koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
ARTYSTA BEZ GRANIC PAFAWAGCO JEST GRANE - LISTOPAD 2024 - nr 365Wrocławianka roku Gala
zmodyfikowano  12 lat temu  »  

PSYCHEDELICZNA IMPLOZJA

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 15 131 wyświetleń od 26 marca 2008
  • 29 kwietnia 2008, wtorek
    » 20:00

Na zaproszenie Karpat Magicznych i klubu Drukarnia do Krakowa przybędzie teksański duet Charalambides i muzycy grający w USA w projekcie Primordial Undermind.

Obydwie formacje pochodzą z uniwersyteckiego Austin, stolicy hipisowskiej psychodelii ( to w Austin rozpoczęła swą karierę Janis Joplin) i mieście gigantycznego festiwalu muzycznego „South by South West”. Podczas jednej edycji tego festiwalu występuje blisko 1000 wykonawców. Właśnie podczas tego festiwalu w roku 2001 oraz w mieszkaniu Erica i Vanessy Arn (Primordial Undermind) nastąpiło spotkanie pomiędzy Karpatami Magicznymi i texańskimi muzykami. Podtrzymywane także później zaowocowały wspólnymi koncertami z PU w Polsce i na Słowacji. W 2006 roku Karpaty Magiczne były gościem głównego festiwalu muzyki psychedelicznej i eksperymentalnej w USA - „Terrastock 6” i tam ponownie spotkały się z Christiną i Tomem Carterem (Charalambides). Końcem kwietnia odbędzie się pierwszy i jedyny koncert tej formacji w Polsce.

CHARALAMBIDES / www.kranky.net/artists/charalambides.html/ i www.wholly- other.com Tom i Christina Carter są wschodzącą gwiazdą sceny psychedelii folkowej w USA. Po udanym debiucie zbioru nagrań pt. „Our Bed Is Green” dokonanych dla własnej labeli Wholly Other, koncertowali z powodzeniem w całych Stanach Zjednoczonych i zostali zauważeni przez wytwórnię KRANKY(www.kranky.net), która wznawia ich wczesne nagrania i wyprodukowała nowe wydawnictwa. Christina gra na elektrycznej i akustycznej gitarze i śpiewa, Tom gra na elektrycznych i akustycznych gitarach i razem komponują utwory. Twórczość Charalambides jest trudna do zdefiniowania i na łamach The WIRE pisano o nich: „ mamy tu prawdziwą eksperymentalną muzykę etniczną 21-wieku wykorzystującą spokój i zawieszenie tak jak muzycy w drugiej połowie ubiegłego wieku wykorzystywali wzmocnienie, natężenie dźwięku i szybkość” (Marcus Boon). Częściej pojawiają się obrazowe określenia muzyki duetu w rodzaju: „primitive/folk/improv/psych... Marek Styczyński /Karpaty Magiczne/ mówi: „ koncerty Christiny i Toma są pewnego rodzaju celebracją skupienia, energii i siły przekazu. Długie improwizacje na dwie gitary sprawiają słuchaczom wiele przyjemności ale prawdziwa siła tkwi w powolnym dozowaniu napięcia i wybuchu improwizacji. Energie jakimi operują Christina i Tom są porównywalne z ciężką rockową jazdą ale osiągane innymi środkami. To powoduje, że Charalambides się nie zapomina.” Dla miłośników wydawnictw muzycznych poleca się CD pt. „A Vintage Burden” nagraną przez Charalambides w 2005 roku w Kalifornii dla Kranky, a dla kolekcjonerów rarytasem jest płyta Christina Carter and Gown pt. „We've” nagrana także w 2005 roku w Studiu KDVS, Davis CA. Realizator dźwięku - Andy Pastalaniec, zarejestrował w tym samym studiu sesje nagraniową Karpat Magicznych w 2006 r.

PRIMORDIAL UNDERMIND / www.myspace.com/primordialundermind / Eric i Vanessa Arn to serce rockowo-psychedelicznej grupy PU. Czasem ciężkie, rockowe brzmienie łączą na koncertach i w nagraniach płytowych z elementami akustycznymi i etnicznym instrumentarium. Eric gra na elektrycznych i akustycznych gitarach, chętnie improwizując i wykorzystując baterie przetworników brzmienia. Vanessa obsługuje urządzenia do modyfikacji brzmienia oraz unikalny model generatora fal sinusoidalnych wykonany specjalnie dla niej przez konstruktora z Australii. Eric Arn z racji swego zawodu ( jest doktorem mikrobiologii...) przebywa od jakiegoś czasu wraz z Vanessą w Wiedniu. Marek Styczyński /KM/: „ Eric i Vanessa potrafią na koncercie wyczarować zupełnie niezwykłe brzmienie, bardzo osobiste i autorskie ale przy tym pozostawiające wiele miejsca dla innych muzyków. Od czasu kiedy spędziliśmy kilka dni w ich domu w Austin, na improwizowanych koncertach lubimy z Nimi grać. Wspólne koncerty odbyły się już dwukrotnie w Krakowie, a ostatni w Galerii -At Home- pod Bratysławą. Uwielbiam „ciężkie” płyty PU z sekcją perkusyjną, basem, skrzypcami i saksofonem, niestety na cały skład tego zespołu w Krakowie musimy jeszcze poczekać”. Koneserom warto polecić płyty: „Beings of Game P-U” (2000) -wydaną w Australii przez Camera Obscura/ oraz „Thin Shells of Revolution” (2002) z rozbudowana sekcją instrumentów etnicznych i koncertową „ Loss of Affect”(2004). Dla kolekcjonerów szczególnie cenne są: „Snake - Tongued Swallow – Tailed” wydaną w rewelacyjny sposób na...Ukrainie (www.nexsound.org), zawierającą nagrania Toma Cartera i Vanessy Arn oraz piękną płytę „y/y” Live in Vienna: 1/18/07 nagrana w duecie przez Erica i Vanessę. Nie można też przeoczyć płyty pt. „Austin Jam” zawierającej fragmenty improwizacji w wykonaniu Karpat Magicznych (Nacher/Styczyński/Radziuk/Kubek) i Arnowie z 2001 roku, wydanych przez World Flag Records.

KARPATY MAGICZNE ( www.myspace.com/carpathians ) Zagrają jako gospodarze koncertu w składzie: Anna Nacher – gitary, głos, mini harmonium, Marek Styczyński – generatory Badoog, etniczne instrumenty dęte i strunowe cymbały modyfikowane elektronicznie oraz Tomasz Radziuk – bas Kramera. W tym roku obchodzą 10-lecie działalności ale Marek Styczyński jeszcze w latach 70-siątych ubiegłego stulecia założył w Krakowie grupę Atman. Kompletnie niedoceniona w Polsce doczekała się dwóch płyt wydanych w Kalifornii, i po jednej w Niemczech, Szwajcarii i Polsce. W kraju odpowiedniego partnera Atman zyskał w legendarnej wytwórni Wojtka Czerna – OBUH Records i ta wydała pierwszy w Polsce album grupy Atman pt. Soundreams. Po rozwiązaniu Atmana, Marek Styczyński i Anna Nacher proklamowali The Magic Carpathians Lost Space Project, szybko przekształcony na The Magic Carpathians Project / Projekt Karpaty Magiczne. Karpaty wydały dwie płyty w USA, gdzie odbyły dotąd dwie duże trasy grając na najważniejszych dla psychedelii festiwalach SXSW (2001) i TERRASTOCK(2006), koncerty w Nowym Jorku ( Knitting Factory, Tonic) oraz na Wschodnim i Zachodnim Wybrzeżu (m.innymi Los Angeles, San Francisco, Davis, Santa Cruz) a także w Teksasie, Nowym Meksyku i Arizonie. Dodać należy, że aktywność Projektu w USA nigdy nie miała nic wspólnego z klubami i sieciami polonijnymi. W kraju OBUH Records wydał bardzo dobrze przyjętą płytę (jako CD i LP) pt. „Euscorpius carpaticus” oraz „Denega” i „Księga Utopii” z muzyką dla Teatru Snów z Gdańska. Kilka płyt ukazało się w ramach własnej wytwórni FLY Music (przekształconej obecnie w World Flag Records), a kilka innych jest sygnowanych wyłącznie nazwiskami Nacher/Styczyński i ukazały się w Niemczech („Project C” z głosami zwierząt morskich dla Ascobans) lub Polsce ( Uniwersytet Gdański i inne). Dwie ostatnie płyty („Sonic Suicide” i „Mirrors”) wydał VIVO Records, polski wydawca Acid Mother Temple czy Merzbow. Po Nepalu, Indiach, Słowacji i Bałkanach, od kilku lat Karpaty Magiczne eksplorują Północ i mają za sobą trzy muzyczne podróże do Szwecji ( Sztokholm i Umea) oraz za krąg polarny do Jokkmokk. Duet mieszka i działa w Krakowie. PSYCHEDELICZNA IMPLOZJA w DRUKARNI jest kolejną inicjatywą Karpat Magicznych, które prezentowały już z powodzeniem w Polsce wielu swoich muzycznych przyjaciół i partnerów. Tym razem będzie to pierwszy krok projektu o nazwie: The Magic Carpathians Other Stage. W ramach tego cyklu, jesienią będzie okazja posłuchać interesujących muzyków ze Skandynawii.

autor:
zmodyfikowano  12 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ