koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
NON SOLA SCRIPTA 2024POKazujemy śpiewKOMEDAKRUPASIŁY PRZEPŁYWU BWA SICCO JEST GRANE - LIPIEC/SIERPIEŃ 2024 - nr 362
zmodyfikowano  8 lat temu

Koncerty z udziałem

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 807 wyświetleń od 1 kwietnia 2008
  • 5 kwietnia 2008, sobota
    » 18:00
  • 4 kwietnia 2008, piątek
    » 19:00

KIRYŁA KEDUKA

Koncert z udziałem wybitnego białoruskiego pianisty młodego pokolenia KIRYŁA KEDUKA.

wykonawcy:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Massimiliano CALDI (Włochy) – dyrygent
  • Kirył KEDUK (Białoruś) – fortepian

program:

  • P. Czajkowski - I Koncert fortepianowy b-moll op. 23
  • F. Schubert – VII Symfonia C-dur D 944

Na estradzie Filharmonii Krakowskiej w piątek, 4 kwietnia 2008 o godz. 19.00 i w sobotę, 5 kwietnia br. o godz. 18.00 spotkają się: dobrze znany polskiej publiczności włoski dyrygent – Massimiliano Caldi oraz wybitnie uzdolniony, nagrodzony w wielu konkursach, młody białoruski pianista – Kirył Keduk. Podobnie z odległych tradycji kulturowych biorą swój początek znajdujące się w programie utwory: słynny I Koncert fortepianowy b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego oraz i VII Symfonia C-dur D 944 Franza Schuberta.

I Koncert fortepianowy b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego, należy do najbardziej lubianych i porywających pianistycznym rozmachem utworów na ten instrument. Napisany w ciągu zaledwie kilku tygodni (październik 1874 – 9 lutego 1875), początkowo nie zyskał aprobaty Nikołajowa Rubinsteina, któremu został pierwotnie ofiarowany. Urażony kompozytor zmienił dedykację i posłał partyturę niemieckiemu pianiście i dyrygentowi, Hansowi von Bülow. Ten, zachwycony utworem, natychmiast włączył go do swojego repertuaru: światowe prawykonanie Koncertu b-moll pod dyrekcją Benjamina Johnsona Langa odbyło się 25 października 1875 w Bostonie, gdzie dzieło odniosło natychmiastowy sukces. Wkrótce Koncert b-moll stał się jednym z najbardziej wziętych dzieł tego gatunku. Zakrojony na skalę monumentalną, porywający od pierwszych taktów pianistycznym rozmachem, ma charakter symfoniczny: fortepian staje się dla orkiestry równorzędnym partnerem, nie tracąc przy tym swojej wirtuozowskiej roli. Szeroka skala środków artykulacyjnych, rozpiętość rejestrów, faktura akordowa oraz wymagany potężny wolumen brzmienia stawiają wykonawcy najwyższe wymagania techniczne. Koncert b-moll posiada też u nas piękne tradycje wykonawcze; w 1954 miał go w swoim repertuarze debiutujący w Krakowie niezapomniany Światosław Richter.

VIII Symfonia C-dur "Wielka" (dla odróżnienia od VI Symfonii C-dur "Małej") z marca 1828 roku, jest ostatnim dziełem tego gatunku skomponowanym przez Franciszka Schuberta. Jej partytura, odnaleziona przez Roberta Schumanna 10 lat później, została wykonana po raz pierwszy 21 marca 1839 roku w lipskim Gewandhausie, a orkiestrę poprowadził Feliks Mendelssohn. Schumann, urzeczony utworem, pisał do żony: „Wszystkie instrumenty brzmią jak wysoce rozumne ludzkie głosy, a instrumentacja warta jest samego Beethovena”. Dzieło, skomponowane z romantycznym rozmachem, składa się z czterech części. Z powolnej introdukcji Adagio rozwija się część pierwsza – utrzymane w formie sonatowej Allegro ma non troppo; w Andante con moto muzyka płynie, jakby czas przestał istnieć (słynne „niebiańskie dłużyzny”); Scherzo. Allegro vivace wprowadza taneczne melodie w rytmach lendlerowych; Finale. Allegro vivace z jego końcową kulminacją, utrzymaną w triumfalnym, pełnym blasku C-dur, nazwano „radosnym hymnem na cześć życia”, co jest tym bardziej przejmujące, że powstał na parę miesięcy przed śmiercią swego twórcy...

KIRYŁ KEDUK - dziewiętnastoletni pianista urodził się w Grodnie na Białorusi, w rodzinie o polskich korzeniach. Rodzice są muzykami i pedagogami. W wieku siedmiu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie pod kierunkiem prof. Natalii Latyshevej. Od roku 2001 przebywa w Polsce. Ukończył Liceum Muzyczne im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku, w klasie prof. Waldemara Wojtala. Brał udział w kursach prowadzonych przez prof. Andrzeja Jasińskiego, Janusza Olejniczaka, Eugena Indica, doskonalił swoje umiejętności w salzburskim Mozartem w klasie prof. Sergia Perticaroliego, oraz na Universytecie Gnesiny w Moskwie, w klasie prof. Very Nosiny.

Od początku nauki objawił się jako szczególny talent, bardzo wcześnie rozpoczął regularną działalność koncertową, występując w salach koncertowych Białorusi, Grecji, Izraela, Francji, Rosji, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Ukrainy, Włoch, Wielkiej Brytanii, USA.

Jest laureatem konkursów narodowych i międzynarodowych: Konkursu Pianistycznego w Mińsku – I miejsce (1997), Międzynarodowego Konkursu “Pro Piano” w Bukareszcie – I miejsce (1998), Międzynarodowego Konkursu “Vladimir Horovitz” w Kijowie – II miejsce, pierwszego nie przyznano (2000), Międzynarodowego Konkursu “Chopin” w Antoninie – I miejsce (2002), Międzynarodowego Konkursu Europejskiego “Chopin” w Darmstadt – finalista, XIX Concorso Internazionale “Citta di Marsala” – nagroda specjalna jury (2003), Międzynarodowego Konkursu “Arthur Rubinstein in Memoriam” w Bydgoszczy – III miejsce (2004), Międzynarodowego Konkursu “Frederic Chopin” w Warnie – I miejsce (2005), Międzynarodowego Konkursu Concorso Internazionale Pianistico “Citta di Marsala” we Włoszech – I miejsce (2006), Bałtyckiego Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Gdańsku – III miejsce (2007). Artysta otrzymał nagrodę specjalną prezydenta Republiki Białoruskiej za wybitne artystyczne osiągnięcia (2000). W 2002 i 2005 roku otrzymał nagrodę prezydenta miasta Gdańska za wybitne osiągnięcia artystyczne. Występował z orkiestrami symfonicznymi na Białorusi, w Polsce, na Ukrainie, z Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Poza recitalami artysta wykonuje pianistyczny repertuar koncertowy: J.S. Bach, L. van Beethoven, J. Brahms, F. Chopin, W. A. Mozart, P. Czajkowski, D. Szostakowicz, C. M. von Weber, etc. W marcu 2006 roku Kirył Keduk wystąpił z filharmonikami sycylijskimi - Orchestra Sinfonica Siciliana w Teatro Politeama Garibaldi w Palermo, prezentując Konzertstück f-moll Carla Marii von Webera. W grudniu 2006 młody artysta odniósł wspaniały sukces, występując dla tysiąca pięciuset osób w słynnej sali koncertowej Konserwatorium im. Giuseppe Verdiego w Mediolanie. Z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Śląskiej pod batutą Massimiliana Caldiego wykonał koncerty fortepianowe Bacha i Góreckiego. Dla Blüthner Records nagrał swój pierwszy album CD z recitalem (Scarlatti, Chopin, Mozart, Ravel). W maju 2007 roku Kirył Keduk dwukrotnie wystąpił we Florencji z okazji 70-lecia najstarszego włoskiego festiwalu Maggio Musicale Fiorentino, w cyklu “Maggio Off”.

Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Waldemara Wojtala, oraz Akademii Pianistycznej „Incontri col Maestro” w Imoli, w klasie prof. Borisa Petrushansky’ego.

MASSIMILIANO CALDI - pierwszy dyrygent Milano Classica Chamber Orchestra, dyrektor artystyczny festiwalu w Tregnago "Musica in Valle" oraz honorowy dyrygent "Karol Szymanowsky" Youth Symphony Orchestra. Od września 2006 jest dyrektorem artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej, z zespołem tym odbywa regularne tournée w prestiżowych salach koncertowych Italii i innych krajów europejskich.

Urodził się w Mediolanie. Studiował w Civica Scuola di Musica w Mediolanie, Accademia Musicale Pescarese i w Accademia Chigiana w Sienie. Ukończył Konserwatorium Muzyczne w Vicenzy w klasie fortepianu i Konserwatorium Muzyczne w Turynie w klasie dyrygentury. Studiował także kompozycję w Konserwa- torium w Como. Kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych pedagogów i muzyków jak Paola Girardi, Franco Gallini, Antonio Eros Negri, Piero Bellugi, Donato Renzetti, Ilya Musin, Myung-Whun Chung, Yurij Temirkanov i Ervin Acél. Ukończył również Wiener Meisterkurse für Musik w klasie Juliusa Kalmara, uczestniczy w projekcie Young European Conductors zainicjowanym przez Daniela Gatti w Fiesole Music Academy.Od 1991 roku poprowadził już wiele koncertów symfonicznych i produkcji operowych, które zyskały międzynarodowe uznanie, m.in. Orfeusza i Eurydykę Glucka, Cyganerię Pucciniego, Cyrulika sewilskiego Rossiniego, Rigoletto i Trubadura Verdiego, Normę Belliniego, Petera Uncino Tutino, I due timidi e la notte di un nevrastenico Roty, Rapsodię Satanicę i Cavallerię rusticanę Mascagniego oraz Carmina Burana Orffa. Od 1993 roku jest I dyrygentem Orkiestry Kameralnej Milano Classica, a od 1999 roku jest dyrektorem artystycznym Musica in Valle (Festiwal w Tregnago, Werona).

W roku 1993 zwyciężył w III Międzynarodowym Konkursie im. Dino Niculescu w Brasov (Rumunia) a w 1999 roku zdobył I nagrodę na VI Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Wpółpracuje między innymi z takimi orkiestrami jak Polska Orkiestra Radiowa, NOSPR, Fondazione Arena di Verona Orchestra, Orkiestra Teatro Regio w Turynie, Palermo Teatro Massimo, "I Pomeriggi Musicali", Orchestra di Padova e del Veneto, Fondazione "Arturo Toscanini" Orchestra, Orchestra di Roma e del Lazio, Orchestra Sinfonica della Provincia di Bari, Orchestra della Istituzione Sinfonica Abruzzese.

Występował w salach koncertowych Bonn, Frankfurtu, Mannheim, Wiednia, Linzu, St. Petersburga, Amsterdamu, Warszawy, Krakowa, Katowic i Badajoz. Dyrygował w prestiżowych ośrodkach muzycznych Brazylii i Izraela. W 2001 roku wziął udział w IX edycji koncertu Boże Narodzenie w Watykanie (audytorium Pawła VI) a w 2002 roku rozpoczął współpracę z kanadyjską artystką Natalie Choquette (sopran), która rozpoczęła się recitalem Natalie Choquette: Gwiazda i mistrz: kto powiedział, że opera jest nudna?

Ostatnio Massimiliano Caldi nagrał płytę CD Concertos & Symphonies Alessandro Rolla z Orkiestrą Kameralną Milano Classica (wytwórnia Dynamic).

bilety:

25, 18, 12 zł

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ