koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGWrocławianka roku GalaCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365
zmodyfikowano  12 lat temu

PRO MUSICA MUNDI

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 136 wyświetleń od 12 września 2007
  • 21 września 2007, piątek
    » 18:30

Ensemble Vocale Veneto

Idea planowanych koncertów jest owocem badań prowadzonych w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, dotyczących związków włoskiej i polskiej kultury muzycznej w dawnych wiekach.

Dwór królewski w okresie panowania Wazów należał do najprężniejszych ośrodków kultury muzycznej w Europie i mógł poszczycić się twórczością, jak i wykonawstwem na najwyższym poziomie. Szczególną rolę w zakresie muzyki świeckiej odegrali na terenie Rzeczpospolitej artyści włoscy. Przeszczepili oni na nasz grunt typowo włoskie gatunki muzyczne, jak dramma per musica, czy madrygał. Obie formy należały do sztuki elitarnej, zarówno w sensie jakości warsztatu kompozytorskiego, jak i poziomu przygotowania odbiorców. Wśród artystów, których madrygały wykonywane były na polskim dworze znaleźli się najwybitniejsi twórcy tamtej epoki: Luca Marenzio, Tarquinio Merula oraz Marco Scacchi. Z całą pewnością znana była również twórczość największego mistrza przełomu XVI i XVII wieku - Claudia Monteverdiego, którego król Władysław IV wielokrotnie (lecz bezskutecznie) zapraszał do objęcia posady kapelmistrza jego prywatnej kapeli. Marco Scacchi, kierujący kapelą królewską w latach 1632-1649, szczególnie silnie zapisał się w polskiej kulturze muzycznej, gdyż cały okres aktywności twórczej spędził w Rzeczpospolitej i w tym sensie można go wręcz uznać za twórcę "polskiego". Również osoba Girolamo Frescobaldiego łączy się ściśle z polską kulturą muzyczną. Mimo że słynny organista rezydował głównie w Rzymie, do jego uczniów należeli tacy polscy twórcy jak Andrzej Niżankowski i Franciszek Lilius, kapelmistrz kapeli katedralnej na Wawelu.

Twórczość madrygałowa prezentowana podczas planowanego koncertu została w dużej mierze odkryta na nowo, przywrócona do wykonania współczesnym odbiorcom. Utwory Tarquinio Meruli oraz Marco Scacchiego zostały stranskrybowane z unikalnych źródeł i nie weszły jeszcze do powszechnego repertuaru. Ich wykonania stanowić będą więc swoiste "prawykonanie po latach". Wykonania madrygałów, tak typowo włoskiej pod względem ekspresji formy muzycznej, podjął się jeden z czołowych zespołów wykonujących tego typu repertuar we Włoszech: Ensemble Vocale Veneto, kierowany przez sopranistę, Cristinę Miatello. Ich udział gwarantuje, że koncert poprowadzony zostanie w zgodzie z dawnymi zasadami wykonawczymi i w estetyce właściwej dla gatunku.

Grupa Ensemble Vocale Veneto powstała w 1999r. z inicjatywy znanej sopranistki barokowej Cristiny Miatello. W skład zespołu wchodzą wybitni włoscy wokaliści i soliści instrumentaliści:

  • Cristina Miatello (sopran)
  • Lavinia Bertotti (sopran)
  • Elena Biscuola (kontralt)
  • Michele Da Ros (Tenor)
  • Paolo Borgonovo (tenor)
  • Andrea Favari (bas)
  • Roberto Lorregian (klawesyn)

Członkowie Ensemble współtworzyli składy solistyczne najwybitniejszych zespołów włoskiej muzyki dawnej: Hesperion XX (XXI) e Capella Reial z Katalonii Jordi Savalla, Il Concerto Italiano R. Alessandriniego, Ensemble Aurora E. Gattiego, Il Giardino Armonico G. Antoniniego, La Capella Della Pietà de’Turchini T. Florio, i in.

Soliści są od lat niezmiennie obecni na czołowych festiwalach włoskich i zagranicznych - zajmując wysoką pozycję wśród cenionych interpretatorów muzyki dawnej, specjalizujących się w repertuarze wczesnobarokowym i barokowym. Występowali m.in. na festiwalach: w Brugii, Utrechtcie, Anvers, Daroca, podczas Biennale d’Art Vocal Paris, w Kopenhadze, podczas Salon Dorado w Teatro Colon w Buenos Aires, w Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Teatre du Louvre, La Chapelle Royale w Paryżu, Deutsche Staatsoper w Berlinie i in.

Zainteresowania Ensemble Vocale Veneto koncentrują się także na muzycznych badaniach naukowych, w zakresie budowy instrumentów, dydaktyki i praktyki wokalnej oraz interpretacji. Całość pracy artystycznej i badawczej ma na celu odkrywanie i popularyzowanie zapomnianej muzyki włoskiej XVII i XVIII wieku. Poza nagraniami dla czołowych stacji radiowych i telewizyjnych w całej Europie, Ensemble wydało szereg CD m.in. dla Astrée Auvidis, Opus 111, Harmonia Mundi, Tactus, Decca, Symphonia, Accord, Divox, Naxos i in. Ensemble Vocale Veneto współpracuje na stałe z klawesynistą i organistą Roberto Loreggianem oraz z zespołem instrumentalnym Il Teatro Armonico: prowadzonym przez Alberto Rasiego.

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ