koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
GDYBYM BYŁ BOGACZEM
zmodyfikowano  7 lat temu

Wielka muzyka wielkich Rosjan

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 338 wyświetleń od 25 kwietnia 2007
  • 28 kwietnia 2007, sobota
    » 18:00
  • 27 kwietnia 2007, piątek
    » 19:00

Koncert symfonicznypod batutą JANA KRENZA

wykonawcy:

  • Orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej
  • Jan KRENZ - dyrygent

w programie:

  • S. Rachmaninow – II Symfonia e-moll op. 27
  • I. Strawiński – Symfonia psalmów

Koncert Filharmonii Krakowskiej jest swoistym recitalem dyrygenckim Jana Krenza, prezentującym zgodnie z zamysłem maestra "Wielką muzykę wielkich Rosjan". W programie znalazła się bowiem "II Symfonia e-moll" op. 27 Sergiusza Rachmaninowa - fundamentalne dzieło późnoromantycznej muzyki rosyjskiej oraz bezsprzeczne arcydzieło muzyki XX wieku - Symfonia psalmów Igora Strawińskiego.

"Symfonia" Rachmaninowa zarówno formalnie, jak i swoim charakterem nawiązuje do trzech ostatnich symfonii Czajkowskiego, szczególnie Piątej, również napisanej w tonacji e-moll. Uwagę słuchacza przykuwa w niej przede wszystkim bogactwo pomysłów melodycznych, cała Symfonia ma charakter liryczno - pastoralny, mimo monumentalności formy i intensywności efektów brzmieniowych. Poszczególne części dzieła powiązane są wspólnymi intonacjami, przypominającymi motywy ludowe.

"Symfonia psalmów" Strawińskiego pochodzi z tzw. religijnego okresu twórczości, który zaowocował ponadto powstaniem Mszy, kantaty Babel i trzech utworów na chór a capella. Kompozytor, który jeszcze przed ukończeniem gimnazjum oddalił się od kościoła prawosławnego, pod koniec lat 20-tych zaczął się zwracać do swych religijnych korzeni. "Symfonia psalmów" powstała w 1930 roku z inicjatywy Sergiusza Kusewickiego jako utwór na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną o specyficznym składzie - z dodanymi dwoma fortepianami oraz smyczkami ograniczonymi do grupy wiolonczel i kontrabasów. Jest to dzieło o wyjątkowej przejmującej ekspresji, "...muzyka, zanim przybierze w finale ton hymnicznej odświętności, staje się dramatyczną inwokacją, żarliwą modlitwą, bolesnym pytaniem..." /R. Vlad - Strawiński/

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ