koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
KLIMT Wrocław
zmodyfikowano  12 lat temu

Czarodziejski flet – wyzwanie

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 24 279 wyświetleń od 12 maja 2007

wg W.A. Mozarta i E. Schikandera

Gościnny występ z Norymbergii.

Thalias Kompagnons

Ensemble KONTRASTE

Tafelhalle Norymberga

koncepcja i reżyseria: Thalias Kompagnons (Jörg Schlachter, Joachim Torbahn, Tristan Vogt)

scenografia, projekty lalek: Joachim Torbahn

opracowanie muzyczne: Marcus Maria Reißenberger

Występują:

  • Daniel Gloger (kontratenor)
  • Joachim Torbahn, Tristan Vogt (lalki)
  • zespół Ensemble KONTRASTE (8 muzyków)

Rok 2006 był rokiem Mozarta. Opery wybitnego kompozytora znalazły się w repertuarach prawie wszystkich teatrów muzycznych. Ale nie tylko te, również małe, nieinstytucjonalne zespoły, na co dzień parające się zupełnie innymi gatunkami teatralnymi, sięgnęły do spuścizny Mozarta. Tak było w przypadku znanego norymberskiego teatru lalkowego Thalias-Kompagnions (dawniej Tristans-Kompagnions). Reżyser spektaklu Tristan Vogt realizując swoje przedstawienie postanowił wrócić do pierwotnej formy opery jaką był „Czarodziejski flet”, a mianowicie do opery balladowej wywodzącej się z Francji i noszącej tam nazwę wodewilu. Librettem opery jest baśń z wszystkimi charakterystycznymi dla niej postaciami, dlatego też pomysł, aby dzieje Tamina, Paminy, Królowej Nocy i Sarastra opowiadały lalki odpowiada charakterowi mozartowskiego dzieła i przeciwstawia się powszechnie przyjętej interpretacji, jakoby „Czarodziejski flet” był opera masońską. Za pomocą tekstów operowych arii oraz dialogów słownych poznajemy historię, która jest metaforą współczesnych relacji międzyludzkich. Dobrotliwy, ale trochę naiwny książę Tamino, niosąc pomoc swojej ukochanej Paminie skonfrontowany zostaje z dwiema wpływowymi postaciami: żądną władzy Królową Nocy i demagogicznym czarodziejem Sarastrem. Wypełniając wszystkie stawiane mu zadania osiąga swój cel, ale niestety nie zostaje bohaterem.

Forma teatru lalkowego nie oznacza jednak, że spektakl adresowany jest do dzieci. Bajkowa historia Mozarta opowiedziana jest przez twórców spektaklu z przymrużeniem oka, humorem i wdziękiem, ale podszyta jest też kafkowską wręcz ironią. W swojej inscenizacji autorzy z jednej strony nawiązują do dawnych tradycji teatru lalkowego, z drugiej zaś wykorzystują wszystkie nowoczesne środki teatralne jak wielkoformatowe projekcje wideo, czy przenoszenie akcji w różne miejsca za pomocą kamery. Pierwszoplanową rolę w przedstawieniu, obok lalek przypominających figury z obrazów Paula Klee, odgrywa zespół Ensamble KONTRASTE i wybitny solista, kontratenor Daniel Gloger. Ogromna, bardzo rzadko spotykana skala głosu, umożliwia mu wykonanie wszystkich operowych arii: od Paminy (sopran) do Sarastra (bas).

Zarówno publiczność w Norymberdze jak i niemieccy krytycy przyjęli tę niecodzienną realizację „Czarodziejskiego fletu” entuzjastycznie. Prasa była zgodna, że rzadko spotyka się inscenizacje teatralne, które byłyby tak wyrafinowane, bogate w doskonałe pomysły sceniczne, zaskakujące ogromną kreatywnością, a jednocześnie zrealizowane zostały z taką lekkością i dowcipem. Spektakl zaproszony został do udziału w jednym z najważniejszych festiwali teatralnych w Europie: Wiener Festwochen w Wiedniu. W jego tegorocznej edycji swoją wersję „Czarodziejskiego fletu” zaprezentował tam wybitny krakowski reżyser Krystian Lupa.

Czas trwania: ok. 80 min. bez przerwy

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ