koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYTpL repertuarMuzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Orfeusz i Eurydyka

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 403 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 19 lutego 2007, poniedziałek
    » 18:30
  • 18 lutego 2007, niedziela
    » 18:30
  • 27 listopada 2006, poniedziałek
    » 18:30
  • 19 lutego 2006, niedziela
    » 18:30
  • 23 października 2005, niedziela
    » 18:30
  • 1 lipca 2005, piątek
    » 18:30
  • 6 czerwca 2005, poniedziałek
    » 18:30
  • 7 marca 2005, poniedziałek
    » 18:30
  • 6 marca 2005, niedziela
    » 18:30
  • 7 czerwca 2004, poniedziałek
    » 18:30
  • 6 czerwca 2004, niedziela
    » 18:30

Chrostof W. Gluck

spektakl Opery Krakowskiej

  • kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski
  • reżyseria, scenografia: Włodzimierz Nurkowski
  • przygotowanie chóru: Ewa Bator
  • ruch sceniczny: Elena Korpusenko

Obsada:

  • Orfeusz – Agnieszka Cząstka / Alicja Węgorzewska-Whiskerd
  • Eurydyka – Joanna Tylkowska / Karin Wiktor-Kałucka
  • Amor – Dorota Mentel / Katarzyna Oleś-Blacha
  • Orkiestra, Chór, Balet Opery Krakowskiej

Mityczna opowieść o Orfeuszu, który ubłagał Zeusa, aby mógł zejść do krainy podziemi i zabrać z niej zmarłą żonę Eurydykę, fascynowała kolejne pokolenia malarzy, pisarzy i kompozytorów, m.in. Monteverdiego, Lully’ego, Rameau, Haydna, Strawińskiego. Urokowi tej historii, o wielkiej miłości, poddał się też Christoph Willibald Gluck i napisał na ten temat operę. Tak powstało trzyaktowe dzieło Orfeusz i Eurydyka, które wystawione po raz pierwszy w Wiedniu, w 1762 roku, odniosło wielki sukces.

W Operze Krakowskiej prezentowano do tej pory dwie inscenizacje Orfeusza i Eurydyki w 1970 roku - kierownictwo muzyczne: Roman Mackiewicz, reżyseria Krystyna Sznerr – oraz w 1984 roku, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego i pod kierownictwem muzycznym Ewy Michnik. Wtedy na scenie wystąpiły m.in. Alicja Dubik, Maria Domańska, Krystyna Tyburowska, Anna Plewniak, Bożena Walczyk-Skrzypczak.

Opowieść, znana wszystkim doskonale, miała jednak w operze Glucka inne zakończenie. Jak pamiętamy z mitologii, dzielny Orfeusz, wyprowadzając żonę z podziemi, nie dotrzymał warunków umowy z Zeusem i spojrzał na Eurydykę, co spowodowało jej śmierć. Libretto opery – autor Raniero da Calzabigi - posłuszne konwencji epoki, zmieniło finał tragedii, na szczęśliwe zakończenie. W operze, zrozpaczony Orfeusz, który pragnie odebrać sobie życie, zostaje uratowany przez Amora, który przywraca do życia także Eurydykę.

Jednak nie dzięki tematowi tego dzieła Gluck przeszedł do historii. Wszystkiemu winna znakomita muzyka, która była zwiastunką reformy, jaką Gluck zdecydował się przeprowadzić w operze. Kompozytor postanowił odejść od lekkiej opery włoskiej i jej zewnętrznego efekciarstwa, na rzecz opery poważnej. Wprowadził zróżnicowane recytatywy, zwiększył rolę orkiestry, wzbogacił partie chóru i baletu. Przy czym partie te zawsze miały treściowe uzasadnienie i zostały zgrabnie wplecione w akcję.

Czas trwania: 1 godzina 30 minut; 3 akty, 1 przerwa

Ceny biletów:

  • Bilety pełnopłatne: I – 44, 00; II – 34,00; III – 25,00
  • Bilety ulgowe: I – 41,00; II- 31,00; III – 22,00
  • Kategoria VIP: I – 80,00.
zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ