koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

KONCERT SYMFONICZY

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 618 wyświetleń od 20 lutego 2008
  • 23 lutego 2008, sobota
    » 18:00
  • 22 lutego 2008, piątek
    » 19:00

G. Mahler – Lied von der Erde

wykonawcy:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Kai Bumann (Niemcy) – dyrygent
  • Bartosz Koziak – wiolonczela
  • Ewa Marciniec – alt
  • Roman Sadnik (Austria) - tenor

program:

  • J. Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VII b/3
  • G. Mahler – Lied von der Erde

Dominantę programu koncertów filharmonicznych stanowi Das Lied von der Erde Gustawa Mahlera. Kompozytor określił swoje dzieło jako „symfonię na alt, tenor i orkiestrę”. Niewiele ma ono jednak wspólnego z tradycyjną formą symfonii – jest to w gruncie rzeczy cykl 6 pieśni. Pieśń o ziemi powstała w latach 1907-08 i ma szczególnie tragiczny kontekst biograficzny. Pisana po śmierci ukochanej córeczki i rozpoznaniu u kompozytora poważnej choroby serca pozwoliła G. Mahlerowi opanować głęboki stres osobisty. Tekst utworu został zaczerpnięty ze zbioru Hansa Bethge'go zawierającego niemieckie tłumaczenia wierszy chińskich poetów z VIII i IX wieku. Mahler zestawił teksty siedmiu wybranych wierszy i zbudował 6-częściowy cykl zestawiony analogicznie do budowy symfonii. W treści kompozytor zawarł rozważania o świecie i ziemskiej egzystencji: samotności, młodości, pięknie, zapomnieniu, strachu przed śmiercią.

Wykonawcami koncertów będą: orkiestra Filharmonii Krakowskiej po dyr. Kaia Baumanna (Niemcy), Ewa Marciniec (alt), Roman Sadnik (tenor, Austria) oraz Bartosz Koziak – wysoko utytułowany przedstawiciel młodej generacji polskich wiolonczelistów, który dzieło Mahlera poprzedzi wykonaniem pogodnego Koncertu wiolonczelowego C-dur J. Haydn.

Koncert wiolonczelowy C-dur powstał w latach 60. XVIII wieku, we wczesnym okresie działalności Josepha Haydna jako kompozytora i kapelmistrza na dworze książąt Esterházych. Napisany został prawdopodobnie dla pierwszego wiolonczelisty orkiestry, Josepha Weigla. Jego partyturę odnaleziono w zbiorach Biblioteki Narodowej w Pradze dopiero w roku 1961. Zauważalne są w nim jeszcze wpływy tradycji barokowej, zaznaczające się zwłaszcza w pierwszej części dzieła. Obecnie należy do najbardziej znanych i popularnych koncertów Haydna. Serdecznie zapraszamy!

KAI BUMANN - dyrygent niemiecki. Absolwent wydziału dyrygentury Hochschule der Künste w Berlinie, gdzie po studiach pracował jako akompaniator w klasach wokalnych tej uczelni. W 1992 r. związał się ze sceną w Detmold, gdzie przygotował muzycznie premiery oper: „Lady Macbeth mceńskiego powiatu” Szostakowicza, „Salome” Richarda Straussa i „Lulu” Berga. Po zdobyciu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w 1994 r., rozpoczął trwającą do dziś współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 r. został pierwszym gościnnym dyrygentem Filharmonii Gdańskiej (cykl koncertów Beethovena, „Pasja wg św. Łukasza” Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Stadttheather w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. „Czarodziejski flet” Mozarta, „Cyrulika sewilskiego” Rossiniego, „Toskę” Pucciniego i „Aidę” Verdiego. W 1997 r. objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, gdzie był również jej pierwszym dyrygentem. Przygotował tam m.in. premiery „Czarodziejskiego fletu” i „Don Giovanniego” Mozarta, „Balu maskowego” Verdiego oraz „Czarnej maski” Pendereckiego. W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. Od 1998 r. gości regularnie na scenie berlińskiej Deutsche Oper. W 2001 r. po raz pierwszy poprowadził orkiestrę Tonhalle w Zurichu. Począwszy od 2004 r. jest stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej.

BARTOSZ KOZIAK (ur. 1980) – grę na wiolonczeli rozpoczął mając siedem lat. Ukończył z odznaczeniem Akademię im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesora Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera oraz Conservatoire National Superieur de Musique de Paris w klasie Philippe’a Muller’a. Zdobywca I nagrody w Państwowym Konkursie Wiolonczelistów w Elblągu (1988), I nagrody Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich podczas Krakowskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych; stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest zwycięzcą III Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (2001) oraz zdobywcą nagrody specjalnej na konkursie Praskiej Wiosny w 2006 roku.Otrzymał także nagrody specjalne na Konkursach im. P. Czajkowskiego w Moskwie oraz ARD w Monachium. Brał udział w klasach mistrzowskich Romana Jabłońskiego w Besançon, Barcelonie i Głuchołazach oraz Kazimierza Michalika i Andrzeja Bauera w Żaganiu. Występuje jako solista i muzyk kameralny w Polsce i zagranicą, m.in. w Konzerthaus w Berlinie, Rudolfinum w Pradze, Cité de la Musique w Paryżu, Teatro Politeama w Palermo, Studio im. Witolda Lutosławskiego i Filharmonia Narodowa w Warszawie. Jako solista współpracował z takimi orkiestrami jak Orkiestra Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Orchestra Sinfonica Siciliana, Orchestre Philharmonique de Monte Carlo, Münchener Kammerorchester, Praską Filharmonią, Orkiestrami Radiowymi w Warszawie i Budapeszcie pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego, Jana Krenza, Antoniego Wita, Gabriela Chmury, Massimiliano Caldi. Jest zapraszany na znane festiwale m.in. „Warszawską Jesień”, „Mecklemburg Vorpommen”, „Young Euro Classic” w Berlinie. Nagrywa dla Polskiego Radia. Od kilku lat jest regularnie zapraszany do udziału w projektach koncertowych Krzysztofa Pendereckiego. Brał udział w pierwszym nagraniu płytowym „Concerto grosso” pod dyrekcją kompozytora.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ