koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

INFORMACJA:

dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
dla zakresu jest nie ma danych
dlatego przekierowano do zakresu BYŁO
OK

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363LATO w biblioteceKOMEDAGASTRO Miasto 4
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

GARGANTUA I PANTAGRUEL

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 23 298 wyświetleń od 5 czerwca 2007
  • 9 czerwca 2007, sobota
    » 23:00

Wg Francois Rabelais’go

STOWARZYSZENIE TEATRALNE BADÓW „GARGANTUA I PANTAGRUEL” Wg Francois Rabelais’go

Reżyseria: Piotr Bikont Muzyka: Krzysztof Knittel Scenografia: Aleksander Janicki

Występują: Joanna Fidler, Beata Kolak, Mirosława Olbińska

Rzecz dzieje się gdzieś na zapleczu winiarni, albo karczmy, może w jakimś pomieszczeniu piwnicznym. Trzy kobiety zajęte są rutynową pracą. Monotonną robotę urozmaicają sobie snuciem opowieści. Opowiadają to, co zasłyszały na targowiskach, odpustach, jarmarkach, a przede wszystkim wśród ucztujących gości karczmy. Ich opowieści układają się w historię życia Gargantui i jego syna Pantagruela, legendarnych olbrzymów - nieolbrzymów. Przedstawienie z jednej strony opowiada losy i przypadki dwóch średniowiecznych herosów, z drugiej stanowi swoiste odbicie świata mężczyzn w świadomości i mentalności kobiet, które tylko kreując własną wersję tego świata mogą w nim uczestniczyć. Ze sceny na scenę ewoluuje sposób narracji. Kobiety najpierw tylko opowiadają, potem zaczynają pół-inscenizować za pomocą rekwizytów, grać ze sobą, wreszcie odgrywać sceny, stopniowo coraz bardziej postaciując. Co jakiś czas akcja przerywana jest wspólną modlitwą - odśpiewaniem psalmu. Jest to muzyka szczególna - adaptacja wielogłosowych Psalmów Krzysztofa Knittla napisanych na zamówienie festiwalu Warszawska Jesień 2001. Silne w oryginale wątki satyryczno - antyklerykalne zostały w adaptacji pominięte. Kluczem interpretacyjnym arcydzieła Francois Rabelais jest apoteoza człowieczej wolności, cielesności, przaśnego humoru i radości życia, w połączeniu i harmonii (a nie, jak widzą to niektórzy interpretatorzy - w przeciwieństwie) z człowieczą duchowością i religijnością. W atmosferze plebejskiej rubasznej zabawy przetykanej żarliwą modlitwą, autorzy spektaklu pragną - za przykładem mistrza Rabelais - głosić jedność świata, ciała i ducha, wzajemną przenikalność sacrum i profanum, pochwałę człowieka pełnego, wolnego i radosnego.

Z recenzji: „Właściwą proporcję między potęgą człowieczego ducha, a fenomenem jego cielesności, rozumianym szerzej niż (zgodnie z permisywnym duchem naszych czasów) wyłącznie seksualność, przywraca niezwykle zabawne przedstawienie Piotra Bikonta, „Gargantua i Pantagruel”, który z opasłych pięciu ksiąg powieści François Rabelais’go wybrał kilkanaście epizodów i ułożył w smaczną opowieść. Mimo rozlicznych historii o puszczaniu wiatrów, defekacji, chędożeniu, podcieraniu się ptactwem i sikaniu na lud paryski itd. nie o tym rzecz wyłącznie jest; to bardziej opowieść u sztuce bajania jako podstawowym środku budowania więzi międzyludzkich. Dziś - w czasach narracyjnej bierności, kiedy głową rodziny bywa telewizor z racji tego, że ma najwięcej do powiedzenia – snucie opowieści jest już niestety kopaliną. Przedstawienie Bikonta pokazuje, że pozbawiając się tej umiejętności straciliśmy sporo z tego, co czyni człowieka. Osiąga to w sposób najprostszy: pozwalając opowiedzieć o przygodach Gargantui, Pantagruela i jego kompana Panurga trzem kobietom pracującym w kuchni (świetne role Mirosławy Olbińskiej, Joanny Fidler i Beaty Kolak). One to – zabijając czas dzielony na obieranie ziemniaków, ugniatanie ciasta i doglądanie maszynerii produkującej wódkę – snują przebzdurne historyjki, a widzowie – zarykując się ze śmiechu – zwijają się z zazdrości, że sami już tak bajdurzyć nie potrafią”. Andrzej Saramonowicz, Przekrój

bilety:

0 zł

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ