koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE ONLINE - GRUDZIEŃ 2020 - NR 320
zmodyfikowano  8 lat temu  »  

koncerty oratoryjne

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 131 wyświetleń od 20 listopada 2007
  • 24 listopada 2007, sobota
    » 18:00
  • 23 listopada 2007, piątek
    » 19:00

Maestro Jan Krenz

Wykonawcy:

Orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej

  • Jan KRENZ – dyrygent
  • Mariusz Pędziałek – obój
  • Adam Kruszewski – baryton

Program:

  • R. Schumann – Uwertura „Manfred” op. 115
  • R. Strauss – Koncert na obój i orkiestrę D-dur
  • J. Krenz – Requiem

Podczas najbliższych koncertów oratoryjnych w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie uslyszymy prawykonanie Requiem Jana Krenza.

Wydarzenie to zapowiadane bylo z początkiem tego sezonu jako ważny akcent artystyczny w historii krakowskiej filharmonii.

Najnowsze dzieło maestro Krenza ukończone zostało 22 maja 2007 roku.

Utwór przeznaczony został na baryton solo, chór i orkiestrę (z dwiema harfami i fortepianem), a składa się z dziewięciu obrazów ukazujących człowieka wobec tajemnicy sacrum.

Jan Krenz przez całe swe artystyczne życie dzielił czas między batutę i pióro.

Jako kompozytor debiutował nawet wcześniej niż jako dyrygent.

Uprawiał twórczość kameralną, wokalną i symfoniczną, jest również autorem muzyki teatralnej i filmowej.

Szczególne nasilenie jego pasji kompozytorskiej datuje się od 1982 roku.

Warto też wspomnieć, iż maestro Jan Krenz był jednym z inicjatorów „Warszawskiej Jesieni”.

Wspomniane koncerty, pod dyrekcją Jana Krenza, z solowym udziałem Adama Kruszewskiego (baryton) i Mariusza Pędziałka (obój), przyniosą ponadto w programie uwerturę Manfred op. 115 Roberta Schumanna oraz Koncert D-dur na obój i orkiestrę kameralną Richarda Straussa.

Charakteryzując muzykę Koncertu obojowego, dr Małgorzata Janicka – Słysz konkluduje:

"Nad Koncertemunosi się (...) duch Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Ryszard Strauss - kolorysta pamiętał słowa wiedeńskiego klasyka: « muzyka nie powinna obrażać uszu słuchacza ».

Dlatego jego późny styl charakteryzuje się przejrzyście ażurową fakturą dźwiękową, przewagą jasnych izgodnych brzmień, finezją melodii kształtowanej na wzór arabeski i subtelną harmonią.

Człowiek mający za sobą tragiczne doświadczenia i historyczno - polityczne uwikłania powrócił do muzyki czystej, absolutnej.

Z potrzeby wewnętrznego oczyszczenia."

MARIUSZ PĘDZIAŁEK - ur.1956 w Krakowie, tu przeszedł kolejne szczeble edukacji muzycznej, w PWSM /dyplom 1979/ studiował w kl. oboju Edwarda Szcześniaka, odbył także kurs mistrzowski pod kier. Lothara Kocha.

Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego,Muzyka Centrum" i Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, współpracuje z G.Turnauem.

Wiele koncertuje jako solista, grając z wybitnymi dyrygentami m.in.: A. Duczmal, J. Maksymiukiem, K. Pendereckim, S. Skrowaczewskim, T. Strugałą, grał z Nigelem Kennedy'm i z orkiestrami:

Amadeus, FN, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej.

W swoim dorobku ma wieli nagrań archiwalnych dla PR, teatru i filmu, udział w programach telewizyjnych, a także nagrania CD i płyty wizyjne.

Otrzymał nominację do nagrody płytowej Fryderyk 2001 za nagranie koncertu na oobój i harfę (Anna SIkorzak - Olek) Witolda Lutosławskiego.

ADAM KRUSZEWSKI - rozpoczął swoje studia wokalne u Bogny Sokorskiej, kontynuując je u Pawła Lisitsiana w Wiedniu, a następnie u Edmunda Kossowskiego w warszawskiej Akademii Muzycznej.

Jest laureatem międzynarodowych konkursów wokalnych w Hertogenbosch (Holandia,1987), Rio de Janeiro (1989) i Nantes (1989).

Jest takżę zdobywcą Grand Prix w Konkursie im. Jana Kiepury w Krynicy (1988).

Po studiach związał się z Warszawską Operą Kameralną gdzie śpiewał główne partie barytonowe w operach Donizettiego, Mozarta i Rossiniego.

Z zespołem tym występował na wielu scenach europejskich.

W sezonie 1990/91 był solistą Wiener Kammeroper, kreując tam Malatestę w Don Pasquale Donizettiego i Almavivę w Weselu Figara Mozarta, z którym odbył tournée po Japonii, Korei Płd. i Chinach.

Od 1993 roku współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, śpiewając tu m.in.:

Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Adama w Raju utraconym Pendereckiego, rolę tytułową w Macbecie i Anckarströma w Balu maskowym Verdiego, Alberta w Wertherze Masseneta, Sharplessa w Madame Butterfly Pucciniego, Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki, tytułowego Don Giovanniego w operze Mozarta i partię Jaga w Otellu Verdiego.

Artysta współpracował także z paryską Opéra Bastille, Szkocką Orkiestrą BBC w Glasgow, State Theatre w Pretorii (RPA) i Operą Narodową w Pradze.

Brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych.

W 1992 roku wystąpił w Zabrzu obok Placida Domingo, partnerując mu we fragmentach z Don Carlosa Verdiego i Cyganerii Pucciniego.

Wykonuje z powodzeniem partie solowe w utworach oratoryjnych (Stabat Mater Szymanowskiego, Carmina Burana Orffa, Messa di Gloria Rossiniego, VIII Symfonia Mahlera, Les espaces du sommeil Lutosławskiego, Beatus vir Góreckiego ).

Ma także w swoim repertuarze pieśni Chopina, Moniuszki, Mahlera i in..

autor:
zmodyfikowano  8 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ