koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarBANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu

Jaś i Małgosia - Kraków

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 25 065 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 28 lutego 2005, poniedziałek
    » 11:00
  • 27 lutego 2005, niedziela
    » 17:00
  • 1 czerwca 2003, niedziela
    » 17:00

Engelbert Humperdinck

Występ Opery Krakowskiej.

Opera 'Jaś i Małgosia" Humperdincka oparta na motywach znanej baśni braci Grimm od ponad stu lat cieszy dorosłych i dzieci, przełożona na siedemnaście języków, wystawiana od Berlina do Tokio, od Australii do Ameryki Północnej i Południowej. Libretto napisane przez siostrę kompozytora Adelheid Wette - przeznaczone pierwotnie do użytku domowego zachwyciło Humperdincka swoistą poezją i urokiem. Prapremiera opery miała miejsce w 1893 roku, a zatem można mówić o jej neoromantycznym rodowodzie, choć w przypadku Humperdincka jest to kontynuacja harmoniki Wagnera, którego powszechnie uznaje się za tego, który pogrzebał system tonalny w muzyce, utorował drogę nowoczesnym systemom dźwiękowym (rozwijanie i komplikowanie chromatyki, rozluźnianie wzajemnych zależności funkcji harmonicznych). Styl Humperdincka, co zgodnie podkreślają krytycy, wywodzi się właśnie z osiągnięć Wagnera, szczególnie w zakresie składu instrumentów oraz pełnej blasku techniki instrumentacji. Jaś i Małgosia posiada dwie wersje: symfoniczną i kameralną. Krakowska realizacja jest wersją kameralną, przeznaczoną na 28 instrumentalistów.

Zgodnie z duchem romantyzmu Humperdinck wykorzystał w poszczególnych scenach Jasia i Małgosi stare ludowe pieśni niemieckie, które znakomicie w swej melodyce i charakterze gatunku korespondują z naiwną baśniową rzeczywistością. Mamy zatem z jednej strony odwołanie się do tradycji ludowej, z drugiej bogaty, wyrafinowany język muzyczny, a wszystko ujęte w ramy poetyckiej atmosfery, którą budują główne postacie.

www.opera.krakow.pl

tel. (012) 421 42 00

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ