radzenia sobie z wolnością w czasach, kiedy wolność jest dana. O nieumiejętności korzystania z oferowanych przez wolność przywilejów i narzucanych przez nią obowiązków. O upragnionej i oczekiwanej wolności, z którą – jak już jest – nie wiemy co zrobić.

Teoretycznie przygotowane na każdą socjologiczno - polityczno – historyczną ewentualność, bohaterki Nedy Neżdanej, są absolutnie zagubione. Brak przewodnika i jasnych wytycznych podcina skrzydła odwagi i działania, mocno przecież zahartowanych życiem kobiet.

Tkwiąc w beckettowskim zawieszeniu, pomiędzy: ...możesz odejść, ale możesz zostać, możesz być żywa, ale możesz być martwa. Sama wybierasz, będą trwać w sierocym uścisku, aż pogasną wszystkie światła.

NEDA NEŻDANA - to pseudonim, który przybrała młoda ukraińska – urodzona w 1971 roku – poetka, dramatopisarka, krytyk i tłumaczka Nadija Mirosznyczenko. Absolwentka Kijowskiej szkoły artystycznej – Kijowskiego Uniwersytetu Lingwistycznego (wydział filologia romańska) oraz Akademii Kijowsko – Mohylańskiej (kulturologia) jest jedną z najbardziej twórczych i barwnych postaci tworzących kulturę współczesnej Ukrainy. Zanim w 2001 roku zaczęła zajmować się kuratelą nad projektami dramatycznymi w Centrum Sztuki Teatralnej, między innymi była: dziennikarką w agencji UNIAN, kierowała działem teatru w piśmie Kino – Teatr, była również kierownikiem literackim Teatru im. Panasa Saksahanśkiego w Białej Cerkwi, scenarzystką powieści radiowej, redagowała scenariusz serialu, wykładała (gdzie wcześniej również studiowała) w Centrum Współczesnej Dramaturgii Eksperymentalnej Anatolija Diaczenki. Nieprawdopodobna wręcz aktywność Neżdany obejmuje wszelkie kulturalne dziedziny. Uhonorowana wieloma nagrodami, dramatopisarka jest także poetką, dziennikarką, redaktorką i współautorką antologii sztuk teatralnych. Oprócz tego zredagowała dwie antologie nowożytnej dramaturgii: francuskiej i serbskiej.

Od roku 2005 jest współzałożycielką kijowskiego teatru-studio MIST (Młodzieżowy Interaktywny Teatr Współczesny), wykłada w prywatnej szkole teatralnej. Jej sztuki wystawiono przeszło czterdzieści razy na Ukrainie (Kijów, Ługańsk, Równe, Odessa, Biała Cerkiew, Lwów, Mikołajów, Chersoń, Czerniowce, Kałusz), w Rosji (Moskwa, Jekatierynburg) oraz USA (Nowy Jork).

Kto otworzy drzwi, które w Polsce swojej prapremiery w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza doczekają się w Teatrze Bagatela, zostały nagrodzone na moskiewskim festiwalu młodej dramaturgii Lubimowka (2003) oraz włączone do katalogu najlepszych sztuk Europy The European theatre today. Plays (2004).

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ