koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Łucja z Lammermoor

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 22 811 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 17 marca 2008, poniedziałek
    » 18:30
  • 16 marca 2008, niedziela
    » 18:30
  • 5 marca 2007, poniedziałek
    » 18:30
  • 12 listopada 2006, niedziela
    » 18:30
  • 14 maja 2006, niedziela
    » 18:30
  • 23 maja 2005, poniedziałek
    » 18:30

Gaetano Donizetti

Występ Opery Krakowskiej. Gwiazda Metropolitan Opera – Mariusz Kwiecień w 'Łucji z Lammermoor" po raz pierwszy na krakowskiej scenie.

Mariusz Kwiecień – wybitny polski baryton młodego pokolenia, po debiutach na największych scenach operowych świata, zaśpiewa po raz pierwszy w Operze Krakowskiej. Artysta wystąpi gościnnie w roli Lorda Ashtona w spektaklu Łucja z Lammermoor 23 maja 2005 r. W spektaklu pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego usłyszymy także m.in.: Joannę Woś ( Łucja), Adama Zdunikowskiego(Edgar), Tomasza Jedza(Artur), Przemysława Firka (Raimondo), Bożenę Walczyk- Skrzypczak (Alisa).

Mariusz Kwiecień odnosi spektakularne sukcesy w najbardziej prestiżowych teatrach operowych na czele z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie zachwycił partią Aliego we Włoszce w Algierze. Z powodzeniem występował m.in.: w Sa? Paulo, Michgan, Antwerpii, czy Gandawie. Stale współpracuje z Lyric Opera of Chicago, z Grand Théâtre de Geneve, San Francisco Opera, Seattle Opera, a także z Festiwalem Glyndenbourne. W warszawskim Teatrze Wielkim- Operze Narodowej brawurowo wykonał tytułowe role w Don Giovannim W.A. Mozarta oraz w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego – spektaklach wyreżyserowanych przez Mariusza Trelińskiego. M. Kwiecień jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie (klasa prof. Włodzimierza Zalewskiego), laureatem znaczących konkursów wokalnych, jak austriacki Hans Gabor/Belvedere (1996 r.), czy Międzynarodowy Konkurs Śpiewaczy Francisco Viňasa w Barcelonie (1998 r.). Obecny sezon 2004/2005 stanowi kolejny poważny krok w karierze artystycznej solisty – śpiewa m.in.: Almavivę w Weselu Figara pod batutą J. Levina oraz partię Silvia w Pajacach (obie role w MET), Don Giovanniego pod dyrekcją S. Ozawy w Wiener Staatsoper, Marcella w Cyganerii w Royal Opera House, Covent Garden w Londynie.

Mariusz Kwiecień ceniony jest nie tylko za nienaganną technikę wokalną, piękną, niezwykle bogatą barwę głosu, ale przede wszystkim za ogromną muzykalność i doskonałe wyczucie sceniczne. W trakcie krakowskiego wieczoru, artysta odbierze Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego, przyznaną mu w 2004 r. przez Fundację Opera i Ogólnopolski Klub Miłośników Opery Trubadur za rolę w Eugeniuszu Onieginie, w kategorii Najlepsza rola męska. Nagroda przyznawana jest śpiewakom polskim za najwybitniejsze role operowe danego sezonu.

reżyseria: Laco Adamik

kier. muzyczne: Tadeusz Kozłowski

scenografia: Barbara Kędzierska

przygotowanie chóru: Ewa Bator

Oparta na prawdziwych wydarzeniach romantyczna powieść Narzeczona z Lammermoor Sir Waltera Scotta doczekała się wielu opracowań muzycznych, ale do historii opery przeszła jako Łucja z Lammermoor autorstwa Gaetana Donizettiego, z librettem opracowanym na podstawie powieści Scotta przez Salvatore Cammarano. Donizetti skomponował muzykę Łucji w ciągu niespełna czterdziestu dni. W uwieńczonym sukcesem prapremierowym przedstawieniu w neapolitańskim Teatro San Carlo we wrześniu 1835 roku wzięła udział Fanny Tacchinardi-Persiani. Jeszcze za życia kompozytora w partii Łucji występowała Marie von Marra, a jedną z najsłynniejszych odtwórczyń tej roli została Adelina Patti, która w operze Donizettiego zadebiutowała w wieku zaledwie szesnastu lat.

Łucję z Lammermoor zawdzięczamy prawdopodobnie wybujałym ambicjom Donizettiego i jego impresaria Domenico Barbaji. Po sukcesie Purytanów Vincenza Belliniego, z którym konkurował, Donizetti postanowił dorównać mu w dziedzinie opery tragicznej. Najsłynniejszym fragmentem jego dzieła jest scena obłędu Łucji, która daje duże pole do popisu dla możliwości wokalnych oraz aktorskich śpiewaczki. W epoce belcanto scena szaleństwa dość często pojawiała się w operach - niektóre primadonny wymagały wręcz od kompozytora umieszczenia jej w partyturze, dlatego że pozwalało im to na popisy wokalne bez zarzutu, że puste ornamenty nie służą rozwojowi akcji.

www.opera.krakow.pl

tel. (012) 421 42 00

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ